Matchar ni?

astronaut

Trådstartare
Min kompis som var här igår blev näst intill förfasad när hon såg mina möbler. De matchade tydligen inte.

Jag hatar när saker o ting matchar, ser ut som ett stelt hem :p.

Matchar ni möblerna?

Själv har jag svart, furu, trä, vitt, brunt o blått. ;)

Sv: Matchar ni?

Både ja och nej.

När vi köpte nya möbler till tv:rummet köpte vi björk i både bort, tv:möbel och vitrinskåp. Men i matrummet, har vi mest begagnat. I olika stilar. Jag tycker det är fult, och vill helst matcha. Men vi hade inte råd att köpa allt nytt på en gång, så bord/vitrinskåp är i olackad furu, kökssoffan i lackad furu och köksstolarna något mörkare träslag från IKEA.

Haha, näe här matchas inget än så länge :p
Snarare har hans möbler stått kvar sedan jag flyttade in och sedan fyller vi på med det vi har behövt och fått tag på.

Nja, delvis eftersom jag tycker att det är snyggare. Men eftersom jag prioriterar annat än nya möbler så har jag en salig blandning mellan nytt och begagnat.

Nej "matchade" möbler har jag inte, men jag har nog en inredningsstil som går igen i hela huset. Eg inte särskilt genomtänkt, men jag har skaffat grejer jag gillar och som fungerar i min sekelskiftesvilla, och då blir det en genomgående linje. Köksstolarna är blandade pinnstolar som jag har målat i samma färg (i stil med köket, men det var ren tur, jag målade dem innan jag flyttade in i det här huset - men hade det inte passat hade jag garanterat målat om dem). Bord är enkelt - jag har några som jag absolut inte tycker passar in, men de är täckta av vackra dukar!

Jag tycker inte det ser stelt ut med matchade saker däremot ser det rörigt ut med omatchat.
Hemtrevligheten får jag genom personliga saker och fina textilier inte genom att det är ett enda hopplock på sakerna.

Ja, jag matchar. Men matchning behöver inte innebära att allt ser likadant ut. T.ex. har jag bara vita möbler i vardagsrummet. De har liknande "stil" och samma färg, men det finns inte två saker som är från samma möbelserie.

Det finns en väldigt fin gräns mellan matcha och övermatcha. Hade t.ex. bokhylla, tv-bänk, soffbord och skänk varit i samma möbelserie hade mitt vardagsrum varit övermatchat, och då blir det precis som du skriver opersonligt och trist. (Det finns dock ställen där det funkar med allt i samma serie, men då ska man vara en sjujävel till inredare i övrigt).

Sedan finns det en lika fin gräns mellan att ha det omatchat och opersonligt också. Har man en massa saker som inte matchar bara för att man råkar gilla just de grejerna och varje sak är utvald med en tanke eller känsla, då är det personligt. Har man däremot bara tagit första bästa (billigaste) grej för att ha något, då är det lika opersonligt som att ha över övermatchat.

This is in my humble opinion, skall sägas.

Jag önskar att jag kunde matcha, men jag har inte riktigt haft råd att välja möbler på det sättet.
Annars håller jag nog med din kompis. Inredningsmässigt blir det sällan bra med för mycket olika träslag och färger. Det ger ett rörigt och osammanhängande intryck.

O ja, jag matchar - nästan för mycket! :o

Alla trämöbler är målade vita och soffa och fåtölj är i grått tyg. Det mesta är dock loppisfynd eller sånt jag fått till skänks och målat själv, så det är inte samma möbelserie men någorlunda i samma stil. Sen har jag detaljer (kuddar, ljus osv) i olika nyanser av cerise, mörk lila, och svart.

Jag vill ha ett genomgående tema, det tycker jag gör det mer harmoniskt, och jag gillar när det är ljust och fräscht med lite pigga accentfärger som bryter av. Andra kanske tycker att det ser stelt ut, men jag blir avslappnad och mår bra när det är någorlunda matchad och genomtänkt inredning.

Mina grejer matchar inte och det stör mig, dock inte tillräckligt mycket för att jag ska göra mig av med fungerande möblemang. I rummet (bor i en etta) har jag ek och björk, det får duga tills vidare. Det är ändå uppdelat så att det björkfärgade hör till sovdelen och det ekfärgade hör till vardagsrumsdelen. I köket är det lite mer blandat och där tänkte jag måla om (vitt) så jag får det mer enhetligt. Jag håller för övrigt med Tassetass i det hon skriver.

Matchar och matchar, jag ser till att allt hör till samma färgskala iaf. Blandar man för mycket olika kulörer tycker jag att det lätt ger ett rörigt intryck.

Jag matchar inte slaviskt utan väjer saker jag tycker är fina... Så stilen är väl samma men färgena olika. Tycker det är finare när man ser att folk har lagt ner tid på att hitta saker som gör att dom trivs i sitt hem än ett super stajlat hem.

Ja jag matchar en hel del, kanske för mycket enligt vissa :angel:
Men jag tycker samtidigt att det är viktigt att man har en egen stil, här blandas allt från moderna möbler till möbler vi har fått etc. Det som går att måla, målas ofta i vitt, eftersom jag tycker det är väldigt vackert.
Har dock en mörk soffa, av praktiska skäl.
Tycker det är lugnt och trevligt med en jämn ton och ett genomgående färgtema i sitt hem.

jag matchar mer och mer för varje gång jag flyttar :p
i min första lägenhet var allting ett hopplock av mina och dåvarande sambons möbler vi fick med hemifrån, samt loppisfynd. vi köpte det vi hade råd med och INGET matchade.
sen har jag bytt fler möbler för varje gång jag flyttar, och i nuvarande huset försöker jag inte matcha frenetiskt, men har ett färgtema i varje rum som åtminstone styr litegrann.

i rummet där jag sitter nu har jag svart, röd/orange/brons och trä i mer rödbruna nyanser (en mörknad furupanelvägg och möbler i typ.. ek?)
sovrummet går i grått, silver och vitt med turkosa inslag, och där har jag också vitlaserat trämöblerna för att få det ljusare, osv.

i mina ögon blir det mer trivsamt och "lugnare" att vila ögonen på, än som jag minns att det var i första lägenheten, den var väldigt rörig, även när den var städad, så att säga.

Jag tänker noga igenom varje rum, och möblerar utifrån det. Jag brukar vilja ha någon slags "känsla" i rummet. Men så länge du trivs själv är det väl jättebra?

jag matchar nog ganska bra, iaf rum för rum. Jag gillar inte när det blir för mycket intryck, det är jobbigt för mig.

Jag har mycket vitt och ljusa möbler och mycket ljusa pasteller på detaljerna, men jag fokuserar mest på detaljer som gör mig glad.

Själv tycker jag riktigt illa om perfekta "matchade" hem. God smak och inredning behöver inte betyda att alla möbler är vita, med moderiktiga tyger och en käck accentfärg. Inredningskatalogshem tilltalar mig inte alls.

Jag "matchar" inte. Vi inreder efter smak och bästa förmåga.

Jag har ett organiserat kaos ;) jag mixar och matchar och skiter fullkomligt vad andra tycker om mitt hem, det är mitt och jag som bor här :love:

Jag försöker matcha på så sätt att jag undviker att ha för många olika färger/träslag i samma rum, för det tycker jag nästan alltid ger ett rörigt intryck. Just nu är jag t.ex. väldigt missnöjd med min lägenhet överlag eftersom jag inte tycker att färgerna matchar varandra alls; gula väggar, svartvita gardiner i ena fönstret och en BLÅ gardin i det andra, några vita möbler, sängstomme i ek och soffbord i björk... Jag tycker det är helt fruktansvärt. :p

Det blev dock så när jag började byta ut en del möbler i trä mot vita dito (jag har inte råd att byta alla på en gång, annars är målet att ha nästintill bara vita möbler inne i rummet) och helt enkelt inte har tagit mig tid att köpa nya gardiner (vilket till viss del beror på att jag inte riktigt vet hur jag ska lösa gardinfrågan i det minsta fönstret, därav den panikupphängda blå gardinen som lite insynsskydd tills vidare i alla fall).

Jag håller annars med om att ett hem absolut kan bli FÖR matchat, så det hela bara blir opersonligt, men jag gillar när stilen i alla fall följer en röd tråd med färger som passar ihop o.s.v. Favoriten är hem där man lyckats få ihop en härlig mix av både gammalt och nytt och hemmafixat utan att det bara blir en enda stor röra av det. Tyvärr tror jag dock inte att jag har en tillräckligt stark inredningsgen (och tid och tålamod att verkligen hitta RÄTT grejer) för att själv lyckas få till ett sånt hem.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 490
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 783
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar