Matkonto, tips

Gimlan

Trådstartare
Vi är två vuxna (utan barn) som bor ihop och delar på kostnaderna. Men. Vi har inget system med matkonto vilket gör att vi ibland tjafsar i onödan. Vi har olika banker, en handlar oftast på Coop, den andra oftast på Ica. Hur gör andra i våran situation?

Vad är problemet? Handlar den ene dyrt? Vad vill ni åstadkomma?
Vi har räknat ut vad som ska betalas gemensamt och det dras till räkningskontot. Jag som köper i princip all mat har kvar dom pengarna på mitt konto.
Så om ni kollar vad ni handlar för per månad så får väl den som handlar mindre lägga mer peng till övrigt hushåll - om det nu är så att den som handlar mer/mindre inte gör av med pengar på hummer och champagne.

Jag behöver en praktisk och enkel lösning. Rättvist är viktigt, men också enkelhet, inget räknande från gång till gång eller ens en gång i månaden. Typ bankkort med kort, men hur funkar det? Kan man handla på ett Ica-kort på andra affärer tex? Finns det olika typer av bankkonton som kan användas av två? Är kontot gemensamt eller den enes men två kort kopplade till?

Tänker du på att tex ha ett gemensamt konto /kort på tex Ica som ni båda använder när ni handlar mat och ni båda sätter över pengar till?
Dock så undrar jag över tjafset dvs det kanske kommer ändå? Dvs har ni diskussioner om att någon av er handlar för dyrt så har ju ett gemensamt kort inte löst detta?

Jag har ett Ica betalkort, så ha det går. Men ett konto med varsitt betalkort borde ni kunna få på vilken bank ni vill. Jag och mitt ex handlade i princip bara på Ica och hade varsitt bonuskort kopplat till kontot dit vi varje månad förde över matpengarna till.

Tänker du på att tex ha ett gemensamt konto /kort på tex Ica som ni båda använder när ni handlar mat och ni båda sätter över pengar till?
Dock så undrar jag över tjafset dvs det kanske kommer ändå? Dvs har ni diskussioner om att någon av er handlar för dyrt så har ju ett gemensamt kort inte löst detta?
Jag funderar inte över tjafset, som är marginellt, men onödigt :)

Jag har aldrig tidigare haft något delat konto, så har ingen koll, men har en aning om att det verkar finnas de som har det så.

Vi är två vuxna (utan barn) som bor ihop och delar på kostnaderna. Men. Vi har inget system med matkonto vilket gör att vi ibland tjafsar i onödan. Vi har olika banker, en handlar oftast på Coop, den andra oftast på Ica. Hur gör andra i våran situation?

Skaffa ett kreditkort (typ vilket som helst, med tvilling- eller extrakort så att ni har varsitt), betala maten med det, dela sedan fakturan lika i antingen kronor eller procent utifrån inkomst (eller hur ni vill).

Supremecard är bra, annars har både Coop och Ica kort med bra förmåner. Tror dock att Coop är strået vassare på den fronten?

Eller också. Gör två potter..ett till ICA o ett till Coop, ha två kort kopplade till båda. Sätt av specifika pengar till matkontot, till båda korten, handla all mat på de korten o problem är löst.

En kompis berättade igår att dom har ett okq8 kort med kredit som dom handlar mat och andra gemensama saker med, månaden därpå kommer räkningen och då splittar dom på den! Då kan dom ju handla varsom det passar :) finns ju andra kort med samma funktion!

Vi har Ica mastercard, har haft coop innan (beroende på vilken vi bor närmast). Funkar utmärkt, speciellt eftersom jag handlar 90% av maten, hade lätt blivit väldigt skevt då..

Kontot är gemensamt på Ica men tror inte det var det på coop.
Med mastercard och inte bara ica-kort handlar ni vart ni vill (som exempel, coop har väl samma variant med betalkort).

En kompis berättade igår att dom har ett okq8 kort med kredit som dom handlar mat och andra gemensama saker med, månaden därpå kommer räkningen och då splittar dom på den! Då kan dom ju handla varsom det passar :) finns ju andra kort med samma funktion!

Jag har också ett OKQ8-kort som jag handlar all mat på. Det är ett kreditkort men jag för över en summa pengar varje månad, skulle potten ta slut kan jag fortsätt handla för kredit och får då en faktura på det en gång i månaden.
Jag valde just det kortet för att det är gratis och inte har något räntepåslag om man betalar i tid.
Tror det bara finns detta kort och ett till på marknaden som är helt gratis.
På OKQ8 får man dessutom återbäring i form av pengar.

Jag har också ett OKQ8-kort som jag handlar all mat på. Det är ett kreditkort men jag för över en summa pengar varje månad, skulle potten ta slut kan jag fortsätt handla för kredit och får då en faktura på det en gång i månaden.
Jag valde just det kortet för att det är gratis och inte har något räntepåslag om man betalar i tid.
Tror det bara finns detta kort och ett till på marknaden som är helt gratis.
På OKQ8 får man dessutom återbäring i form av pengar.

Vi har Skodakortet, helt gratis och 1% på ALLA köp.

(Plus 10% rabatt på bildelar och lite annat göttigt)

Vi handlar vart vi vill och delar sedan kostnaden på två. Den som inte betalat Swishar den andre. Aldrig något tjafs eller konstigheter.

Vi har ett OKQ8-kreditkort (varsitt kort som är kopplat till samma konto och sätter varje månad in pengar där, procentuellt efter hur mycket vi tjänar.

På det kortet handlar vi sedan allt gemensamt som mat, apoteket, systembolaget, bensin, etc.

Vi har två kopplade coop-kort som vi handlar allt gemensamt med, mat och allt annat. Splittar räkningen när den kommer. Smidigt!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 705
Senast: Palermo
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka