Matkostnader för en månad?

Tack alla för era svar! Själv har jag räknat på att det skulle kosta 5000kr i månaden med städartiklar inräknat osv. Som ensamstående utan hämtmat förstås. Men jag kanske kan klara det på 4000kr i månaden. Har inga djur längre tyvärr.
 
Tack alla för era svar! Själv har jag räknat på att det skulle kosta 5000kr i månaden med städartiklar inräknat osv. Som ensamstående utan hämtmat förstås. Men jag kanske kan klara det på 4000kr i månaden. Har inga djur längre tyvärr.
Har du behov av att trycka ner summan kommer det ju med all sannolikhet att gå. Om behovet inte finns är det ju bara att köra på.
 
Har du behov av att trycka ner summan kommer det ju med all sannolikhet att gå. Om behovet inte finns är det ju bara att köra på.
Jag skulle nog behöva få ner summan lite tror jag. Blir lite snävt i budgeten tyvärr. Men jag är kass på matlagning och en riktig godisråtta också tyvärr.
 
Sedan har jag ingen bil och skulle behöva köpa mat o dyl. Online med hemkörning. Har svårt och gå i affärer pga. Social fobi. ( men funkar hyfsat beroende på vilken affär det är, om jag har med någon). Det kostar väl extra med hemkörning om jag inte har fel?
 
Jag skulle nog behöva få ner summan lite tror jag. Blir lite snävt i budgeten tyvärr. Men jag är kass på matlagning och en riktig godisråtta också tyvärr.
Godiskonsumtionen går ju att minska.

Matlagning skulle jag vilja påstå är något man får kasta sig in i och lära sig när man behöver minska kostnaderna. Man behöver ju inte dra det riktigt så långt som vi gjort här (bakar allt bröd, gör granola, rullar köttbullar osvosv) men ett enkelt steg är ju att minska på mängden kött t.ex men då inte ersätta med quorn och allt vad det heter. Kolla lite recept. Plåtmat är lätt och smidigt. Går att variera i all oändlighet.
 
Sedan har jag ingen bil och skulle behöva köpa mat o dyl. Online med hemkörning. Har svårt och gå i affärer pga. Social fobi. ( men funkar hyfsat beroende på vilken affär det är, om jag har med någon). Det kostar väl extra med hemkörning om jag inte har fel?
Vi använder MatHem och kan ändå hålla låga kostnader 👌
 
Godiskonsumtionen går ju att minska.

Matlagning skulle jag vilja påstå är något man får kasta sig in i och lära sig när man behöver minska kostnaderna. Man behöver ju inte dra det riktigt så långt som vi gjort här (bakar allt bröd, gör granola, rullar köttbullar osvosv) men ett enkelt steg är ju att minska på mängden kött t.ex men då inte ersätta med quorn och allt vad det heter. Kolla lite recept. Plåtmat är lätt och smidigt. Går att variera i all oändlighet.
Ja, egentligen går det dra ner på sötsakerna. Men det är svårt. Är nog lite beroende av det.

Ja, det blir nog halvfabrikat för min del då. Är inte så bra på laga mat. Har svårt med trötthet och fokusera på flera saker samtidigt. Borde lära mig laga från grunden.. men som tur är har jag en mamma som är bra på laga mat iallafall:)
 
Ja, egentligen går det dra ner på sötsakerna. Men det är svårt. Är nog lite beroende av det.

Ja, det blir nog halvfabrikat för min del då. Är inte så bra på laga mat. Har svårt med trötthet och fokusera på flera saker samtidigt. Borde lära mig laga från grunden.. men som tur är har jag en mamma som är bra på laga mat iallafall:)
Ge plåtmaten en chans skulle jag säga. Det brukar funka bra för mig när huvudet inte vill (hjärntrötthet efter sjukdom).

Rotsaker på en plåt tillsammans med något protein eller vad du nu behöver för att stå dig, in i ugnen, blanda creme fraiche med smarriga kryddor och servera till. Har du lite energi kan du ersätta creme fraiche med mixa ihop en hummus och få mättnaden därigenom till bra pris 😍
 
Ge plåtmaten en chans skulle jag säga. Det brukar funka bra för mig när huvudet inte vill (hjärntrötthet efter sjukdom).

Rotsaker på en plåt tillsammans med något protein eller vad du nu behöver för att stå dig, in i ugnen, blanda creme fraiche med smarriga kryddor och servera till. Har du lite energi kan du ersätta creme fraiche med mixa ihop en hummus och få mättnaden därigenom till bra pris 😍
Tack för tipsen! Ska försöka ge det en chans i framtiden tror jag! Borde klara det.
 
Bara för de kolla jag lite snabbt på augusti men då är ju allt i matbutiker minus utemat handlat...Två vuxna. Två katter. 11 tusen isch och då bland annat en hel del kräftor en sån månad.....
Oj! Det var högt eller? Men jag förstår dig! Är det kräftor inblandat också kanske det drar i väg lite i kostnaderna. Plus djur kanske.
 
Ca 3000, hygien, diskmedel och liknande inräknat. Är ensamstående och försöker göra storkok (just idag tomatsoppa) som jag sedan kan frysa in. Tyvärr har jag slopat billiga kolhydrater, pasta, ris, potatis och liknande och det blir dyrare att fylla upp det med andra grönsaker, frukt och protein. Kattmat och sand inte inräknat. Katten kostar ca 400 i månaden.

Passar på att storhandla när det är extrapris och slänga in i frysen. Just nu försöker jag äta mig igenom den (maten inte frysen).
 
Oj! Det var högt eller? Men jag förstår dig! Är det kräftor inblandat också kanske det drar i väg lite i kostnaderna. Plus djur kanske.

Ja det var fasen högt ja. Men visst...Fisk, kött (svenskt bara), frukt, bär, grönsaker och kaffe är ju dyrt idag och både jag och sambon vill äta vettig mat med kvalitet- men inte ska det behöva kosta skjortan så där finns ju att skala ner. Jo. Sambon är kräftgalen....Jo såklart djuren kostar men de ligger nog ändå I lä mot oss 🙃.

När jag bodde själv gick nog allt på (utan djur hemma hos mig då) ca 1600/månad men så var detta för tio år sen så inga aktuella siffror, såklart längre.
 
Aha ok! Det låter bra! Kan du berätta mer hur ni gör? Handlar ni varje vecka? Kostar det köra hem mycket?
Man ska upp i en viss prisnivå för att få gratis hemkörning. Vi handlar varje vecka men hade jag varit ensam hade jag kört på varannan och kompletterat med färskvaror såsom grönsaker från någon butik i krokarna.

Ibland har vi beställt efter recept där när fantasin svikit. Vi har ett barn som är väldigt selektiv i sitt ätande men när vi kollat recepten tillsammans har barnet kunnat hjälpa till att bestämma något nytt att prova. Vi ledsnade lite på att äta samma 5 rätter varje vecka. Bra uppdelning på recepten nu skulle jag vilja säga. Typ middag på 20 min osv (lägg till lite tid om du inte hackar lök som en kock 😂). Notera att du ofta kan hitta billigare (inte nödvändigtvis sämre) produkter om du söker efter dem bland varorna istället för att klicka "lägg i inköpslista". Sen får man ju hålla ett öga. Skulle varor man använder ofta vara billigt får man ju köpa några extra paket och lägga i frysen t.ex. Vi är naturligtvis otroligt noga med att inte kasta tjänlig mat. Vi kan planera taco på onsdag och ta resterna till en köttfärssås dagen efter t.ex. Är det för lite färs kvar kan den ofta drygas ut med lök och morötter, kanske lite linser också. Planering helt enkelt.
 
Vi ligger på 5-6000kr för två personer inkl hygien och sånt man köper i mataffären. Köper en del godis och en del färdigmat, men lagar också en hel del mat från grunden, men köper mycket eko. Handlar nu i en närliggande butik, men kommer börja köra lite på nätet med hemkörning.

När jag bodde själv låg jag på 1800-2500kr i månaden ungefär. Oftast runt 2000. Handla ibland på nätet då för att slippa bära tungt från affären.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 897
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
808
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 962
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp