Matkostnader för en månad?

Jag tycker att det är intressant att se vad folk lägger på mat utifrån ett helhetsperspektiv och utan några fördomar. Jag har inga problem att ange vad jag betalar i matkostnader eftersom mat är något vi alla behöver och det finns riktlinjer om vad mat kostar. Om man blandar in ytterligare faktorer som olika matallergier, mat selektiv, enbart ekologiskt osv så ökar matkostnaden mer. Klart att man även kan påverka att få en låg matkostnad genom att tex bara äta havregrynsgröt eller makaroner med ketchup. Vi har olika förutsättningar, såväl geografiskt och ekonomiskt som påverkar våra val i allt. Ett diskussion kommer inte så långt utifrån ett samhällsperspektiv men det kan kanske leda till en förståelse för andra som har mer utmaningar i livet.

Det absolut värsta jag vet är när personer tex tar all billig köttfärs eftersom det saknas angiven siffra om hur många man får ta
Det med köttfärs skiljer det ju massor vad som är billigast. Mitt billigaste är vildsvin och rådjur men långt ifrån alla har överflöd av tillgång till trafikskadat vilt.
 
Jag tänker att man inte ska jämföra så mycket, det finns så många parametrar. Och bra mat är definitivt inte samma sak som dyr mat. Jag ”sparar” rätt mycket på att nästan aldrig äta utelunch och sällan hämtmat. Men det är mest för att jag lagar mycket bättre och godare mat att ta med själv, så dyr utelunch till sämre mat lockar inte.

Så här års så blir det lite billigare också för att trädgården levererar mycket av grönsakerna.
Har hänt att vi får kommentarer om lyxmat och bla bla, vet inte om vanliga maträtter med många ingredienser klassas som lyxmat? Vanliga recept men visst blir det dyrare att laga tex en krämig kycklinggryta med philadelphiaost, kryddor och creme fraiche än koka ica basic makaroner och några skivor falukorv men så vill inte alltid sambon och jag äta (gillar inte ica basicmärket mer än på makrillen faktiskt).
 
Ca 5000. Två vuxna och en bebis. Vår största enskilda utgift är nog mat och blöjor till bebis.

När jag bodde själv låg jag på ca 1500 i månaden.
 
Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får också gärna svara på det!

Vad betalar du/ni i matkostnader i månaden?
Vi är två stycken vuxna. Matkostnader på mellan 7000-8000 per månad. I det ingår hygienartiklar.
 
Ensamstående, vegetarian och laktosintolerant. Ligger runt 2500 per månad.
Har precis flyttat till en ännu mindre stad med mindre butiker. Upplever priserna som något högre här :meh:
 
Två vuxna 8000 på Ica Maxi. Dessutom hämtmat och uteluncher ofta.
Vi skulle kunna minska massor men vill inte.
 
Det med köttfärs skiljer det ju massor vad som är billigast. Mitt billigaste är vildsvin och rådjur men långt ifrån alla har överflöd av tillgång till trafikskadat vilt.

Jag utgår från det som finns att köpa för alla. Jägare, eget lantbruk osv är inget som gemene man har att tillgå.
 
Runt 4000-4500:- för mig plus två katter, beroende på var jag handlar mest. Det är rätt stor prisskillnad mellan lokala hemköp och Ica maxi, även om jag i regel väljer "dyrare" alternativ på kött och fisk (gröna gårdar, gårdsfisk etc). Jag äter inte på något sätt exklusivt, men vill ha den råvara jag vill ha och då kompromissar jag inte med det. Äter väldigt sällan uteluncher, hämtmat blir det någon gång i månaden.
 
Jag utgår från det som finns att köpa för alla. Jägare, eget lantbruk osv är inget som gemene man har att tillgå.
Är det jag menar med orelevant om man inte vet förutsättningarna. Sedan behövs inget lantbruk, syrran har odlingslott och har mycket lägre kostnader nu än innan trots lägenhet.

Nej jag menar inte att alla ska skaffa odling (på lott eller villatomt) eller ut i skogen och plocka bär och svamp om man inte vill men det är variationer som sällan eller oftast aldrig tas med när det pratas pris på mat.
 
Två vuxna, 6000 ungefär och men då räknar jag inte in käka på restaurang etc, med det inräknat skulle jag tippa på 8-9000. Visst hade vi kunnat dra ner men ser inte någon anledning i nuläget.
 
Ca 4500 men då ingår skollunch som jag äter varje vardag.
Då räknas även toapapper mm med
Bor på liten ort med svindyr affär med litet utbud.
Försöker ibland åka och handla på den större orten
 
Om de inte har höjt så runt 350 kr i månaden
Jag äter ju inte mat hemma i veckorna eftersom jag äter i skolan
Det var ju jättebilligt! Då skulle du kunna leva på lite mindre än 4500 kr i månaden. Men det är ju dyrare med mindre matbutiker såklart
 
Det var ju jättebilligt! Då skulle du kunna leva på lite mindre än 4500 kr i månaden. Men det är ju dyrare med mindre matbutiker såklart

Vilken butik man har tillgång till gör verkligen jätteskillnad! Här gick matkostnaderna direkt upp med 25% bara av att inte kunna åka till Ica maxi en period, och då är mitt hemköp inte anmärkningsvärt dyrt alls, det är bara mindre att välja på. Lägg sen till att prisskillnaden ofta blir ännu tydligare om man handlar mindre förpackningar i ett ensamhushåll (för många som bor ensamma har ju inte heller samma stora bostad med utrymme i kyl och frys som ett större hushåll).
 
Tävlar gör jag inte, men visst försöker jag hålla matkostnaderna nere utan att tumma för mycket på vad vi vill ha :) . Jag har till exempel blivit mycket bättre på att planera rester. Slänga mat är det värsta som finns på alla sätt och vis. Sedan försöker jag tänka i affären på om det jag står och håller i verkligen är något som behövs. Försöker handla till nedsatta priser (svinnsmart är BRA :) !), osv.
Att för sin egen del hålla sina matkostnader lågt är ju en sak, det vill de flesta göra-utan att göra för stort avtryck på det vi gillar. Det jag menar med mitt inlägg är just kommentarer som tenderar att komma när man i sådana här trådar pratar om vad man betalar för mat, kommentarer från andra till andra- att man kan komma billigare undan, för man kan ju köpa billigare råvaror, man kan leva på en det ena billigare än det andra för det gick minsann när man var fattig, att man själv inte alls har lika höga kostnader så vad är det för andra som kostar, hur kan det vara så dyrt osv osv.
 
Sedan beror det mycket på att alla har olika möjligheter också. I teorin skulle jag kunna klarar mig på att bara köpa lite mejeriprodukter, salt, kryddor och mat till hönsen. Men eftersom andra har andra förutsättningar så känns summan jag lägger på mat orelevant precis som summan andra lägger är orelevant för mig om det inte är någorlunda lika förutsättningar.
Ja, men det var inte alls det jag menade.
 
Är det jag menar med orelevant om man inte vet förutsättningarna. Sedan behövs inget lantbruk, syrran har odlingslott och har mycket lägre kostnader nu än innan trots lägenhet.

Nej jag menar inte att alla ska skaffa odling (på lott eller villatomt) eller ut i skogen och plocka bär och svamp om man inte vill men det är variationer som sällan eller oftast aldrig tas med när det pratas pris på mat.

Jag tänker mer på de som kämpar med att få ihop ekonomin och det enda de kan dra ner på är deras matkostnad.
 
Vilken butik man har tillgång till gör verkligen jätteskillnad! Här gick matkostnaderna direkt upp med 25% bara av att inte kunna åka till Ica maxi en period, och då är mitt hemköp inte anmärkningsvärt dyrt alls, det är bara mindre att välja på. Lägg sen till att prisskillnaden ofta blir ännu tydligare om man handlar mindre förpackningar i ett ensamhushåll (för många som bor ensamma har ju inte heller samma stora bostad med utrymme i kyl och frys som ett större hushåll).
Ja det är jättestor skillnad på att handla till mig bara jämfört när barnen bodde hemma och att handla på Hemköp och ICA Maxi här en gång i månaden jag har inte tillgång till de billiga affärerna och extrapriserna på samma vis längre och kommer inte alls ner i pris på samma vis.
 
Jag har aldrig räknat på det, men jag skulle gissa på ca 3500- i månaden.

En gång i månaden åker jag och storhandlar, vilket brukar landa på 800-1500:- beroende på om det är en månad där jag behöver köpa upp all bulk igen eller ej. Bulk räknar jag torrvaror, konserver och liknande som håller länge. Här inkluderas även städmaterial, tvättmedel och liknande som går att köpa på Ica Maxi.

Sen stödhandlar jag 1-2 gånger i veckan på lokala Hemköp. Dessa brukar landa på minst 100, upp till 250 ish.

Samt att jag äter ute 1-2 gånger i veckan.

Bor själv, men har en pojkvän som ofta är hos mig, så mina kostnader har gått upp något (även om han ibland också går och handlar när jag inte har orkat).
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 906
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
815
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 966
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
890
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp