Matkostnader för en månad?

Ge plåtmaten en chans skulle jag säga. Det brukar funka bra för mig när huvudet inte vill (hjärntrötthet efter sjukdom).

Rotsaker på en plåt tillsammans med något protein eller vad du nu behöver för att stå dig, in i ugnen, blanda creme fraiche med smarriga kryddor och servera till. Har du lite energi kan du ersätta creme fraiche med mixa ihop en hummus och få mättnaden därigenom till bra pris 😍
Håller med! Min favorit är Potatis, sötpotatis, morötter, broccoli, citron, timjan och bitar av kryddig korv. Allt på plåt i ugnen och sen Bearnaisesås till. Så gott!!
 
Sedan har jag ingen bil och skulle behöva köpa mat o dyl. Online med hemkörning. Har svårt och gå i affärer pga. Social fobi. ( men funkar hyfsat beroende på vilken affär det är, om jag har med någon). Det kostar väl extra med hemkörning om jag inte har fel?

Ja det kostar lite beroende på vart du bor och hur långt det är till affärerna som ska köra hem. Mitt tips är att jämföra flera olika butiker och kolla vad de tar för hemkörning. Vi bor centralt i storstad och har betalat 79 kronor på ICA för själva hemkörningen. Jämförde flera olika butiker som Willys, hemköp, Coop etc och ICA var billigast. Vi kollade på mathem också men såg att flera varor som vi handlar ofta var mycket dyrare där jämfört med ica till exempel så det hade vi nog förlorat på i längden.
 
Minst 3000 kr i månaden, inklusive de gånger jag äter ute. Jag jobbar ca 10 nätter i månaden i Oslo uppdelat på 3-4 perioder. Viktigast att 1 må bra, 2 ekologiskt och/eller närproducerat då det finns. Men jag har haft fattig-perioder i livet och då har jag köpt mat för hälften och odlat mer.
 
Jag vet inte exakt men senaste fyra månaderna har jag snittat ungefär 4 000 kronor per månad på Willys.
Sen handlar jag ibland på andra affärer också men säg kanske runt 4 500 kronor i snitt.
Har inte räknat in restauranger eller hämtmat. Dock räknat in den kattsand och kattmat som köps i mataffär samt t.ex. disk- och tvättmedel, toapapper och sånt.

Det är jag och katt på heltid, 13-årig dotter på nästan heltid. Vi gillar att äta god mat och gärna andra godsaker också :D Dock gillar vi också extrapris och röda prislappar.

1000022185.jpg
 
3000 för mig. Inklusive alla andra grejer jag köper på affären. Städ- och hygienartiklar och så. Dock inte katternas grejer. De har egen ekonomi 😆 Jag är inte så bra på att planera och vara särskilt sparsam när det gäller mat utan jag köper det jag vill ha och orkar med.
 
Ligger också runt 3-4000 inklusive allt jag handlar i matbutik (t ex ljus, hygienartiklar, spolarvätska, tvätt/diskmedel, toa/hushållspapper, hundgodis m m).
Skulle kunna minska någon tusenlapp om jag ville, men det skulle innebära mer matlagning och mindre äta på jobbets lunchrestaurang. Och just nu vill jag inte det.
Kollade nu och det var lite högre än jag trodde, runt 4500/månad förra året.
 
Är det just in i affären som är jobbig så har Willys det går att välja att hämta istället för hemkört. På ena stället på utsidan brevid parkeringen och andra på insidan men inte in där alla andra är utan nästan på andra sidan mot var huvudingången är.
Willys är ju en dom billigaste och billigare att hämta kassarna själv än få hemkört.
 
Ligger mellan 2000 kr och 2500 kr ungefär beroende på vad jag behöver ha hem den månaden. Inklusive hushålls- och hygienartiklar samt hundmat. Hunden ska få en annan hundmat så det kommer bli lite dyrare. Men det är alltså kostnaden att underhålla Mitt Hem :) Sedan tillkommer ju andra kostnader, jag fikar eller äter ute väldigt sällan men gör jag så tillkommer det. Eller när jag köpt något på loppis till hemmet, nu i sommar har jag tex hittat några tallrikar som jag kan micra, min service går inte att micra pga guldkant, så istället för att byta ut hela servicen så köper jag till några tallrikar. Jag gör egna matlådor och har i frysen och tar upp och värmer, en fördel då att tallrikarna fixar det ju. Jag försöker baka bröd själv men får inte helt rätt på det, äter mest knäckemackor, men äter ... försöker i alla fall... 6 gånger om dagen pga magoperation så jag behöver ha vettig mat hemma. Det är ibland svårt med det när jag äter så lite per gång och är ensam, mat kan hinna bli dåligt när det är så varmt som det är nu tex. Jag känner att jag behöver äta de här 6 gångerna mer regelbundet samt bättre mat eftersom jag känner mig hungrig och sugen lite för mycket. Så visst kan jag dra ner min kostnad och leva ännu billigare, men hej näringsbrister då, det är nog tvärtom jag behöver göra, så hej ökade matkostnader. :meh:
 
Jag handlar en gång i månaden ungefär på ICA online där jag bor, ICA maxi. 179 kr i plocknings- och transportavgift blir det. De enda som har hemkörning här.
 
Ok! Det var en låg kostnad. Vad handlar du då någonstans? Har du några bra tips på hur man håller den budgeten?
Läser veckans reklamblad och handlar det jag behöver eller det som är billigt den veckan o lägger i frysen, ska kanske tillägga att jag inte äter/köper helfabrikatmat och väldigt lite som är halvfabrikat,lagar maten själv, storkok o så in i frysen.
Vanliga affärer är ica,willys,lidl mao åker jag dit det är billigast denna veckan
 
Tack alla för era svar! Själv har jag räknat på att det skulle kosta 5000kr i månaden med städartiklar inräknat osv. Som ensamstående utan hämtmat förstås. Men jag kanske kan klara det på 4000kr i månaden. Har inga djur längre tyvärr.
4000? Vad i hela friden äter o köper du då`?
 
Så. Räknade ordentligt för Augusti. Matvarumat för strax under 8700 (varav rätt mkt ost framåt) varav skaldjur för 795 kr varav kräftor för 716 kr...
 
Det var bra gjort också! Med tanke på att du har barn varann vecka också. Hur gör man?
Största anledningen är nog att jag jobbar skift och kan handla på udda tider. Så allt kött/kyckling köper jag på kort datum och fryser in. Sen jobbar jag långa dagar och äter alla mina måltider på jobbet dom dagarna. Så jag äter samma matlådor lunch/middag i 3 dagar. Lagar mer varierat när jag har barnet. Jag köper heller aldrig mer än vad jag ska laga till exakt just den dagen så jag slänger väldigt lite mat.
 
För egen del är mat högt prioriterat och inget som är på sparande-listan, Finns väldigt mycket annat som går före på spara-listan. Så att spendera så lite som möjligt på mat låter som en öken som inte är för mig.

Håller med. Jag skulle antagligen kunna spara en del, men mat är det jag spenderar i särklass mest på och jag vill kunna unna mig det jag vill ha (inom rimlighetens gränser).
 
För egen del är mat högt prioriterat och inget som är på sparande-listan, Finns väldigt mycket annat som går före på spara-listan. Så att spendera så lite som möjligt på mat låter som en öken som inte är för mig.
Håller med. Jag skulle antagligen kunna spara en del, men mat är det jag spenderar i särklass mest på och jag vill kunna unna mig det jag vill ha (inom rimlighetens gränser).
Just det här är svårt att ta på, känner jag. Vi äter, skulle jag vilja påstå, sjysst käk. De som kommer hem till oss blir oftast väldigt nöjda med maten. Sen är det klart att det ibland kan bli budgetkäk ibland men det är sällsynt att det blir sånt som inte är gott och trevligt att stoppa i munnen. Däremot äter vi ju inte oxfilé och grejer annat än i undantagsfall men jag ser det inte som någon större förlust 🫢
 
För egen del är mat högt prioriterat och inget som är på sparande-listan, Finns väldigt mycket annat som går före på spara-listan. Så att spendera så lite som möjligt på mat låter som en öken som inte är för mig.
Ja ibland kan jag få en känsla av att det är en tävling om vem som kan få den billigaste hushållskostnaden, speciellt här på buke. Är det verkligen så man vill leva? Behöver leva ibland är väl en sak, men vill, om man inte behöver, är väl en annan tänker jag.

Jag har inget emot lägre matkostnad, men känner att nu när alla priser ökat så är det svårt att få till just bra mat utan att höja matkontot. För mig som person ska bra mat vara 6 måltider om dagen pga min operation, och den ska huvudsakligen innehålla protein, och det ska förstås vara något jag tycker om, annars äter jag ju inte + förstås att jag ändå är hungrig när jag ätit.

Hade jag tjänat lite mer hade jag nog lagt 1000 kr mer på just mat tänker jag.
 
Ja ibland kan jag få en känsla av att det är en tävling om vem som kan få den billigaste hushållskostnaden, speciellt här på buke. Är det verkligen så man vill leva? Behöver leva ibland är väl en sak, men vill, om man inte behöver, är väl en annan tänker jag.

Jag har inget emot lägre matkostnad, men känner att nu när alla priser ökat så är det svårt att få till just bra mat utan att höja matkontot. För mig som person ska bra mat vara 6 måltider om dagen pga min operation, och den ska huvudsakligen innehålla protein, och det ska förstås vara något jag tycker om, annars äter jag ju inte + förstås att jag ändå är hungrig när jag ätit.

Hade jag tjänat lite mer hade jag nog lagt 1000 kr mer på just mat tänker jag.
Min killgissning är att folk äter billigt och lägger pengarna på sina hästar/hundar här 🙈😁
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 897
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
808
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 962
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp