Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Jag är inte riktig med på om det var för att den var kyld - tolkar det som kylskåpsvara? - och lämplig för snabbtining i mikron som du saknar, men Pulled Oumph finns ju. Frysvara men går snabbt och enkelt att värma på i en stekpanna. Funkar kanske att värna i mikron med om man är försiktig och inte drar på högsta värmen. Jag har inte testat.

Saknar just precis att den var färdigtillagad och bara behövde värmas. Gillar Oumph men har inte alltid ork att ta fram stekpannan. 🙂
 
Det kan vara hela den kedjan som hade dom reglerna, det här är ett gäng år sen. Om vi råkade missa ett datum och upptäckte det i kassan så fick vi inte sälja varan, oavsett om det var en Loka eller en köttbit. Jag var dessutom utbildad internt som butikschef, så jag är säker på att vi hade dom direktiven. :)
Jag talar om vad lagen säger. Upptäcktes det i kassan var det ju inte dokumenterat.
 
https://www.livsmedelsverket.se/pro...livsmedel som passerat sista förbrukningsdag?

Måste en butik kassera livsmedel som passerat sista förbrukningsdag?

Ja, det är inte tillåtet att sälja eller skänka bort livsmedlet, vare sig i sin förpackning eller i lösvikt. Det är inte heller tillåtet att använda sådana livsmedel som råvaror till andra produkter. Observera att detta gäller när sista förbrukningsdag passerat, det vill säga dagen efter det angivna datumet. På sista förbrukningsdag räknas livsmedlet som fullgott om inget tyder på motsatsen.

Får en butik skänka bort varor vars bäst före-dag eller sista förbrukningsdag passerats?

Det är tillåtet att skänka bort livsmedel efter att bäst före-dag passerats eftersom livsmedlet kan vara fullgott även efter att datumet passerats. Syftet med bäst före-dagen är att ge information om hur länge man kan räkna med att livsmedlet är fullgott och datumet ska sättas med marginal.


Den som erbjuder en konsument en vara ansvarar för att den är säker och rätt märkt. Butiken ska göra en bedömning av om livsmedlet kan säljas efter bäst före-dagen och får aldrig släppa ut otjänliga eller osäkra livsmedel på marknaden. Att släppa ut livsmedel på marknaden kan både vara att sälja dem och att ge bort dem kostnadsfritt.


Däremot är det inte tillåtet att skänka bort livsmedel som passerat sista förbrukningsdag eftersom dessa vid förpackningstillfället bedömts bli otjänliga efter ett visst datum. Det är förbjudet att släppa ut otjänliga livsmedel på marknaden. Livsmedlet ska betraktas som otjänligt efter sista förbrukningsdag även om det i det enskilda fallet inte konstateras att livsmedlet verkligen är skadligt för hälsan.
Precis!
 
Vem var det som saknade denna, @gul_zebra ?

Fanns på min Ica nu ikväll.

0ADA2928-29E3-48AA-8589-9E9EC60267C6.jpeg
 
OT men det här med limited edition - det är väl förtvivlat tramsigt? Jag har sett det på saker som toapapper och blöjor. :crazy:
Varför är det tramsigt, egentligen? Även om jag saknar en produkt som var tillfällig så ser jag nyttan med att släppa en vara i begränsad tid, som försäljningsknep (precis som "tillfälligt nedsatt pris" ) eller som marknadsunderlagstest. Vore jag producent skulle jag också sträva efter att visa min marknad at jag också kan producera nyheter även om det så är under begränsad tid, vare sig det gällde bilar, glassar, toapapper eller kolor.
 
Varför är det tramsigt, egentligen? Även om jag saknar en produkt som var tillfällig så ser jag nyttan med att släppa en vara i begränsad tid, som försäljningsknep (precis som "tillfälligt nedsatt pris" ) eller som marknadsunderlagstest. Vore jag producent skulle jag också sträva efter att visa min marknad at jag också kan producera nyheter även om det så är under begränsad tid, vare sig det gällde bilar, glassar, toapapper eller kolor.
Så tänker inte jag, jag tänker mest att det är överdriven marknadsföring, blir anti och väljer något annat.
 
Åh! Så mycket gött som försvunnit! Saknar dock mest en typ av fryst portionspizza. Den var halvmåneformad och hade tomatfyllning i kanterna. 😍 fanns att köpa på den tiden butikskedjan Rimi fortfarande fanns. Kan inte för mitt liv komma på vad det var för märke men vill minnas att den var god. 😁
 
Nä, det hette Delikatess! Mamma åt det med. Finknäcket var som vanligt knäckebröd, fast tunnare och lite mer finkornigt. Inte så tjockt och grovt som vanligt knäckebröd. Finns inte Delikatess kvar heller??

Pratar vi wasa delikatess så är väl just delikatess en standardvara, och finns även som variant med sesam.
 
Den försvann ganska nyligen ur sortimentet men Valios Kvarggrädde! Den var perfekt syrlig gentemot vanlig grädde och inte lika mycket fett som att blanda typ grädde och creme fraiche och det extra proteinet gjorde det extra gott och mättande
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 144
Senast: Amk
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 519
Senast: bollen__
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 169
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp