Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Triumfglass Kompis, hälften citronglass med citronrippel och hälften blåbärsglass med blåbärssylt och apelsin- och citronkarameller överst. :d

Igloo! :cry:

Apelsinisglass med chokladöverdrag, fanns på tidiga åttiotalet. Minns inte vad de hette. Jag var för liten när den försvann.

Det är tydligen bara glass jag saknar! :D
Boccia? Saknar den med.
 
Findus hade en färdig fryst påse med en pastarätt som hette Roma. Minns smaken än fast den inte funnits på typ år.
Gig- en chokaldoppad kola Konsum lanserade med Roxette.
Black Fanta!
Big Top, man inte fatta att Tip Top fick leva vidare när Big Top var så mycket godare GB!
För en några decenier sen hade Mövenpick en rent magisk kaffelikörglass.
Och så saknar jag glassen från vårt lokala glassföretag, Nalleglass.
Gissar jag är den enda som minns Kinawurst, ett smörgåspålägg från Konsums eget charkföretag Goman.
 
Senast ändrad:
Åh jag hittade en sia glass för kanske 5-6 år sen, mintchoklad, den va grön med små chokladbitar i. Så gudomligt god:love:, men har inte sett den sen dess :(

och sen fanns olw ugnsbakade chips, det va säkert 8 år sen ungefär, saknar dom också:cry:
 
Hälsans kök middagskorv 😢😢😢😢 även olw stjärnor som blev ändrade till lite sämre.

Och "lättare" chips med lättsaltad smak. De hittar jag bara i sourcream och emellanåt grill.
 
Eeeh, vågar jag säga att jag mailade om den också? 🙈🙈🙈 (Alltså jag LOVAR att jag inte är ett kverulerande drygarsle som sitter och mailar olika kundcenter på daglig basis! Just glass har visst bara råkat vara ganska heligt för mig. :D)

Det var att ha med nötter i tillverkningen som var problemet fick jag förklarat för mig. Cyklade sen land och rike runt för att bunkra upp ett lager, när jag insåg att den skulle utgå. Det sista stället jag besökte hade precis haft strömavbrott och vägrade sälja den smältande glassen till mig. :(
Men visst var den fantastiskt god??? Saknar den än idag. Vilken otur att du inte fick köpa på dig den smältande glassen :(.
 
Men visst var den fantastiskt god??? Saknar den än idag. Vilken otur att du inte fick köpa på dig den smältande glassen :(.

Ja det var den verkligen!

Ja jag fick stå där och se den tyna bort. Med vissheten om att det troligen var sista gången jag såg den. En smått traumatisk upplevelse för mitt glassälskande jag.

(Lite tråkigt beteende av affären med. Jag ska säga att jag inte vet alls vad de har för regler att förhålla sig till, men vilket trist matsvinn. Det var sannolikt inget fel på glassen och den var inte i flytande form heller.)
 
I mitt tycke har dagens Portello en blaskig smak, i jämförelse med hur jag minns den. Å andra sidan tycker jag mig uppleva samma med julmust, så det kanske mest är mina smaklökar som blivit äldre? :crazy: :idea:
Julmust varierar i smak beroende på vilket bryggeri som gör den, jag gillar Zeunerts som har en fyllig smak och inte är lika barnslig och bl a Apotekarnes.
 
Julmust varierar i smak beroende på vilket bryggeri som gör den, jag gillar Zeunerts som har en fyllig smak och inte är lika barnslig och bl a Apotekarnes.

Ja, det är sant. Zeunerts kan dock vara rätt knepig att få tag på, men även här får jag inte riktigt samma fylliga smak som jag vill minnas att julmust kunde ha, även om den är bättre än de vanliga. Lika sött är det dock alltid!
 
Ja det var den verkligen!

Ja jag fick stå där och se den tyna bort. Med vissheten om att det troligen var sista gången jag såg den. En smått traumatisk upplevelse för mitt glassälskande jag.

(Lite tråkigt beteende av affären med. Jag ska säga att jag inte vet alls vad de har för regler att förhålla sig till, men vilket trist matsvinn. Det var sannolikt inget fel på glassen och den var inte i flytande form heller.)
Jag har jobbat i butik, nu börjar det vara några år sen, men har frysen passerat en viss temperatur så FÅR man inte sälja. Man får inte heller sälja något som gick ut igår, fast det inte är något fel alls på det. Kan bli enorma konsekvenser OM någon skulle bli sjuk. Halvsmält glass borde ju vara relativt riskfritt, men tyvärr. Jag har dock ÄTIT halvsmält glass från trasig frys, men den blev ju aldrig såld, bara inte slängd :laugh:
Det är nog preskriberat nu, men det fanns kött som gick ut igår, som jag satt på en billig prislapp och köpte hem istället för att slänga.. :angel:
 
Jag har jobbat i butik, nu börjar det vara några år sen, men har frysen passerat en viss temperatur så FÅR man inte sälja. Man får inte heller sälja något som gick ut igår, fast det inte är något fel alls på det. Kan bli enorma konsekvenser OM någon skulle bli sjuk. Halvsmält glass borde ju vara relativt riskfritt, men tyvärr. Jag har dock ÄTIT halvsmält glass från trasig frys, men den blev ju aldrig såld, bara inte slängd :laugh:
Det är nog preskriberat nu, men det fanns kött som gick ut igår, som jag satt på en billig prislapp och köpte hem istället för att slänga.. :angel:
Det är skillnad på bäst före och sista förbrukningsdag på matvaror, det mesta säljs ju med bäst före datum men det antar jag att du redan vet. ;)
 
Det är skillnad på bäst före och sista förbrukningsdag på matvaror, det mesta säljs ju med bäst före datum men det antar jag att du redan vet. ;)
Ja, gud ja! Men för butikerna är det stenhårt med "bäst före". Tyvärr! Jag tycker att man borde få sälja det någon dag till, och man får köpa det som konsument på "eget ansvar". Många större butiker som har restaurang använder dock mycket av maten samma dag som det går ut, det tycker jag är smart!
 
Jag har jobbat i butik, nu börjar det vara några år sen, men har frysen passerat en viss temperatur så FÅR man inte sälja. Man får inte heller sälja något som gick ut igår, fast det inte är något fel alls på det. Kan bli enorma konsekvenser OM någon skulle bli sjuk. Halvsmält glass borde ju vara relativt riskfritt, men tyvärr. Jag har dock ÄTIT halvsmält glass från trasig frys, men den blev ju aldrig såld, bara inte slängd :laugh:
Det är nog preskriberat nu, men det fanns kött som gick ut igår, som jag satt på en billig prislapp och köpte hem istället för att slänga.. :angel:

Tack för infon, jag antog att det hade med något sådant att göra!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 144
Senast: Amk
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 519
Senast: bollen__
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 169
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp