StrawberryRed

Trådstartare
Hej!
Tänkte höra om någon har provat en matkasse? Jag och min pojkvän är lite sugna, och tar man en för 4 personer 5 dagar, har man ju mat + lunch hela jobbeveckan! :)
Vi har tittat lite på icas. Vilken har ni provat?

Sv: Matkasse

Jag fick Coops i julklapp för ett par år sen. Supersmidigt, även om alla maträtter inte föll min konservative sambo i smaken.. Funderar också på att testa igen, mest för att slippa planera mat.

Okej! :) Ja, det är ju lite det man inte orkar med i veckorna, all denna planering av mat... Det blir så dyrt att spontan-handla. haha ;)

Jag har provat Linas matkasse två gånger. Trevlig inspiration, men allt föll inte i min smak riktigt.
Just nu är jag sjukligt sugen på att prova Fitnessmatkassen -här får du allt du ska äta under 5 dagar för en person.
Är ju dessvärre ganska dyrt istället.. Men bra om man har nått specifikt mål som att gå upp/ner i vikt eller äta nog med protein etc.

Jag vann en kasse från "MatHem" och tyckte att den var helt okej, speciellt för att hitta nya recept. Hos dem verkar det som att man även kan lägga till och köpa hem varor utöver det som finns i kassarna varje vecka, har ingen koll på om man kan göra det hos andra också eller ej :)

kl

puttar upp tråden lite, är nyfiken på att testa ICAs.
har hört andra säga att man inte får med alla ingredienser?
Hur mycket skiljer det sig i pris om man skulle handla samma sak själv? tänkte om någon har räknat :P
och... får man svenska varor? tänkte mest på när det gäller kött och kyckling bland annat..

tror nog man kan spara en del pengar om man testar en kasse, för då är allt färdigt och man riskerar ej att ta hem någonting onödigt ;P

Jag och sambon har Årstidernas vegetariska matkasse. 4 middagar för 2 personer, oftast blir det (minst) 3 portioner. Igår stod t.ex. rotfruktspizza på menyn, det blev två hela plåtar, dvs. bra mycket mer än bara två portioner :)

Vi kör inte varje vecka, utan varannan, är skönt med lite variation. Priset är helt okej, och ännu bättre om man räknar med att det är mer mat än vad det "egentligen" ska vara. Dessutom känns det bra att få in lite mer vegetarisk och ekologisk mat i vår kosthållning.

God och fräsch mat helt enkelt (sambon är nog mer nöjd än vad jag är iofs, eftersom det kan vara ganska mycket curryrätter, vilket jag har lite svårt för :p). Det finns andra matkassevarianter att välja på också, med eller utan kött och för olika antal personer.

Vi hade ICA Billiga veckan förut och tyckte om den! Man får med det mesta men ris och annat smått behöver man komplettera med. En del frysvaror.

Nu har vi City Gross, och den rekommenderar jag än mer! Den kostar lika mkt som ICA Billiga Veckan (549 :- för 5 middagar för 4 personer, +50 kronor om man vill ha hemkörning). Alla råvaror är färska, man får med ALLT utom vissa kryddor och olja typ. Även ris, som visst ICA inte tycker att man ska slänga med. ;)
Inga som helst frysvaror. Bra kött och fisk. Välkomponerad tycker jag, med få halvfabrikat.

Vad kostar den vegetariska matkassen? Aldrig hört att det finns innan (vilket är en anledningen till att det inte alls varit aktuellt att testa).

Har testat Coops en gång tidigare och var inte helt nöjd (mest att det var jobbigt att bära hem den från butiken).

Nu har jag Matkomfort sen några veckor tillbaka och gillar det jättemycket, har 4 rätter och 1 portion. Får den hemkörd på söndag kväll, då brukar jag laga måndagens rätt direkt eftersom jag rider lektion på måndagar. Alla såser och liknade är färdiggjorda (& jättegoda), så det går snabbt att laga maten. Fast det bara är en portion så brukar det räcka till 2-3 matlådor. Är svenskt kött och i de flesta fall så brukar de även vara angett vilken gård det kommer ifrån.
Däremot tycker jag inte att de har lyckas så bra med närproducerat, är angett vilka produkter de räknar som det och det brukar bara vara nån per rätt. Pratade med dom när de sponsrade en dressyrtävling klubben ordnade och då fick jag uppfattningen att de tyckte det var viktigare än så (dvs det borde vara fler produkter).

Yes, allt inkluderat, utkört till dörren :) otroligt smidig lösning och service som funkar bra överlag, maten kommer ungefär samma tid varje gång så man kan vara beredd. (Enda gången den varit sen fick jag ett telefonsamtal på förmiddagen så jag visste om det.)

Jag fastnade för deras grönsaks och mixlådor, behöver egentligen inte recepthjälpen eller inspirationen. Men att få hem fräscha råvaror regelbundet kan ju vara kul. Tror vi ska testa en låda varannan vecka i någon månad och se om det är en keeper. Är det redigt med innehåll också så är det inte ens en särskilt dyr grej att prova på.

Vi hade årstidernas grönsakslåda förut. Det var bra men jag slutade med den eftersom det uteslutande var danskproducerade grönsaker - aldrig svenskt! Det är ju ett danskt företag så inte så konstigt iofs.
Bytte till Ekolådan istället som har så mycket svenskt det bara går.

kl

Funderar starkt på att börja att köpa hem matkasse från något ställe, citygross låter onekligen intressant. Jag älskar mat, men tycker att inspiration tryter alldeles för ofta. Oftast altinerar jag samma typer av rätter men jag, min respektive och hans dotter tycker väl att det är tråkigt i längden samt att det inte alltid blir så nyttigt då huvudingrediensen blir grädde rakt av :cool: Vissa rätter vill man (jag ha) då och då, men en matkasse innebär ju inte att jag köper en kassa för alla dagar i veckan året om. Ska kika lite på olika alternativ och se vad som passar oss bäst.

Coops. Inget som föll mig i smaken som gillar lite godare mat, mest billigt skräp tycker jag tyvärr!

Liknande trådar

Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 774
Senast: FrDrake
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 798
Senast: Oh_really
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 576
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar