Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Jag minns läsken Krusbär, i 33-cl glasflaska. Och krokantpinnarna som Hemglass hade. Och mormors söndagsstekar och ”kakun” bakat i bagarstuga..

Och tyvärr verkar Santa Marias ”Fiskkrydda” vara på utgång, hittar den inte längre? Om jag gjorde så skulle jag lägga upp ett rejält lager!

Nu finns krusbär läsk i 1 litersflaska från Hammars Bryggerier. Vet inte om det är samma men den är god iaf. :)
Finns på vår Stora Coop iaf.
 
Del Montes chilisås. Älskade den som barn, när jag bodde utomlands så var det vad jag beställde varje gång någon hälsade på och sedan blandade jag det med vatten så det skulle räcka så länge som möjligt.

Jag har tom kollat in på Del Montes hemsida för att se om jag kunde beställa den från USA eller någon annanstans. Nu har det gått så lång tid att jag inte ens vet om det är samma recept. Det är definitivt inte samma flaska som den som fanns i Sverige.

1548019045387.png
 
Jag fixar! :) Hoppas att jag inte suttit och ljugit har nu forresten, men det ar i alla fall det har jag oversatter till matkorn: https://www.waitrose.com/ecom/products/waitrose-love-life-pearl-barley/055532-27877-27878
https://www.rawfoodshop.se/parlgryn-korn-eko-500g.html Läser på denna och då är koktiden ung. lika lång som för vanliga korngryn. (men det kanske är olika på sorter?) Matkornet är ångpreparerat (eller något liknande?) så det kokar lika fort som pasta.

Tack för erbjudande, men känns onödigt att skicka. Jag gillar även korngryn (de traditionella klippta) och när jag behöver den korta koktiden får jag nöja mig med mathavren eller pasta.
 
Äkta Gustav Adolfsbakelse, gjord på kex, citronkräm, maräng, spunnet socker i massor och en siluett av Gustaf Adolf i mörk choklad.
Senaste 20 åren har vi fått fantasifulla vissa år, fula, trista bakelser andra år. Jag undrar om jag någonsin kommer få känna känslan av marängen, det spunna sockret.
 
Förra årtusendet gick det att köpa torkade gröna ärter i varenda livsmedelsaffär. De stod bredvid de gula ärterna på hyllan. Förra året när jag letade fanns de inte på någon vanlig livsmedelskedja. Ärtmos på gröna ärter är den perfekta januarimaten, billig, nyttig och tillfredsställande med lite smör i. Och det blir inte samma sak med gula torkade ärter eller gröna djupfrysta, jag har försökt.
 
Jag letar fortfarande snabb risgrynsgröt, det fanns förut i en blå förpackning.
Hittar den ingenstans!
Finns i Norge. Om du tycker det är värt det så kan jag ha
Jag letar fortfarande snabb risgrynsgröt, det fanns förut i en blå förpackning.
Hittar den ingenstans!
Finns i Norge. Jag jobbar där så om du tycker det är värt det så kan jag skicka några påsar i ett tjockt brev till dig. Tar bara precis så mycket betalt som påsarna kostat + porto i så fall.
 
Finns i Norge. Om du tycker det är värt det så kan jag ha

Finns i Norge. Jag jobbar där så om du tycker det är värt det så kan jag skicka några påsar i ett tjockt brev till dig. Tar bara precis så mycket betalt som påsarna kostat + porto i så fall.

Har mailat min affär, de skulle kolla upp! Jag återkommer :)
 
Ja, gud ja! Men för butikerna är det stenhårt med "bäst före". Tyvärr! Jag tycker att man borde få sälja det någon dag till, och man får köpa det som konsument på "eget ansvar". Många större butiker som har restaurang använder dock mycket av maten samma dag som det går ut, det tycker jag är smart!
Att bäst före slängs är bra för oss dumpstrare, jag har aldrig ätit så gott och nyttigt som jag gör nu och frukt och grönsaker finns ju i massor. Sista förbrukningsdag bryr jag mig inte heller om, eller om köttfärsen är lite grå för det är inget som är det minsta farligt sen det tillagats vid hög temperatur. Läcker nån förpackning av torrvaror så finns alltid en rulle packtejp med i fickan och mitt "varulager" är knökfullt jämt. :D
Roligaste middagarna brukar vara när jag hittar nån burk som tappat etiketten, fast än har jag inte hittat hund eller kattmat och DET tänker jag inte tillaga om jag skulle hitta detta. :p


*Visst tusan, jag skulle ju ta fram majskyckling ur frysen som hade sista förbrukningsdag när jag hittade den.* :D
 
Yogiteas spicy chai. Jag hittar den på ett enda stället. Förpackningen är ny också. Godaste jäkla teet i världen. Verkar heta classic nuförtiden.
 
Nope, Boccia var med vanilj. Den @Stinaelin pratar om var isglass.

Boccia var apelsinglass. Godaste GB-pinnen någonsin och det enda jag kan komma på att jag saknar. Jag gillar verkligen inte vaniljglass (utom i Ananassplit) men allt GB gör numera tycks vara byggt på vanilj och (för mycket) choklad. Diss! Utom Piggelin när det är varmt. Iofs går det ner någon Nogger eller 88an per säsong.

@Killaloe - jag tyckte också om Cornetto citron. Du kanske vet det men jag slänger ändå in ett tips om att Sia-glass har en strut med lemon curd. Inte lik Cornetto men god!
 
Findus ? Frysta Bearnaisesås. Chivapccicci , eller hur det nu stavas kryddblandning .
Chips som stod uppradade i en liten plastlåda, typ Pringles fast nåt annat märke med paprikasmak..mums ! Har inte sett dem sen typ -86.
 
Minns en glass från när jag var liten. Den bestod av en isglass längst ned, tänk calippo med citrussmak och ovanpå var det som en virvel med något som nästan liknade mjukglass. Någon som känner igen beskrivningen?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 144
Senast: Amk
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 519
Senast: bollen__
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 169
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp