Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

SvensktMatkorn.png

Matkorn. Försvann för kanske två år sedan. Det tråkiga är att de tydligen producerar (i vart fall då när jag kollade) men gör inte konumentförpackningar, bara påsar på X kg för storkök som säljs på stora grossister.
Den är så mycket godare än mathavre och matvete.
Och har i Skottland ar det jatteenkelt att hitta matkorn men inte matvete! Jag saknar naturligtvis matvete, bara for det. Ska vi byta? :D
 
After Eight kulor
Center salmiak (rulle)
"Pan pizza" som gjordes för 30-35 år sedan, avlång i aluminiumform, vitt bröd i botten och typ smältost ovanpå. Ofta capricciosa.
 
Magnum Touch! :love: Hasselnötsglass som såldes 2005, föråt mig på den underbara skapelsen när jag spenderade hela sommaren uttråkad i en kundlös kiosk.
 
Ja, gud ja! Men för butikerna är det stenhårt med "bäst före". Tyvärr! Jag tycker att man borde få sälja det någon dag till, och man får köpa det som konsument på "eget ansvar". Många större butiker som har restaurang använder dock mycket av maten samma dag som det går ut, det tycker jag är smart!
Fast det stämmer ju inte, jag har sett flera butiker som säljer där bäst före är passerat, du tror inte det var "din" butiks regler?
 
@LadyCovergirl och @EmmaBovary - kokosyoggin finns igen, dock heter den inte Kung Kokos längre utan bara Kokos. Men det är samma! Dock svår att få tag på, vi bunkrar när vi hittar.

Tror att det kan vara tillfälligt dock. Arla hade nån omröstning om vilken klassisk smak som skulle komma tillbaks, kanske på Instagram eller så, och så vann kokos. Såklart, eftersom den är helt otrolig ;) hoppas den blir kvar!

Jag har köpt den många gånger men jag tycker inte att det är riktigt samma. Smaken är god men konsistensen känns lite annorlunda. Givetvis kan det vara mina hjärnspöken men ändå :p
 
Findus hade en färdig fryst påse med en pastarätt som hette Roma. Minns smaken än fast den inte funnits på typ år.
Gig - en chokaldoppad kola Konsum lanserade med Roxette.
Black Fanta!
Big Top, man inte fatta att Tip Top fick leva vidare när Big Top var så mycket godare GB!
För en några decenier sen hade Mövenpick en rent magisk kaffelikörglass.
Och så saknar jag glassen från vårt lokala glassföretag, Nalleglass.
Gissar jag är den enda som minns Kinawurst, ett smörgåspålägg från Konsums eget charkföretag Goman.

Åh, blir smått nostalgisk när du nämner Gig - trots att jag aldrig smakat den. Som tonårigt Roxette-fan minns jag att jag hittade reklam för kolan i någon gammal Kalle Anka-tidning. Minns att den till min besvikelse redan då försvunnit från sortimentet.
 
Karl Fazer mjölkchoklad med popcorn! :( hittade den senast på tax free på Arlanda i juni 2018, bara sett den på tax free. Godaste chokladen jag smakat, men verkar bara vara jag som tyckte det.
Saknar också den chokladen. Lindt hade en som var ännu godare, men svindyr. Den är också borta :(
FB_IMG_1547998693849.jpg

Saknar Ben & Jerry's bohemian raspberry. Det är nästan så jag tror jag inbillar mig att den har funnits för det känns som hundra år sedan dom slutade med den :cry:
 
Nja, butikerna får sälja efter bäst före. Det är dock butiken som ska stå för att varan är ok och det ska dokumenteras noga för varje vara varje gång. Så om det inte är stora mängder lönar det sig inte med tiden det tar.
Fast det stämmer ju inte, jag har sett flera butiker som säljer där bäst före är passerat, du tror inte det var "din" butiks regler?
Det kan vara hela den kedjan som hade dom reglerna, det här är ett gäng år sen. Om vi råkade missa ett datum och upptäckte det i kassan så fick vi inte sälja varan, oavsett om det var en Loka eller en köttbit. Jag var dessutom utbildad internt som butikschef, så jag är säker på att vi hade dom direktiven. :)
 
Det kan vara hela den kedjan som hade dom reglerna, det här är ett gäng år sen. Om vi råkade missa ett datum och upptäckte det i kassan så fick vi inte sälja varan, oavsett om det var en Loka eller en köttbit. Jag var dessutom utbildad internt som butikschef, så jag är säker på att vi hade dom direktiven. :)

Ja jag skulle köpa oliver en gång men de hade bara 1 av min sort kvar och datumet hade gått ut med några dagar, så jag frågade i kassan om de hade nån på lagret efter lite letande blev svaret nej, så då tänkte jag att jaja jag ska bara ha oliver för kvällen och den var ju oöppnad så hur farligt kan det va? Men tji fick jag för jag fick inte köpa den burken iaf 😝
 
Nja, butikerna får sälja efter bäst före. Det är dock butiken som ska stå för att varan är ok och det ska dokumenteras noga för varje vara varje gång. Så om det inte är stora mängder lönar det sig inte med tiden det tar.

https://www.livsmedelsverket.se/pro...livsmedel som passerat sista förbrukningsdag?

Måste en butik kassera livsmedel som passerat sista förbrukningsdag?

Ja, det är inte tillåtet att sälja eller skänka bort livsmedlet, vare sig i sin förpackning eller i lösvikt. Det är inte heller tillåtet att använda sådana livsmedel som råvaror till andra produkter. Observera att detta gäller när sista förbrukningsdag passerat, det vill säga dagen efter det angivna datumet. På sista förbrukningsdag räknas livsmedlet som fullgott om inget tyder på motsatsen.

Får en butik skänka bort varor vars bäst före-dag eller sista förbrukningsdag passerats?

Det är tillåtet att skänka bort livsmedel efter att bäst före-dag passerats eftersom livsmedlet kan vara fullgott även efter att datumet passerats. Syftet med bäst före-dagen är att ge information om hur länge man kan räkna med att livsmedlet är fullgott och datumet ska sättas med marginal.


Den som erbjuder en konsument en vara ansvarar för att den är säker och rätt märkt. Butiken ska göra en bedömning av om livsmedlet kan säljas efter bäst före-dagen och får aldrig släppa ut otjänliga eller osäkra livsmedel på marknaden. Att släppa ut livsmedel på marknaden kan både vara att sälja dem och att ge bort dem kostnadsfritt.


Däremot är det inte tillåtet att skänka bort livsmedel som passerat sista förbrukningsdag eftersom dessa vid förpackningstillfället bedömts bli otjänliga efter ett visst datum. Det är förbjudet att släppa ut otjänliga livsmedel på marknaden. Livsmedlet ska betraktas som otjänligt efter sista förbrukningsdag även om det i det enskilda fallet inte konstateras att livsmedlet verkligen är skadligt för hälsan.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 144
Senast: Amk
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 519
Senast: bollen__
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 169
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp