Matkostnader?

Jag har faktiskt dålig koll, men vi lägger mycket pengar på mat. Jag älskar att laga mat och köper hellre dyrare knipplök än gul torr lök. En god juice eller mixar egen hellre än koncentrat. Besatt av dyr glass och vi har stor del av vårt sociala umgänge på lokal i form av att äta ihop eller dricka kaffe. Mycket pengar går på sånt. Har liten kyl och frys, så storhandling är uteslutet dessutom tycker jag det är tråkigt. Vi har ett bra utbud av roliga små matbutiker och jag är nog stammis och hejsan med alla...

Värt att nämna för oss är att vi åker till affären flera gånger per dag för att köpa mat. Vilket självklart är en stor pengartjuv! Men ja... alltid är det något man glömt, någon som vill ha något, maten duger inte osv. ;)

Därför är det bra att bo flera mil från närmsta livsmedelsaffär, då krävs inte så stor disciplin för att planera väl.

Vi är två vuxna och en hund, och vårt matkonto ligger vanligtvis på mellan 6000-9000 kr per månad. Då är det inklusive hundmat, toapapper, tvättmedel, tandkräm och sånt, samt ett och annat besök på systembolaget. Köper så mycket ekologiskt som jag bara kan, beställer naturviner, plus att hundens mat är ganska dyr...

Vi handlar mat för 5000.-/månad. Två vuxna, två barn (3 år, 9 mån). Inkl toapapper, två, schampo, blöjor, bebismat etc.
Försöker äta mestadels eko.kött men för sambon slinker det ibland ner icke-eko-kött (dock svenskt).
Äter annars skapligt mycket vegetariskt, ekologiskt och närproducerat. Slinker dock ner någon chipspåse eller godisbit ibland också :nailbiting:

Jag fick precis en chock. Räknade samman matkostnader för mars och april och det blev 11000/månad, inklusive Systembolaget några restaurangbesök, nödmat på McDonalds. Vi är två vuxna och två barn. Uteluncher på jobbet och apoteket är inte inräknat i summan. Vi är duktiga på att ta med matlåda till jobbet. Vad i h-e! :eek:

Två vuxna studenter, lägger ca 2500-3000 per månad på mat (eller ja, allt man kan inhandla på ICA så tandkräm, toalettpapper osv också).

Vi äter det vi är sugna på men lagar ofta mycket mat och fryser in till matlådor etc. Ser till att handla efter säsong och passar på när det är extrapriser. Dessutom får man bra med kuponger som student hos ICA också! :up:

Jag tror att många underskattar hur mycket man egentligen handlar för. Det var först när vi la in månadens matbudget på mat-kortet och endast använder det när vi handlar mat som vi insåg hur snabbt pengarna faktiskt tar slut. Viktigt att göra någon slags matplanering och inte panikhandla i närbutiken varje dag, det kostar också väldigt mycket :)

Vi handlar mat för 5000.-/månad. Två vuxna, två barn (3 år, 9 mån). Inkl toapapper, två, schampo, blöjor, bebismat etc.
Försöker äta mestadels eko.kött men för sambon slinker det ibland ner icke-eko-kött (dock svenskt).
Äter annars skapligt mycket vegetariskt, ekologiskt och närproducerat. Slinker dock ner någon chipspåse eller godisbit ibland också :nailbiting:
Efter att vår matkostnad skenade iväg för något år sedan skriver jag numera inköpslista och så veckohandlar vi en gång i början av veckan plus en liten stödhandling till helgen. Har numera stenkoll på hur mycket vi köper mat för :D

Jag inbillar mig att vi lever billigt men tråden får en onekligen att tänka två varv. 2 vuxna + en hund blir 3000-3500kr/månad. Då veckohandlar vi enligt matlista, köper eko och svenskt. Men vi köper i princip aldrig kött, det slaktar vi själva. Annars hade det stigit markant.

Handlar för typ 1500kr i månaden. Äter jag kött är nästan alltid köttfärs och äter alltid matlåda på jobbet. Kan överleva på 1000kr med, om jag måste. Skulle dock behöva äta lite mer grönsaker, kanske. Försöker att handla så sällan som möjligt, ibland kan det gå upp till två tre veckor mellan handlingarna.

11000??! förlåt men det låter ju helt sjuk, vad handlar ni för gormetmat?!

Nä, ingen gourmetmat alls, tycker jag. Vi köper aldrig något fint kött som oxfilé och sånt, mest köttfärs, dock alltid svenskt kött. Aldrig billighetsmärken som eldorado. Vi äter rätt mycket kycklingfilé iofs, det är ju rätt dyrt, och gott bröd köper vi. Och så köper vi blöjor till ett barn. Men jag tror vi måste utvärdera lite vart pengarna går.

Jag har ätit (alltså lagat en måltid, typ mackor räknas inte här) mat hemma i lägenheten kanske max 5 ggr senaste året. Käkar minst ett mål mat ute dagligen, oftast både lunch och middag. Så mina matkostnader är skyhöga. Svårt att veta (vill jag ens veta?) men ....

Överslagsräknat:
En lunch kostar kanske 150 kr i snitt
En middag 400 kr i snitt (då räknar jag en huvudrätt och ett glas vin, det händer ju att det slinker ner efterrätt eller mer vin också ibland :angel:)

Om jag käkar fyra luncher och fyra middagar ute i veckan (vilket är ett troligt snitt för mig) lägger jag drygt 9 k på mat i månaden :nailbiting:
Detta känns ju mindre rimligt när man räknar på det :cautious:

Jag fick precis en chock. Räknade samman matkostnader för mars och april och det blev 11000/månad, inklusive Systembolaget några restaurangbesök, nödmat på McDonalds. Vi är två vuxna och två barn. Uteluncher på jobbet och apoteket är inte inräknat i summan. Vi är duktiga på att ta med matlåda till jobbet. Vad i h-e! :eek:

Är väl inte mkt för två månader??

@Diskurs Jag i mina öron låter det i alla fall helt bisarrt, men det är ju allas eget val hur mycket man lägger på mat. (min inkomst är typ vad ni lägger på mat ; ) Till exempel försörjningsstöd så räknas det ca 1700 kr person i livsmedelskonstnader på en månad. NU förstår jag ju så klart att om man har bra lön inte vill lägga sig så lågt, men tänk ändå den otroliga skillnaden mot vad ni lägger! :)

@Diskurs Jag i mina öron låter det i alla fall helt bisarrt, men det är ju allas eget val hur mycket man lägger på mat. (min inkomst är typ vad ni lägger på mat ; ) Till exempel försörjningsstöd så räknas det ca 1700 kr person i livsmedelskonstnader på en månad. NU förstår jag ju så klart att om man har bra lön inte vill lägga sig så lågt, men tänk ändå den otroliga skillnaden mot vad ni lägger! :)

Ja det är en tankeställare, verkligen! Från och med juni då jag kommer hem från Paris ska jag försöka äta endast ett mål ute per vecka och verkligen laga mat hemma. Ok visst är det bekvämt och gott att käka ute och det ger ju viss "guldkant" i tillvaron men det är fan inte värt det när man räknar ut det svart på vitt :crazy:

Ja det är en tankeställare, verkligen! Från och med juni då jag kommer hem från Paris ska jag försöka äta endast ett mål ute per vecka och verkligen laga mat hemma. Ok visst är det bekvämt och gott att käka ute och det ger ju viss "guldkant" i tillvaron men det är fan inte värt det när man räknar ut det svart på vitt :crazy:
Ja, tänk så här, om man istället för 11 000 lägger 8000 istället det blir 36000 kr på ett år. 36000 kr?! En fin resa det..

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 677
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 125
Senast: Liten
·
Övr. Hund Har ett delikat problem nästan dagligen, ett problem som nu funnits för mina vänliga grannar i en 6-7 år. För, tja en 6-7 år sen...
Svar
17
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar