Matkostnader för en månad?

Jag tror man kan komma billigt undan på havregrynsgröt varje dag flera gånger om dagen samt kranvatten till maten, men jag tro det är få som vill äta en så smakfattig kost i längden om inte det finns något reellt behov av det. Grönsaker, kött, fisk, mejeriprodukter, frukt och så något gott i bland, det blir pengar av det även om man inte äter kräftor och rysk kaviar varje dag.
 
När jag såg summan tänkte jag att den inkluderade mänskliga förbruknings/hushållsvaror som rengöring, hygienprodukter och liknande. Det kan fort simma iväg en del tycker jag som ändå inte använder mycket, men om jag måste köpa både tvätt, disk, rengöringsmedel samt shampoo och balsam och tandkräm och liknande samma månad märks det helt klart.
Givetvis kan de inte inkludera husdjursprodukter i den. :)

Ja, det kan absolut plocka på en del av annat än mat. Det jag menade var att det inte är speciellt svårt att komma upp i den summan även utan andra produkter. :)

Jag handlar ju mat till bara mig, men övriga förbrukningsvaror för två så jag separerar det ekonomiskt.

Kollade vad jag handlat för på sistone.
Den senaste månaden har jag haft dålig aptit och mest ätit rätt ensidigt och väldigt lite färska grönsaker eller frukt. Matkostnaden gick genast ner nästan en tusenlapp, men det känns ju att kroppen inte mår lika bra av det. Runt 3000:-/mån om jag äter väldigt mycket pasta med ketchup alltså. :meh: Trötthet och dålig hy kom på köpet.
 
Ja, det kan absolut plocka på en del av annat än mat. Det jag menade var att det inte är speciellt svårt att komma upp i den summan även utan andra produkter. :)

Jag handlar ju mat till bara mig, men övriga förbrukningsvaror för två så jag separerar det ekonomiskt.

Kollade vad jag handlat för på sistone.
Den senaste månaden har jag haft dålig aptit och mest ätit rätt ensidigt och väldigt lite färska grönsaker eller frukt. Matkostnaden gick genast ner nästan en tusenlapp, men det känns ju att kroppen inte mår lika bra av det. Runt 3000:-/mån om jag äter väldigt mycket pasta med ketchup alltså. :meh: Trötthet och dålig hy kom på köpet.

Ja alltså vad jag märker kostar det ju tämligen mycket att äta vettig (varierad för min del) mat ....🙃
 
Kaffe är dyrt, kött, fisk, frukt, färska grönsaker....Är vad vi äter för att nämna en del.
Aha. Ok. Jag äter inte mycket av det där.

Tror det inte bara har att göra med vad man äter, utan också vart man har möjlighet att handla. Hade jag varit låst till butikerna som varit nära mig hade min vanliga standardhandling a 1000:- lätt hamnat på säkert 2000:- och säkert mer.
Jag handlar oftast på Ica här ute på vischan. Ibland i en större Ica-butik i byn.

Jag är kräsen, köper eko, krav, lax, bara "fina" märken osv.
Äter inte lagad mat två gånger per dag men har inga problem att komma upp i den summan.
Jag köper också mycket kravmärkt. Och inte den sämsta maten.

Tror helt enkelt jag kommer billigare undan tack vare att jag äter matvaror som är billiga. Inget kött från gris eller nöt. Mycket sparsamt med fisk och fågel. Inget kaffe.
 
Aha. Ok. Jag äter inte mycket av det där.


Jag handlar oftast på Ica här ute på vischan. Ibland i en större Ica-butik i byn.


Jag köper också mycket kravmärkt. Och inte den sämsta maten.

Tror helt enkelt jag kommer billigare undan tack vare att jag äter matvaror som är billiga. Inget kött från gris eller nöt. Mycket sparsamt med fisk och fågel. Inget kaffe.

Du ser ju, där har du ju svaret 😊
 
Enmanshushåll och lägger cirka 3000 kr/månad på mat, hygien och städprodukter. Handlar i mindre närbutiker (Willys och ICA). Låter ofta prissänkningar inspirera matplaneringen men låser mig inte till dem (idag köpte jag billiga rödbetor till nedsatt pris och dyr getost till fullt pris). Bakar eget frukostbröd och försöker minimera matsvinn (handlar för en-två maträtter i taget). Äter väldigt sällan ute men det blir en och annan färdigrätt här och där.
 
Aha. Ok. Jag äter inte mycket av det där.


Jag handlar oftast på Ica här ute på vischan. Ibland i en större Ica-butik i byn.


Jag köper också mycket kravmärkt. Och inte den sämsta maten.

Tror helt enkelt jag kommer billigare undan tack vare att jag äter matvaror som är billiga. Inget kött från gris eller nöt. Mycket sparsamt med fisk och fågel. Inget kaffe.
Jag har inga problem att komma upp i ungefär de summorna, ibland lite till. Jag tänker att det inte är bra vs dålig mat som är automatiskt avgörande för kostnaden. Mina odlingar ger till exempel mycket grönsaker så här års, till en ganska låg kostnad (men desto mer arbete). Inte alla förunnat att kunna välja. Lite sparar man på att köpa och laga till fler än en person (just nu 5 personer ).

Men lite fin färsk fisk och färska skaldjur en fredag så har omedelbart kostnaden gått upp en tusenlapp. Och en god grillad ryggbiff med tillbehör och hemslagen bea (smöret har blivit dyrt!) när ungdomarnas vänner är på besök, ytterligare en tusenlapp. Absolut värt det i min värld, matupplevelser i form av att laga mat och äta god mat är högre prioriterat än det mesta annat.
 
Jag har inga problem att komma upp i ungefär de summorna, ibland lite till. Jag tänker att det inte är bra vs dålig mat som är automatiskt avgörande för kostnaden. Mina odlingar ger till exempel mycket grönsaker så här års, till en ganska låg kostnad (men desto mer arbete). Inte alla förunnat att kunna välja. Lite sparar man på att köpa och laga till fler än en person (just nu 5 personer ).

Men lite fin färsk fisk och färska skaldjur en fredag så har omedelbart kostnaden gått upp en tusenlapp. Och en god grillad ryggbiff med tillbehör och hemslagen bea (smöret har blivit dyrt!) när ungdomarnas vänner är på besök, ytterligare en tusenlapp. Absolut värt det i min värld, matupplevelser i form av att laga mat och äta god mat är högre prioriterat än det mesta annat.
Jag blev bara så chockad att folk betalar så mycket för mat eftersom jag själv aldrig varit i närheten, utan att ens anstränga mig. Min dyraste månad i år var januari. Då la jag nästan 2400 på mat.
 
Jag har inga problem att komma upp i ungefär de summorna, ibland lite till. Jag tänker att det inte är bra vs dålig mat som är automatiskt avgörande för kostnaden. Mina odlingar ger till exempel mycket grönsaker så här års, till en ganska låg kostnad (men desto mer arbete). Inte alla förunnat att kunna välja. Lite sparar man på att köpa och laga till fler än en person (just nu 5 personer ).

Men lite fin färsk fisk och färska skaldjur en fredag så har omedelbart kostnaden gått upp en tusenlapp. Och en god grillad ryggbiff med tillbehör och hemslagen bea (smöret har blivit dyrt!) när ungdomarnas vänner är på besök, ytterligare en tusenlapp. Absolut värt det i min värld, matupplevelser i form av att laga mat och äta god mat är högre prioriterat än det mesta annat.
Jag hör dig, men då handlar det ju helt klart om en prioriteringsfråga och inte om vad var och en "behöver" lägga på mat i snitt. :)
 
Vi är 2 st och skulle tro vi snittar 8-9000. Köper dock köttlåda av makens kollega, så det är i princip inte någon form av nöt med i den summan. Maken äter bara norrmejeriers herrgårdsost och det går MYCKET ost, han dricker mkt mjölk och köper en del halv- och helfabrikat. Jag äter mkt proteinvaror typ kvarg, pudding, dryck, är en sucker för färska bär men äter för lite grönsaker.. snacks ingår också i matkostnaden men inte hygienartiklar eller djurmat..
Alltid tyckt att vi ligger högt men aldrig lyckats sänka, köper alltid sånt vi äter mkt av när det är på erbjudande och slänger i frysen osv.
 
Vi är 2 st och skulle tro vi snittar 8-9000. Köper dock köttlåda av makens kollega, så det är i princip inte någon form av nöt med i den summan. Maken äter bara norrmejeriers herrgårdsost och det går MYCKET ost, han dricker mkt mjölk och köper en del halv- och helfabrikat. Jag äter mkt proteinvaror typ kvarg, pudding, dryck, är en sucker för färska bär men äter för lite grönsaker.. snacks ingår också i matkostnaden men inte hygienartiklar eller djurmat..
Alltid tyckt att vi ligger högt men aldrig lyckats sänka, köper alltid sånt vi äter mkt av när det är på erbjudande och slänger i frysen osv.
Ja men samma här; sambon äter ju smörgås till frukost varje dag och ett måste är ost! Så ost är stående, inte heller direkt billigt dessa dagar.
 
Jag hör dig, men då handlar det ju helt klart om en prioriteringsfråga och inte om vad var och en "behöver" lägga på mat i snitt. :)
Nej, fast då är siffran verkligen inte 3700 kr för någon. Det går att skapa en näringsriktig kost för säkert en 1000-lapp i månaden för att täcka det behov en människa har med råge. I många fattiga länder är de experter på sån kost och kan klara det på runt 1-2 dollar om dagen, under det blir det stora problem.

Så de 3700 kronorna måste tänkas täcka mer än ”behöver”. I det perspektivet hänger jag med i @Wille s tankegång om att beloppet är ganska högt.
 
Det handlar ju också om prioriteringar hur mycket av min fritid jag vill lägga vid sidan av ett heltidsjobb på att leta extrapriser och baka eget bröd och fixa lunchlådor. Hade jag inte jobbat eller jobbat deltid så hade jag sannolikt kunnat halvera matkostnaderna genom att ha mycket mer tid för sådant.

Men nu vill jag gärna ha någon fritid över till annat efter jobb och pendlingstid och köper mig fri genom uteluncher i perioder.
 
Här kan ni se alla beräkningar från Konsumentverket::

https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/beraknade-hushallskostnader

"Alla måltider för både barnoch vuxna lagas hemma,baserat på Konsumentverkets matsedel. Det är enfyraveckors basmatsedelsom är mer hållbar förbåde hälsa, klimat ochmiljö. Matsedeln bestårav frukost, lunch, middagoch två mellanmål."

(Nu var jag ju tvungen att leta efter matsedeln också...)

Här är länken till den: https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/matsedel
 
Det finns ju så många saker som påverkar ens matkostnader. Några faktorer är ju:
  • Ens utbud av matbutiker i sitt närområde.
  • Ens möjlighet att ta sig till stora mataffärer såsom ICA Maxi eller liknande. Denna möjlighet kräver generellt att man har bil.
  • Vart i Sverige man bor - såvitt jag vet så skiljer sig matpriserna ganska mycket mellan söder till norr och mellan central storstad, till kranskommuner och till landsbygd.
  • Om man har allergier eller ej (tex är laktosfria produkter och glutenfria produkter dyrare än standardprodukten, tex är laktosfri mjölk 1,5 liter här där jag bor ca 5-8 kr dyrare).
  • Matpreferenser (tex vegetarian, vegan, äter kött/fisk/kyckling osv., närodlat eller ej, osv.)
  • Tid: Dvs. tid/ork att laga mat från grunden och/eller tid att leta extrapriser.
PROs undersökning avseende 2023 (daterad januari i år) PRO artikel anger följande:
PRO:s prisundersökning 2023 visar också på fortsatt stora skillnader i pris beroende på var maten köps. Den billigaste matkassen kostade cirka 1.280 kronor – och den dyraste nästan 1.706 kronor. En prisskillnad på hela 33 procent. När det gäller geografiska skillnader var genomsnittspriset lägst i Södra Älvsborg med 1.445 kronor, och högst i Västerbotten med 1.554 kronor.
 
Här kan ni se alla beräkningar från Konsumentverket::

https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/beraknade-hushallskostnader

"Alla måltider för både barnoch vuxna lagas hemma,baserat på Konsumentverkets matsedel. Det är enfyraveckors basmatsedelsom är mer hållbar förbåde hälsa, klimat ochmiljö. Matsedeln bestårav frukost, lunch, middagoch två mellanmål."

(Nu var jag ju tvungen att leta efter matsedeln också...)

Här är länken till den: https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/matsedel
(Läste igenom recepten, lät ju inte helt fel! Lite mycket kött för min smak, men ska nog prova på något recept framöver)
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 907
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
815
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 966
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
890
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp