Matkostnader för en månad?

Håller med! Jag och sambon prioriterar bra mat med kvalitet som vi båda vill ha, underlättar att vi är lika där- hade nog varit jobbigare att lösa om den ena av oss var så och den andra tycker mest det är nödvändigt ont och lever på ica basic för att komma undan billigast möjligt.
Det gör jag med och kräsen är jag med och i vissa fall märkesberoende, men lyckligtvis är jag kräsen på dyra saker :o dock köper jag det jag vill ha men ibland väntar jag på extrapris, gäller ej kaffe tex för då blir jag bannad illa kvickt från bla Buke :D
 
Jag vill helst inte lägga mer än 2500-3000 per månad, inkl städprodukter och hämtmat. Jag väljer mat som är god! Jag prioriterar helt enkelt annat än att lägga mycket pengar på mat.
 
Vad ingick i det? Bara mat från mataffären eller även tex tvål, städprodukter och annat man köper i mataffären? Skulle det även täcka något café eller restaurangerbesök eller bara mat man äter hemma?

Nej inget med personlig hygien eller andra förbrukningsvaror. De har räknat med att all mat lagas hemma och att man äter frukost, lunch, middag och två mellanmål.
 
Nej inget med personlig hygien eller andra förbrukningsvaror. De har räknat med att all mat lagas hemma och att man äter frukost, lunch, middag och två mellanmål.
Jag tycker det lät högt, men de måste förstås ta i beaktning var folk bor och vad de har för förutsättningar att handla billigt. Sedan är det förstås inte alla som äter fem gånger om dagen, och det kan vara mycket olika vad som räknas som mellanmål... så det är kanske rimligt ändå? 😅
 
Jag tycker det lät högt, men de måste förstås ta i beaktning var folk bor och vad de har för förutsättningar att handla billigt. Sedan är det förstås inte alla som äter fem gånger om dagen, och det kan vara mycket olika vad som räknas som mellanmål... så det är kanske rimligt ändå? 😅

Mm och som att matpriserna har skenat, inte minst. Men är väl på ett ungefär så.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker det lät högt, men de måste förstås ta i beaktning var folk bor och vad de har för förutsättningar att handla billigt. Sedan är det förstås inte alla som äter fem gånger om dagen, och det kan vara mycket olika vad som räknas som mellanmål... så det är kanske rimligt ändå? 😅

Det låter väldigt rimligt för ett ensamhushåll här. Jag handlar i en av stans billigare affärer, men får verkligen anstränga mig om jag ska under 3500:-. Det är oftare runt 4500:- trots att jag inte äter speciellt många mellanmål och inte heller två lagade måltider varje dag.
 
Det låter väldigt rimligt för ett ensamhushåll här. Jag handlar i en av stans billigare affärer, men får verkligen anstränga mig om jag ska under 3500:-. Det är oftare runt 4500:- trots att jag inte äter speciellt många mellanmål och inte heller två lagade måltider varje dag.
Jag reagerade mest på att det verkligen bara var mat och inte inklusive även andra förbrukningsvaror... men som sagt beror det säkert väldigt mycket på var man bor och vilka möjligheter man har tillgängligt.
Jag hade också kunnat leva mycket billigare om jag inte varit så låst till ortens utbud.
 
Jag reagerade mest på att det verkligen bara var mat och inte inklusive även andra förbrukningsvaror... men som sagt beror det säkert väldigt mycket på var man bor och vilka möjligheter man har tillgängligt.
Jag hade också kunnat leva mycket billigare om jag inte varit så låst till ortens utbud.

Det jag köper i form av förbrukningsvaror är diskmedel, tvättmedel och toapapper. Det är inte många kronor på en månad. Hudvård, hårprodukter och kattsand köps på annat håll.
 
Det jag köper i form av förbrukningsvaror är diskmedel, tvättmedel och toapapper. Det är inte många kronor på en månad. Hudvård, hårprodukter och kattsand köps på annat håll.
När jag såg summan tänkte jag att den inkluderade mänskliga förbruknings/hushållsvaror som rengöring, hygienprodukter och liknande. Det kan fort simma iväg en del tycker jag som ändå inte använder mycket, men om jag måste köpa både tvätt, disk, rengöringsmedel samt shampoo och balsam och tandkräm och liknande samma månad märks det helt klart.
Givetvis kan de inte inkludera husdjursprodukter i den. :)
 
Nej inget med personlig hygien eller andra förbrukningsvaror. De har räknat med att all mat lagas hemma och att man äter frukost, lunch, middag och två mellanmål.
Hum men då kanske jag ligger helt ok i min matkostnad. För matvaror, personlig hygien och andra förbrukningsvaror samt café hamnar jag nog runt 3700-4000 kr. Jag räknar ju dock med restaurangbesök tidigare i tråden och då hamnar jag rejält över det beloppet.
 
Jag är ensamstående med två katter och ligger runt 1200 per månad. Jag såg att någon annan räknade in kattsand, om jag gör det blir det runt 1500 istället även om jag inte köper kattsanden i matbutiken utan har den på prenumeration från Vetzoo. Helt ointresserad av mat egentligen så mina matvanor är verkligen inget som någon annan ska ta efter.
 
4500-5000 för två vuxna, inkl hygien- och städprylar. Ytterligare strax över en tusenlapp i snitt för utemat skulle jag gissa. Jag är otroligt kräsen och luststyrd när det kommer till mat. Planerar i stort sett aldrig, kollar sällan extrapriser, köper en hel del eko-/närproducerat och undviker av princip EMV. Det skulle definitivt kunna gå att pressa ner matkontot, men då det inte är några stora summor för oss och båda brinner för mat och matlagning är det inget vi planerar att dra ner på
 
I år har jag hittills snittat på lite under 2000 kronor per månad för mat, vilket gör att jag håller budgeten. (Endast mat och inget annat inräknat i det beloppet ) En person i hushållet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 897
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
808
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 962
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp