Matkostnader?

@Diskurs Jag i mina öron låter det i alla fall helt bisarrt, men det är ju allas eget val hur mycket man lägger på mat. (min inkomst är typ vad ni lägger på mat ; ) Till exempel försörjningsstöd så räknas det ca 1700 kr person i livsmedelskonstnader på en månad. NU förstår jag ju så klart att om man har bra lön inte vill lägga sig så lågt, men tänk ändå den otroliga skillnaden mot vad ni lägger! :)

Ja jag tycker också att det är galet, jag skriver ju att jag är chockad. Några fikor, lite hämtmat och några dyra restaurangbesök låg med i uträkningen och sen har det varit lite extragrejer som besök då vi bjöd på champagne och lammkotletter (dyrt!), sen hade vi fest då vi bjöd på mat och vin. jag tror inte det är så mycket vardagsmaten som ställer till det, tycker vi äter vanlig mat som köttfärssås, fiskpinnar och ugnspannkaka men ska som sagt kolla ordentligt på det här. Krismöte imorgon. :nailbiting:

Jag vet inte hur mycket jag lägger på mat men använder ett COOP bankkort till det mesta jag handlar. Sätter in 2000-3000 i månaden på det, så ungefär det går till mat och hygien. (Även en del apoteksvaror, sjukvård och godis...köper godis varje dag, choklad är en baljväxt och baljväxter är nyttiga... :angel: ).
Kan inte storhandla eftersom jag glömmer bort maten och då blir den förstörd = bortkastade pengar. Rensade kylen häromdagen och hittade 3-4 påsar med nån oigenkännlig frukt i varje. :yuck: Har även kvar en oöppnad yoghurt som gick ut i februari... :o

Fast bra råvaror behöver inte betyda att de är de dyraste väl? Det är mer ett val om vilka typer av råvaror man använder.

det är en himla skillnad mellan att köpa ekologiskt kokkött och ekologisk oxfilé :)

Fast lite så är det väl ändå? Billigt kött från något utomlandsfött djur är ju bra mycket billigare än det naturbeteskött som min närmste EKO-bonde föder upp. Betalar ca 150 kr/kg för köttfärsen, likaså är högrevet säkert dubbelt så dyrt som i affären. De godaste kärnfria och ekologiska oliverna är också dyrare än de andra alternativen.

Sen beror det väl på vad man räknar som kvalitet. Kvalitet för mig är rena råvaror som är så giftfria som möjligt och eko vindruvor kostar t.ex. mer än icke-EKO varianten, EKO-kaffet lika så. Vi köper det vi vill ha, bryr oss inte om prislappen. Äter mycket frukt, bär, grönsaker och rotfrukter.

Fast lite så är det väl ändå? Billigt kött från något utomlandsfött djur är ju bra mycket billigare än det naturbeteskött som min närmste EKO-bonde föder upp. Betalar ca 150 kr/kg för köttfärsen, likaså är högrevet säkert dubbelt så dyrt som i affären. De godaste kärnfria och ekologiska oliverna är också dyrare än de andra alternativen.

Sen beror det väl på vad man räknar som kvalitet. Kvalitet för mig är rena råvaror som är så giftfria som möjligt och eko vindruvor kostar t.ex. mer än icke-EKO varianten, EKO-kaffet lika så. Vi köper det vi vill ha, bryr oss inte om prislappen. Äter mycket frukt, bär, grönsaker och rotfrukter.
Ja och nej?

150 kr/kg är dyrt, mycket dyrt, i mina ögon. Men kanske är det då styckdelar som jag själv vanligtvis inte använder? Jag köper svenskt kött och helst närproducerat.

Jag köper en hel kanin (mycket mat!) för 150 kr. (klimatsmartare och sundare än kanin från min granngård går knappast att hitta) Jag köper också hellre kokkött och grytbitar än filé och biff - eftersom jag nog inte riktigt kan få filé och biff smaklig nog för de pengarna. :D
Jag äter också mycket bär, rotfrukter och grönsaker.

Jag tror att din månadskostnad hänger mer ihop med "vi köper det vi vill ha"? Jag tror att ni skulle kunna äta klimatsmart, ekologiskt och sunt för betydligt mindre summa varje månad.

@tanten var hittar du svensk ekologisk nötfärs som är mycket billigare än 150 kr/kg?
Var? det har jag nog inte någon exakt koll på. Jag köper det kött som är billigt för stunden och fryser in.

Sedan kan jag ärligen säga att jag inte tittar lika mycket på ekologiskt som på¨närproducerat. Kött producenterna i mina omgivningar har jag skaplig koll på. Jag köper hellre lokale bondens kött där jag sett djuren beta än ekologiskt från fjärran där jag inte vet ett dugg om djuren. Jag köper köttet i affären som tar allt från lokala slakteriet XX.

dessutom äter jag inte så ohyggligt mycket kött....

Var? det har jag nog inte någon exakt koll på. Jag köper det kött som är billigt för stunden och fryser in.

Sedan kan jag ärligen säga att jag inte tittar lika mycket på ekologiskt som på¨närproducerat. Kött producenterna i mina omgivningar har jag skaplig koll på. Jag köper hellre lokale bondens kött där jag sett djuren beta än ekologiskt från fjärran där jag inte vet ett dugg om djuren. Jag köper köttet i affären som tar allt från lokala slakteriet XX.

Och just köttfärs är ingen stor vara i mitt kök :D
använder den bara till min egen chili con carne och till kålpudding.
Jag är mer för långkok och grytor

Det är en intressant aspekt. Jag tycker att folk slentrianmässigt äter väldigt mkt kött.
Tex igår skulle jag grilla. Då gjorde jag några grillspett med kött och sen olika grönsaksspett. Blev jättegott tyckte även mina köttgalna gäster. En bonus är ju att det är billigare.

Haha, nä restaurang gick på en egen nota då, och den var också rätt hög.

Vi gjorde väl de vanliga felen, handlade flera gånger i veckan, jämförde aldrig priser och köpte sällan storpack.
Sen var svensk oxfilé en favorit och vi hade gärna 5-6 olika sorters ostar hemma, samt färska vindruvor varje dag och jordgubbar nån gång i veckan. Ren lyxkonsumption alltså, för vi hade råd. Vid nåt tillfälle stod en tjej och sålde färska körsbär utanför affären, minns inte vad de kostade men vi köpte en hel låda och de gick på ca 600 kr. Det tyckte vi var helt rimligt :)

Vi äter egentligen sämre nuför tiden när vi inte har råd att äta jordgubbar och körsbär varannan dag, då blir det mer lösgodis tyvärr.

Aha, då förstår jag. Undrade pga att jag själv köper mat för hälften av den summan per månad och handlar i princip bara ekologiskt och inget halv/-helfabrikat. Kan tänka mig att det blir mer lyxkonsumtion med (större mängder) färsk frukt och charkuterier när jag har jobb, det är ju så gott! Egentligen skulle jag nog kunna lägga hur mycket pengar som helst på mat, både fina råvaror men också restaurangbesök, goda viner, etc.

Det är en intressant aspekt. Jag tycker att folk slentrianmässigt äter väldigt mkt kött.
Tex igår skulle jag grilla. Då gjorde jag några grillspett med kött och sen olika grönsaksspett. Blev jättegott tyckte även mina köttgalna gäster. En bonus är ju att det är billigare.

Verkligen! Jag är uppvuxen med mycket kött, i princip nöt-, fläsk- eller kycklingkött till varje måltid. När jag planerar och anstränger mig blir det en hel del vegetariskt och en del fisk, kanske någon kötträtt i veckan. Så fort jag är trött eller stressad faller jag tillbaka i mitt invanda mönster med köttkonsumtionen. Jag tror verkligen på att äta mindre fr a rött kött, bra för både hälsa och miljö.

Aha, då förstår jag. Undrade pga att jag själv köper mat för hälften av den summan per månad och handlar i princip bara ekologiskt och inget halv/-helfabrikat. Kan tänka mig att det blir mer lyxkonsumtion med (större mängder) färsk frukt och charkuterier när jag har jobb, det är ju så gott! Egentligen skulle jag nog kunna lägga hur mycket pengar som helst på mat, både fina råvaror men också restaurangbesök, goda viner, etc.
Köper du aldrig mjöl, ris, bröd, smörgåsskinka, yoghurt eller korv?

Jag förstår inte varför det skulle vara ett viktigt mål att ha så låga matkostnader som möjligt?

Under min studenttid, tex, levde jag på väldigt lite pengar och hade väldigt enkla matvanor. Men jag tycker att det är mycket trevligare att som nu, kunna köpa andra saker än de billigaste, kunna ta en god fika på stan, äta ute en kväll bara för att det är trevligt, köpa gott vin när kompisar kommer på besök, och så vidare.

Jag tror att vi, två vuxna, hamnar på runt 7- 8000 kr/månad i matkostnader en vanlig månad, uteluncher, och fikor inkluderat, samt en och annan middag ute. Då är dels vin, dels hygienartiklar och annat man köper i livsmedelsbutiker inräknat, tex kattmat.

Lägger den här på senior eftersom ni troligtvis har mer koll på sånt här med familj osv än vi ungdomar, hoppas det är okej!

Vad brukar era matkostnader gå på varje månad? Eller uppskattningsvis, en familjs?

Vi är en familj på 6 personer (2 vuxna, 4 barn, 12år, 15, 17 och 19) och vi har nu börjat med en budget. Men jag känner att jag har noll koll på hur "normala" matkostnader ser ut. Är det verkligen rimligt att mat och hushållskostnader (typ schampoo, toalettpapper, tvål osv) går på en 14-15 tusen i månaden i en familj med 6 medlemmar?

Egentligen vill jag bara ha ett hum om hur "normala" familjer ser ut. Och jag säger normala eftersom jag inte anser mig själv som ätstörd normal, och det påverkar hela familjen. :o
Vi beställer från mathem. Därifrån kommer allt i princip. Tilläggshandlar kanske en gång i månaden på vanlig affär.

Vi lägger 500:-/vecka, ibland uppåt 600:-. 2 vuxna och en 2-åring. Kött köper vi antingen vilt, hela djur, eller får gratis av mamma och snålar med det så det blir en del vegetariskt. Jag äter matlåda i princip jämt på dagarna och sambon äter ute. Sambons utemat inte inkluderad

Håller med @Petruska om att det, om man har råd, inte finns något egenvärde i att äta billigt. Bortsett från att det är onödigt att betala mer än vad man behöver för en viss vara (kom t ex hem från butiken utan sallad häromdagen, de hade bara färdigskuren och det är jag inte beredd att betala för, speciellt inte som den håller sämre och jag riskerar att få slänga).

Har levt som student på några tior om dagen. Och njuter nu när barnen är stora (dvs behöver inte jobba deltid) av att kunna äta lite lyxigare ibland. Men visst är det bra att ha koll. T ex om man sparar till något, man "Undrar vart pengarna tar vägen" eller om det uppstår diskussioner om vart pengarna går. Gissar att det kanske är det senare som gäller i TS familj? Ungdomarna har svårt att förstå vad det basala tråkiga kostar. Något som lätt blir en chock när man flyttar hemifrån. Har ibland haft perioder när jag försökt följa upp kostnaderna, men nu var det längesedan. kanske dags igen.

I vår familj (4-5 vuxna) går uteluncher på dryg 1000-lapp i veckan eftersom några har matlåda. Vad resten kostar har jag väldigt dålig koll på. Beror delvis på att kött köps in ett par gånger per år och att resten inhandlas av olika personer. Köper kravmärkt kött direkt av bonde i form av 1/4 eller ½ djur. Blir ganska billigt 1-2000 per månad kanske om man slår ut det på hela året. Och då har vi ju gäster ibland. Vill man köpa i delar så kostar köttfärsen 115 kr/kg, Grillåda (c:a 7 kg) gris kostar 130 kr/kg. Sorterade nötlådor (c:a 10 kg) 150-260 kr/kg beroende på finheten på köttet.

Försöker undvika färdiglagat/halvfabrikat, förutom att jag köper från Hötorgshallen ngn gång ibland :). Det har dock funnits perioder med mer färdiglagat, t ex pyttipanna, för att barnen behövde laga mat själva snabbt mellan skolan och stallet etc. Graden av halv/helfabrikat varierar också beroende på vem som handlar.

Bra sätt att hålla nere kostnaderna, förutom att laga maten själv, är att äta upp allt och inte slänga mat. Godis, chips etc kostar ju också extra.

TS: Tror att det på konsumentverkets hemsida finns uppgifter om lägsta möjliga kostnad för hushåll och personer i olika ålder.

Om man vill spara pengar så sparar man oclså på att äta upp allt och inte slänga. Om man inte har krav att maten ska vara så tjusig så funkar det bra.

Jag kan tex göra omelett på rester från kylskåpet samt göra en sallad till. Vill man ha roligare sallad kan man tex rosta pinjenötter och lägga på. :d

Jag brukar också göra tex äggröra. Till det ta det som finns i kylskåpet tex keso, kalkon, skivad lax. Sen tex ta tomat och champinjon eller annan grönsak och steka det tillsammans med äggröran. :d

Soppor och grytor är också bra för att rensa kylskåpet. Röror kan man också göra billigt och äta med pasta, ris etc.

Om man jämför det med någon som köper nytt till varje måltid. Det jag vill säga med inlägget är att det går att äta billigt men då får man kanske tänka om lite och inte behöva ha dyrt kött jämt.

Vi är en familj på 6 personer (2 vuxna, 4 barn, 12år, 15, 17 och 19) och vi har nu börjat med en budget. Men jag känner att jag har noll koll på hur "normala" matkostnader ser ut. Är det verkligen rimligt att mat och hushållskostnader (typ schampoo, toalettpapper, tvål osv) går på en 14-15 tusen i månaden i en familj med 6 medlemmar?

Ingår eventuelle luncher ute? Äter barnen gratis lunch i skolan eller har någon matlåda? Är det killar som idrottar mycket? De tycks ha en förmåga att äta enorma mängder i tonåren. Även många tjejer växer på sig i tonåren och behöver mer mat. Schampo och liknande kan också vara en stor budgetpost, speciellt om alla har långt hår. 15000 i månaden är mindre än 100 kronor/person/dag, så det låter inte som onormalt mycket i mina öron, lite om de vuxnas luncher ingår.

Köper du aldrig mjöl, ris, bröd, smörgåsskinka, yoghurt eller korv?

Absolut, jag använde termen halvfabrikat väldigt godtyckligt. Korv t ex tycker jag helt klart är halvfabrikat men det köper jag inte, nej. Mjöl, ris och yoghurt har nog flugit under min radar :o

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 677
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 125
Senast: Liten
·
Övr. Hund Har ett delikat problem nästan dagligen, ett problem som nu funnits för mina vänliga grannar i en 6-7 år. För, tja en 6-7 år sen...
Svar
17
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar