Matkostnader?

Då kan man ju ändå säga att det är lite tankeväckande att vi oftare ser trådar om matkostnader, och om vikten av att hålla dem låga, jämfört med bostadskostnader.
Matkostnader, el, försäkringskostnader osv är lättare att påverka. Att flytta till en billigare bostad varje månad eller år är svårare och det är ont om billiga bostäder.

Två vuxna varav en har matlåda och den andra köper lunch ute fyra dagar i veckan. 8500 i snitt. Såklart utom restaurangmaten. Vi äter det vi vill men handlar mycket ekonomiskt ekologiskt och älskar billiga rätter. Som ungspannkaka och rotmos tex. Det känns lagom den summan. Inte för dyrt och inte snålt. Jag fattar inte alls varför billig mat skulle vara en norm eftersom en billig partner knappast är det.
I övrigt kan jag säga att alla Petruskas inlägg i den här tråden passar min familj också. Sanslöst bra.

Senast ändrad:
Vi köper knappt eget bröd utan bakar till 90% själva.

Jag bakar vårat bröd själv också. Det jag funderar på om det verkligen är billigare! Det går cirka en limpa/vecka på två personer. Vi bakar mjölk/glutenfritt = ingredienserna är dyrare. Har inte ens orkar räkna på det :D

Problemet är att det inte finns nåt bra gf bröd att köpa i affären :(

@tornblomma jag personligen har jättesvårt att prioritera bort det sociala. Om mitt umgänge t ex bestod i att ses och luncha på stan så skulle jag ha jättesvårt att sluta luncha om det innebar sluta ses. Det skulle i så fall vara om lunchdaten gick med på att ses på lunch hemma hos någon alternativt luncha på var sitt håll och sen ses på promenad eller kaffe ute.

När jag var trainee på Europaparlamentet så serverades det otroligt osmaklig mat i lunchrestaurang erna. Jag laddade jättelänge för att ta med lunchlåda (godare mat + spara pengar) men det blev aldrig av eftersom jag skulle få sitta ensam och äta då eftersom alla andra åt i restaurangerna.
Och när jag pluggade valde jag alltid fika och festa framför att plugga. ;)

Jättesvårt!

På tal om mat. Nu har jag lagat middag och bjudit vänner. Ink x antal flaskor bättre vin blir det ju ändå asdyrt? Dessutom måste jag diska? Funderar på att kasta tallrikarna? Kaozzz

...och vårt kök är 20 år gammalt... men fräsch och i bra skick.
Jag bakar vårat bröd själv också. Det jag funderar på om det verkligen är billigare! Det går cirka en limpa/vecka på två personer. Vi bakar mjölk/glutenfritt = ingredienserna är dyrare. Har inte ens orkar räkna på det :D

Problemet är att det inte finns nåt bra gf bröd att köpa i affären :(
Vi bakar också glutenfritt :D
Har hittat bröd som smakar OK i butik men jag gillar inte tillverkarföretaget och tycker dessutom att brödet blir för dyrt.

...och vårt kök är 20 år gammalt... men fräsch och i bra skick.

Vi bakar också glutenfritt :D
Har hittat bröd som smakar OK i butik men jag gillar inte tillverkarföretaget och tycker dessutom att brödet blir för dyrt.

Det enda vi har hittat är sempers toast som vi oftast rostar eller gör french toast av. Allt annat har bara svampig konsekvens :( det är ju alltid fryst bröd man måste köpa tyvärr...

Åh.. 2000 per månad för fyra pers?
Er skulle jag vilja ha recept och tips av..:D
Du får starta en egen tråd och tipsa oss..:D
Haha, ja det får nog bli upp till mannen att starta då, jag är som sagt inte alls lika duktig på just det där med att laga soppa av ingenting... Men däremot kan man tjäna mycket på att handla i de billigare affärerna, Lidl, Willys etc som inte alls har särskilt dålig mat (jag har till exempel inget problem med irländskt kött efter att ha jobbat på en köttgård på Irland, ska man köpa svenskt och enbart ekologiskt, ja, då stiger kostnaderna rejält, det har inte vi råd med på enbar en lön, men det är ju vad man prioriterar). Köper ofta någon form av stek i början av månaden, tillreder som bitar, det räcker för vårt köttbehovi en - till en och en halv månad, vi äter inte så mycket kött. Mycket bönor, broccoli, paprika och så. Pasta och ris är ju inte så dyrt heller. Just riset köper vi faktiskt på en arabisk affär i storpack vilket kan rekommenderas. Fast som sagt, nu när mannen inte är här är nog mina kostnader det dubbla för mat...

Haha, ja det får nog bli upp till mannen att starta då, jag är som sagt inte alls lika duktig på just det där med att laga soppa av ingenting... Men däremot kan man tjäna mycket på att handla i de billigare affärerna, Lidl, Willys etc som inte alls har särskilt dålig mat (jag har till exempel inget problem med irländskt kött efter att ha jobbat på en köttgård på Irland, ska man köpa svenskt och enbart ekologiskt, ja, då stiger kostnaderna rejält, det har inte vi råd med på enbar en lön, men det är ju vad man prioriterar). Köper ofta någon form av stek i början av månaden, tillreder som bitar, det räcker för vårt köttbehovi en - till en och en halv månad, vi äter inte så mycket kött. Mycket bönor, broccoli, paprika och så. Pasta och ris är ju inte så dyrt heller. Just riset köper vi faktiskt på en arabisk affär i storpack vilket kan rekommenderas. Fast som sagt, nu när mannen inte är här är nog mina kostnader det dubbla för mat...
Ja jag har ju blivit lärd att man ska köpa svensk kött och ekologiskt. Men du tyckte alltså att köttproduktionen på irländska gården inte var sämre?

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 677
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 125
Senast: Liten
·
Övr. Hund Har ett delikat problem nästan dagligen, ett problem som nu funnits för mina vänliga grannar i en 6-7 år. För, tja en 6-7 år sen...
Svar
17
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka