Matkostnader för en månad?

Två vuxna, vi lägger 9000kr på mat, städgrejer, hygien osv varje månad.

Vi äter dyrt då vi båda behöver mycket protein, sambon tränar en del och jag går mycket. Ingen av oss kan äta mycket kolhydrater. Vi bor också vid typ stans dyraste Ica, hade nog gått att få ner månadskostnaden om vi åkt iväg till billigare affär men det finns inte alltid tid för det.
 
Vi är två stycken, handlar på ICA Maxi en gång i veckan och det brukar ligga på mellan 6000-10000 i månaden. Då har jag inte räknat med typ hämtmat/restaurang/utelunch osv som brukar bli ungefär 2-4 gånger i månaden.

Tycker inte vi äter "lyxmat" egentligen men det är mycket köttfärs och mejeriprodukter, mycket färska grönsaker året om och jag köper även 1-2 sötmeloner i veckan om de ser fina ut. Godis/snacks har vi dragit ner på men Pepsi max och energidryck är säkert minst 1000 kr i månaden bara det.

Det finns mycket pengar att spara alltså, framförallt på "onödigt". Däremot att det är billigare att laga från grunden känns lite som en sanning med modifikation? Beroende på vad man menar alltså. Den billigaste "hemmagjorda" matens protein är ju helfabrikat som färdigköttbullar, fiskpinnar och falukorv. Köttfärs har blivit jättedyrt om man köper svenskt.
 
4000? Vad i hela friden äter o köper du då`?
Jag hade lätt kunnat handla för 4000:- i månaden exklusive utemat.

- Bara handla på lokala Hemköp istället för större affär som Ica Maxi, Stora Coop eller Willys. Detta hade nog gjort att priset skenat iväg fort. Handlade på en liten ICA med pojkvännen, bara det vi ville ha till Tacos. Priset blev 450:- för köttfärs och grönsaker typ.
- Fortsätta handla på Ica Maxi, men byta ut frysta grönsaker mot färska, bröd som inte är på extrapris, Mutti istället för Ica Basic tomatkross, märkespasta istället för EMV osv.

Det är svårt att alltid kunna åka iväg till flera olika platser för att jaga extrapriser, och ibland vill man helt enkelt inte.

Jag älskar att laga mat, och för mig är det väldigt viktigt och prioriterat. Visst kan jag börja göra lite val i butiken för att spara kronor här och där, men jag säger hellre upp alla abonnemang och slutar äta/dricka ute innan jag prioriterar ned maten. Men det är helt mitt egna val och bryr mig egentligen inte så mycket om vad andra spenderar :)
 
Vi är två stycken, handlar på ICA Maxi en gång i veckan och det brukar ligga på mellan 6000-10000 i månaden. Då har jag inte räknat med typ hämtmat/restaurang/utelunch osv som brukar bli ungefär 2-4 gånger i månaden.

Tycker inte vi äter "lyxmat" egentligen men det är mycket köttfärs och mejeriprodukter, mycket färska grönsaker året om och jag köper även 1-2 sötmeloner i veckan om de ser fina ut. Godis/snacks har vi dragit ner på men Pepsi max och energidryck är säkert minst 1000 kr i månaden bara det.

Det finns mycket pengar att spara alltså, framförallt på "onödigt". Däremot att det är billigare att laga från grunden känns lite som en sanning med modifikation? Beroende på vad man menar alltså. Den billigaste "hemmagjorda" matens protein är ju helfabrikat som färdigköttbullar, fiskpinnar och falukorv. Köttfärs har blivit jättedyrt om man köper svenskt.
Vi lagar det mesta från grunden men pga att vi köper svenskt kött, mycket frukt osv det blir helt klart dyrare än om vi ätit korv, köttbullar eller fiskpinnar.
 
Vi lagar det mesta från grunden men pga att vi köper svenskt kött, mycket frukt osv det blir helt klart dyrare än om vi ätit korv, köttbullar eller fiskpinnar.
Jo precis det jag menade, det är samma för oss.

Falukorv brukar jag köpa om det är på extrapris och frysa in om det inte görs korvstroganoff av det direkt (älskar korvstroganoff). Frysköttbullar och panerad fisk finns också i vår frys men det är mest som nödlösning, vi lagar mest från grunden. Vi äter fruktansvärt mycket köttfärs överlag med färssås, taco eller nån form av wok minst tre gånger i veckan.
 
Enligt "håll koll"-fliken på internetbanken snittar jag på 4700 kr/månad (varierar mellan 3000-6000). Ensamstående väldigt kräsen och sockerberoende. Gillar mestadels billig mat! Men godis, mellanmåls-mat och speciellt dryck drar iväg mycket. Gillar inte vatten och dricker helst mjölk till allt ätbart, samt energidricka dagligen. Väljer ekologiskt och/eller djurvänligaste alternativ på ägg och mejeriprodukter. Klarar att leva på 3000-ish i bästa fall om jag planerar och anstränger mig konstant.

Hade sparat mycket på att vara kaffedrickare, men det är otänkbart vidrigt. Eller vattendrickare för den delen.
 
Jag brukar handla för ca 1800-2000 kr i månaden enligt banken.
Senaste månaderna har det dock legat lägre då jag ätit ur frys/skafferi så har bara behövt kompletterat det. Ska bli spännande och se hur det blir sen när jag ska fylla upp igen.

Sen brukar jag ofta äta hos en kompis ca 2 ggr i veckan. Så "sparar" in lite måltider där.
 
Jag ligger på ca 4500 kr/mån för mat (och städ/hygien/etc från matvaruaffären). Är ensamstående, men har nog gäster på besök flera dagar varje månad som jag bjuder på mat (och då brukar jag vilja bjuda på nåt speciellt, så det brukar dra iväg lite med kostnaderna då).
Men då har jag även specialkost/allergier och köper inte mejeriprodukter eller spannmålsprodukter, väldigt sällan färdigmat eller restaurangbesök, samt handlar det mesta ekologiskt. Plus att jag inte vill köpa kött från affären utan direkt från jägare eller gårdar med djurvälfärdstänk.
 
Snittar på ca 2200kr/månad i mataffären (inkl annat som köpa där) och ca 3000kr/månad för utemat (lunch, fixa, aw etc)
Kan tänka ibland att jag lägger lite för mycket på utemat & dryck, men har inte gjort några nämnvärda försök att sänka kostnaden. 🤷‍♀️
 
Utifrån denna tråd har jag höga matkostnader. Har en budget på 5000 kr/månad för mat (livsmedel, städprodukter, hygien, take-away, café, lunch/middag ute osv). Tyvärr överskrider jag ofta min budget... Jag är duktig på att regelbundet (i princip varje dag) laga mat hemma på kvällen och har i princip alltid med mig matlåda till jobbet.

Det som framförallt gör att jag överskrider min budget är restaurangmiddagar med kompisar - denna månad kommer det bli minst 4 restaurang middagar och en sådan middag brukar gå på minst 900 kr... Men för mig är det värt det då det är ett mycket trevligt sätt att träffa kompisar på samt då jag verkligen gillar att testa nya restauranger. Jag har dock kvar min budget på 5000 kr med förhoppning att hålla den. Utöver restaurangbesöken med kompisar och en lunch ute per vecka med mina föräldrar så äter jag väldigt sällan ute och beställer numera nästan aldrig take-away

Sen tänker jag mig att mat är dyrare i Stockholm - bor centralt i Stockholm utan bil. Har blivit duktig på att storhandla på Willys via internet, så hemleverans (vilket dock kostar 100 kr i leverans och 59 kr i plock avgift), samt att undvika att handla på Ica Nära eller Coop Nära.

Tycker annars att det är svårt att jämföra vilken matbutik som är billigast (men samtidigt har bra varor). Det finns visserligen en del jämförelser att hitta med dessa utgår oftast från att man har bil och kan åkta till de riktigt stora matbutikerna. Jag skulle verkligen vilja ha en jämförelse av de butiker som finns i mitt närområde.
 
Det var ju jättebilligt! Då skulle du kunna leva på lite mindre än 4500 kr i månaden. Men det är ju dyrare med mindre matbutiker såklart
Ja här går det inte att komma ner så mycket
Med diabetes kan jag inte äta vad som helst heller.
Plus att jag har vissa problem med selektiv ätstörning då och då
 
Jag har ICA Supermarket (snordyr) inom gångavstånd. Sedan Hemköp på vägen hem. Lidl, ICA Kvantum och Willys ca 20 minuter bort med buss och tvärbana. Brukar jämföra priser på måndagar och skriver upp vad som är på extrapris. Just nu är det lite mindre eftersom jag försöker äta upp. Är lite av en hoarder som inte kan motstå extrapriser så har en massa bönor, pasta, ris hemma trots att jag inte äter dem längre. Men vägrar att slänga mat. Om det blir krig och det fortfarande finns el och vatten skulle jag klara mig en längre tid.
 
Jag hade lätt kunnat handla för 4000:- i månaden exklusive utemat.

- Bara handla på lokala Hemköp istället för större affär som Ica Maxi, Stora Coop eller Willys. Detta hade nog gjort att priset skenat iväg fort. Handlade på en liten ICA med pojkvännen, bara det vi ville ha till Tacos. Priset blev 450:- för köttfärs och grönsaker typ.
- Fortsätta handla på Ica Maxi, men byta ut frysta grönsaker mot färska, bröd som inte är på extrapris, Mutti istället för Ica Basic tomatkross, märkespasta istället för EMV osv.

Det är svårt att alltid kunna åka iväg till flera olika platser för att jaga extrapriser, och ibland vill man helt enkelt inte.

Jag älskar att laga mat, och för mig är det väldigt viktigt och prioriterat. Visst kan jag börja göra lite val i butiken för att spara kronor här och där, men jag säger hellre upp alla abonnemang och slutar äta/dricka ute innan jag prioriterar ned maten. Men det är helt mitt egna val och bryr mig egentligen inte så mycket om vad andra spenderar :)

Håller med! Jag och sambon prioriterar bra mat med kvalitet som vi båda vill ha, underlättar att vi är lika där- hade nog varit jobbigare att lösa om den ena av oss var så och den andra tycker mest det är nödvändigt ont och lever på ica basic för att komma undan billigast möjligt.
 
Jag har ICA Supermarket (snordyr) inom gångavstånd. Sedan Hemköp på vägen hem. Lidl, ICA Kvantum och Willys ca 20 minuter bort med buss och tvärbana. Brukar jämföra priser på måndagar och skriver upp vad som är på extrapris. Just nu är det lite mindre eftersom jag försöker äta upp. Är lite av en hoarder som inte kan motstå extrapriser så har en massa bönor, pasta, ris hemma trots att jag inte äter dem längre. Men vägrar att slänga mat. Om det blir krig och det fortfarande finns el och vatten skulle jag klara mig en längre tid.
Hos oss är ica supermarket ofta billigare än Citygross
 
Svarar er alla här: Oj, vad många som har skrivit i tråden! Va kul! Det är lärorikt att läsa om era olika erfarenheter och situationer kring matkostnader.

Jag har lite svårt att svara er var och en pga. Svårt o pga. fokusera längre stunder och så.

Jag lever nog i ovanlig situation i med att jag bor i samma hushåll som föräldrarna. Vi har en väldiga matkostnader mycket pga. En person har allergier. Så jag ärligt talat vet inte hur hög matkostnaden är. Det är mamma som handlar allt.

Tanken är i framtiden flytta hemifrån och bo själv. Men tycker det svårt och veta hur mycket kostnader det är kring mat, boende osv. Men jag får väl se då hur det går..

Men vill bara tacka alla för era svar!
 
Utifrån denna tråd har jag höga matkostnader. Har en budget på 5000 kr/månad för mat (livsmedel, städprodukter, hygien, take-away, café, lunch/middag ute osv). Tyvärr överskrider jag ofta min budget... Jag är duktig på att regelbundet (i princip varje dag) laga mat hemma på kvällen och har i princip alltid med mig matlåda till jobbet.

Det som framförallt gör att jag överskrider min budget är restaurangmiddagar med kompisar - denna månad kommer det bli minst 4 restaurang middagar och en sådan middag brukar gå på minst 900 kr... Men för mig är det värt det då det är ett mycket trevligt sätt att träffa kompisar på samt då jag verkligen gillar att testa nya restauranger. Jag har dock kvar min budget på 5000 kr med förhoppning att hålla den. Utöver restaurangbesöken med kompisar och en lunch ute per vecka med mina föräldrar så äter jag väldigt sällan ute och beställer numera nästan aldrig take-away

Sen tänker jag mig att mat är dyrare i Stockholm - bor centralt i Stockholm utan bil. Har blivit duktig på att storhandla på Willys via internet, så hemleverans (vilket dock kostar 100 kr i leverans och 59 kr i plock avgift), samt att undvika att handla på Ica Nära eller Coop Nära.

Tycker annars att det är svårt att jämföra vilken matbutik som är billigast (men samtidigt har bra varor). Det finns visserligen en del jämförelser att hitta med dessa utgår oftast från att man har bil och kan åkta till de riktigt stora matbutikerna. Jag skulle verkligen vilja ha en jämförelse av de butiker som finns i mitt närområde.

Har du kollat Matpriskollen? Tycker mig ha läst att man där kan jämföra butiker.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 906
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
815
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 966
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
890
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp