Matkostnader för en månad?

Ensam med två mindre barn på halvtid. I mataffärer lägger jag ca 5000 i månaden, då ingår även lite hygien - och städartiklar samt blöjor. Utelunch, hämtmat och aw's etc ingår inte i summan.
Vi äter bra för den summan, jag tänker ganska lite på pris när jag handlar. Eller rättare sagt låter jag inte direkt priset påverka, men visst gillar jag extrapriser och köper tex nästan aldrig kaffe, ost, smör och Bregott till ordinarie pris.
 
Tack alla för era svar! Själv har jag räknat på att det skulle kosta 5000kr i månaden med städartiklar inräknat osv. Som ensamstående utan hämtmat förstås. Men jag kanske kan klara det på 4000kr i månaden. Har inga djur längre tyvärr.
Oj! Du kan Absolut leva billigare än så! Jag skulle ha svårt att komma upp i den summan i rena förbrukningsvaror tror jag.

Edit: enbart för mig själv dvs.
 
Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får också gärna svara på det!

Vad betalar du/ni i matkostnader i månaden?
2 vuxna som jobbar fysiskt tungt. 5-6 tusen i månaden. Lagar det allra mesta frång runden och äter aldrig ute.

Numera bor vi i Norge, där all mat kostar skjortan. I sverige för 2 år sedan låg matbudgeten på 2-3 tusen för oss bägge.
 
Sedan har jag ingen bil och skulle behöva köpa mat o dyl. Online med hemkörning. Har svårt och gå i affärer pga. Social fobi. ( men funkar hyfsat beroende på vilken affär det är, om jag har med någon). Det kostar väl extra med hemkörning om jag inte har fel?
Jag handlar på Ica och kan inte få hemkörning, bara hämta mina kassar i butiken. (Bor i obygden). Får betala 59 för plocket. För hemkörning betalar man i regel antingen en avgift, drygt 100 kr i min butik, eller med högre priser på maten - eller både och om butiken är lite ful.
 
Ensamstående 3400kr i månaden i snitt den senaste 12månadersperioden. cirka 2400 av detta är allt jag innhandlat i livsmedelsbutiker så även toapapper, viss kattmat, diskmedel osv.
Resten är utemat, kioskvaror och liknande.
 
Tack alla för era svar! Själv har jag räknat på att det skulle kosta 5000kr i månaden med städartiklar inräknat osv. Som ensamstående utan hämtmat förstås. Men jag kanske kan klara det på 4000kr i månaden. Har inga djur längre tyvärr.
Det där kan du definitivt få ned utan att skära ned allt för mycket om inte ens mat ute är medräknat. Tittar du på jämförelsepriser? Köper grönsaker någorlunda i säsong tex?
 
Oj, det var bra gjort! Skulle aldrig klara av det faktiskt. Men det låter inte bra att du inte äter så bra förstås!
Jag dubbelkollade nu och sedan pojkvännen flyttade till stan har kostnaden ökat till 2000-2300kr/månad för det har blivit färre mackor och mer lagad mat. Men det har också blivit mindre hämtmat så jag måste kolla upp exakt var kostnaden drar iväg någonstans. Vi har separat ekonomi men delar gemensam mat lika och han äter ofta mer än jag så det är nog en anledning till att det ökat iofs. Jag tycker att det är jättedyrt, men inser när jag läst tråden att det fortfarande är billigt i jämförelse med de flesta
 
Varierar ganska mkt. Senast 14000 kr för två personer. Det är dock inklusive äta ute och take away.
 
Ja ibland kan jag få en känsla av att det är en tävling om vem som kan få den billigaste hushållskostnaden, speciellt här på buke. Är det verkligen så man vill leva? Behöver leva ibland är väl en sak, men vill, om man inte behöver, är väl en annan tänker jag.

Jag har inget emot lägre matkostnad, men känner att nu när alla priser ökat så är det svårt att få till just bra mat utan att höja matkontot. För mig som person ska bra mat vara 6 måltider om dagen pga min operation, och den ska huvudsakligen innehålla protein, och det ska förstås vara något jag tycker om, annars äter jag ju inte + förstås att jag ändå är hungrig när jag ätit.

Hade jag tjänat lite mer hade jag nog lagt 1000 kr mer på just mat tänker jag.
Tävlar gör jag inte, men visst försöker jag hålla matkostnaderna nere utan att tumma för mycket på vad vi vill ha :) . Jag har till exempel blivit mycket bättre på att planera rester. Slänga mat är det värsta som finns på alla sätt och vis. Sedan försöker jag tänka i affären på om det jag står och håller i verkligen är något som behövs. Försöker handla till nedsatta priser (svinnsmart är BRA :) !), osv.
 
Jag lägger mellan 5 - 7000 kronor per månad på mat inklusive utemat, blöjor, hygienartiklar och städartiklar. Har barn som äter glutenfritt. Sällan det når 7000 kronor, beror på hur tom skafferiet är på glutenfria produkter.

Utifrån tråden så inser jag att jag ska vara nöjd med att ha en så låg summa då vi är 2 vuxna (här räknas äldsta sonen in) och tre barn varann vecka samt två vuxna varann vecka. Alltid prismedveten.
 
Ja ibland kan jag få en känsla av att det är en tävling om vem som kan få den billigaste hushållskostnaden, speciellt här på buke. Är det verkligen så man vill leva? Behöver leva ibland är väl en sak, men vill, om man inte behöver, är väl en annan tänker jag.

Jag har inget emot lägre matkostnad, men känner att nu när alla priser ökat så är det svårt att få till just bra mat utan att höja matkontot. För mig som person ska bra mat vara 6 måltider om dagen pga min operation, och den ska huvudsakligen innehålla protein, och det ska förstås vara något jag tycker om, annars äter jag ju inte + förstås att jag ändå är hungrig när jag ätit.

Hade jag tjänat lite mer hade jag nog lagt 1000 kr mer på just mat tänker jag.
Sedan beror det mycket på att alla har olika möjligheter också. I teorin skulle jag kunna klarar mig på att bara köpa lite mejeriprodukter, salt, kryddor och mat till hönsen. Men eftersom andra har andra förutsättningar så känns summan jag lägger på mat orelevant precis som summan andra lägger är orelevant för mig om det inte är någorlunda lika förutsättningar.
 
Sedan beror det mycket på att alla har olika möjligheter också. I teorin skulle jag kunna klarar mig på att bara köpa lite mejeriprodukter, salt, kryddor och mat till hönsen. Men eftersom andra har andra förutsättningar så känns summan jag lägger på mat orelevant precis som summan andra lägger är orelevant för mig om det inte är någorlunda lika förutsättningar.

Jag tycker att det är intressant att se vad folk lägger på mat utifrån ett helhetsperspektiv och utan några fördomar. Jag har inga problem att ange vad jag betalar i matkostnader eftersom mat är något vi alla behöver och det finns riktlinjer om vad mat kostar. Om man blandar in ytterligare faktorer som olika matallergier, mat selektiv, enbart ekologiskt osv så ökar matkostnaden mer. Klart att man även kan påverka att få en låg matkostnad genom att tex bara äta havregrynsgröt eller makaroner med ketchup. Vi har olika förutsättningar, såväl geografiskt och ekonomiskt som påverkar våra val i allt. Ett diskussion kommer inte så långt utifrån ett samhällsperspektiv men det kan kanske leda till en förståelse för andra som har mer utmaningar i livet.

Det absolut värsta jag vet är när personer tex tar all billig köttfärs eftersom det saknas angiven siffra om hur många man får ta
 
Vi snittar 4000 kr/mån för mat, städ- och förbrukningsvaror från mataffären. Två vuxna och en katt. Båda äter två lagade mål/dag, äter ute/hämtmat ungefär 2 ggr/mån och lagar mycket från grunden.

Vi har satt ett tydligt gemensamt sparmål till nästa höst och mat är egentligen det enda vi lägger mycket pengar på varje månad så det var inte mycket att be för 😁 I våras låg kostnaden på 7500 kr/mån och den främsta förändringen är mängden hämtmat och planering, i övrigt äter vi ungefär samma mat som vi brukar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Just det här är svårt att ta på, känner jag. Vi äter, skulle jag vilja påstå, sjysst käk. De som kommer hem till oss blir oftast väldigt nöjda med maten. Sen är det klart att det ibland kan bli budgetkäk ibland men det är sällsynt att det blir sånt som inte är gott och trevligt att stoppa i munnen. Däremot äter vi ju inte oxfilé och grejer annat än i undantagsfall men jag ser det inte som någon större förlust 🫢
Jag tänker att man inte ska jämföra så mycket, det finns så många parametrar. Och bra mat är definitivt inte samma sak som dyr mat. Jag ”sparar” rätt mycket på att nästan aldrig äta utelunch och sällan hämtmat. Men det är mest för att jag lagar mycket bättre och godare mat att ta med själv, så dyr utelunch till sämre mat lockar inte.

Så här års så blir det lite billigare också för att trädgården levererar mycket av grönsakerna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 906
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
815
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 966
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
890
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp