Matbestraffning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Matbestraffning

knapplån:

man undrar ju var de förskollärarna (som GÖR annan mat) har fått sin examen, för särskilt pedagogiskt är det ju inte... :mad:
Och att ge allergiska barn det de inte tål, man saknar ju ord :eek:! Sträcker de fram en katt i ansiktet på kattallergiker också, för att det är synd om dem som inte får gosa????

Jag har ett liknande system här hemma, dvs vill de inte ha maten så får de vara utan. Och de måste i alla fall smaka på allt. (Selmas frukostmacka i morse var *inte god*, med purken min. Men en kort stund senare var den uppäten :p För det fanns inga anternativ... :D
Jag har dock undantag, för det finns vissa saker som jag upptäckt att de verkligen klöks när de försöker äta. Selma tjatade alltid om "grön sås" till fiskpinnarna, dvs spenat. Men hon kan verkligen inte svälja det, så jag accepterar det och låter bli att laga spenat alls (till min egen stora sorg, ÄLSKAR spenat!). Och Signe har på något märkligt vis ärvt sin pappas aversion mot gröt, dvs hon klarar inte av att svälja det... Men hon har försökt, så jag låter bli att ge henne det.
Med det vill jag säja att man visst får ställa krav ,men man måste vara lyhörd för såna signaler, att de verkligen inte klarar av att äta vissa saker.
 
Sv: Matbestraffning

Håller med precis.
Jobbar som vikarie på min dotters dagis och har egentligen sen min egen barndom helt emot att tvinga barn att äta pga av dåliga minnen sen första klass då min fröken höll mig kvar halva lunchrasten för att få i mig en bit potatis. Minns inte om jag hade ätit nåt av resten av maten eller om jag vägrade äta över huvud tagen, potatisen skule till vilket pris som helst in i min mun iaf. resultat blev att jag grät mig igenom hela rasten men åt ingen potatis och åt helst inte potatis alls på ca 15-20 år efter det det... Men trots detta så tycker jag att det är rätt att barnen ska äta den mat som bjuds, däremot så lär man sig rätt snabbt vilkn sorts mat som vissa barn bara inte kan äta mycket av och då ger man dom lite mindre sånt och kanske mer av nått annat som finns på menyn för att man ska kunna motivera som att äta upp allt på tallriken (utan att dom kräks)
 
Sv: Matbestraffning

Kan inte annat än hålla flesta ovanstående!

Barna svälter inte ihjäl av att hoppa över ett mål..
Och duger inte maten får dom väl skylla sig själva..
Det brukar ju alltid finnas "alternativ".
T.ex om dom får makaroner & korv stroganof & inte gillar stroganof(som jag) ät iallafall makaronerna.
Och grönsakerna !

(Har förståelse för om dom inte kan äta saker som har youghurtkonsistens och liknande, jag kan bara inte med det.
Vet inte varför !?!)
Fast jag har inte träffat på problemet hos någon annan än mig själv än :)
 
Senast ändrad:
Sv: Matbestraffning

tigerfisken skrev:
Håller med precis.
Jobbar som vikarie på min dotters dagis och har egentligen sen min egen barndom helt emot att tvinga barn att äta pga av dåliga minnen sen första klass då min fröken höll mig kvar halva lunchrasten för att få i mig en bit potatis.
Jag är HELT emot "metoden" att barn ska tvingas äta upp saker de inte vill äta. Det ger ingen som helst lärdom, utom möjligen ett livslångt hat mot den maten man tvingades äta. Och som vuxen får man ju låta bli att äta det man inte gillar, varför skulle inte samma sak gälla barn? Däremot är det stor skillnad på att göra så och att låta bli att servera specialmat = bara sånt barnen själva väljer.
 
Sv: Matbestraffning

Matbestraffning?? Nej, det tycker jag inte, ska fröknarna göra smörgåsar åt alla som inte "vill" äta..... Låter långsökt, kommer säkert att sluta med att ingen vill äta. Alla vill väl såklart ha specialgjorda smörgåsar.
Som nån sa innan så är ju maten mycket barnanpassad och är det nåt man inte gillar så finns ju potatis, ris eller pasta plus grönsaker och ofta nån sås.
Däremot tycker jag väl inte att man ska tvinga barnen att äta nåt som de absolut inte kan med. det i så fall kan kännas om nån bestraffning möjligtis. Smaka kan man ju och sen äta det andra. Och hårt bröd brukar ju dessutom alltid finnas på bordet.
Nån svältrisk tror jag inte på... Är det så allvarligt bör man väl diskuttera matfrågan om ev specialkost då.
Mackor är ingen lösning.. :)
 
Sv: Matbestraffning

*lånar knapp*

Fast ibland (liten fortsättning på mitt förra inlägg) är det svårt med vissa ungar som i princip inte äter nånting av något, vad det än är. Som varken äter bra på frukosten, fruktfikat på fm, lunchen eller eftermiddagsfikat. Vi serverar ingen konstig mat, mest bara sån mat som ungar brukar gilla, antingen potatis, pasta eller ris. Köttbullar, korv, kött eller fisk med såser och grönsaker. Men åtminstone två av ungarna är helt omöjliga att få i nånting, dom kan sitta med samma tugga i munnen typ tio minuter. Dom måste man nästan tvinga till att äta hela tiden, fast jag vet inte om det är rätt metod, kanske vore det bättre att skicka dom från bordet så dom fick vara hungriga istället så kanske dom skulle börja äta självmant tillslut...Nu är det ju inte jag som bestämmer eftersom jag bara hoppar in ibland. Jag vet att båda ungarna slipper äta det dom inte vill ha hemma och att det faktiskt går att få i dom nästan allting på dagis (utan jättemycket våld ;) ) så jag är egentligen lite tvehågsen till hur man egentligen "borde" göra. Inte göra mackor iaf, (det äter dom verkligen inte:p )
 
Sv: Matbestraffning

Man äter maten som är på bordet, NÅGOT duger alltid.
Om inte annat finns det grönsaker och knäckebröd på dagis till maten så då får sonen äta det.
Vår son äter extremt lite, men inte skulle jag vilja att fröknarna sprang och fixade annan mat till honom, det bygger ju upp vårt matproblem ännu mer!
Det kan väl knappast bli kallat bestraffning att inte få ANNAN mat än den som bjuds???!!
 
Sv: Matbestraffning

Vår son är sådan, och han får INTE annan mat här hemma.
Det hjälper heller inte att skicka honom från bordet hungrig.
Så "tvång" är det enda som "hjälper".
 
Sv: Matbestraffning

Nidorina skrev:
Motivering från dagis "men de blir ju så ledsna om de inte får ketchup som de andra barnen??".

:eek: :eek: Men herregud! *skakar på huvet*
 
Sv: Matbestraffning

Så har vi det hemma.
Jag tycker inte att det är bestraffning.
Jag tycker att det är sunt förnuft.
 
Sv: Matbestraffning

Tokmaja skrev:
Vår son är sådan, och han får INTE annan mat här hemma.
Det hjälper heller inte att skicka honom från bordet hungrig.
Så "tvång" är det enda som "hjälper".

Det blir "tvångsmetoden" hos oss oxå, något måste dom ju få i sig! Så länge dom inte gråter eller håller på att spy så borde dom inte få några men av det... Det är ju inte så att vi bänder upp munnen och häller i maten med tratt (har inte behövts än ;) ). Oftast när dom säger "det behöver jag inte äta hemma" eller liknande så säger vi bara: det behöver du här, gapa nu, så brukar dom gapa snällt. Fast ibland känns det jobbigt när jag vet att maten börjar bli kall och trist. Då brukar jag ta bort en del och "tvinga" i dem resten.
Min dotter har oxå fått finna sig i ett större "tvång" hemma sen jag började jobba på hennes dagis, nu vet jag ju att hon äter upp maten där så då kan hon faktiskt göra det hemma oxå. Förutsatt att det inte är barnets far som wokat enbart grönsaker med ingefära och skitsegt nötkött. Det är faktiskt inte barnmat, även om jag givetvis har henne till att smaka det och sen skäller ut honom för att han inte orkar laga mat utan tar fram en fryst färdigrätt...:devil:
 
Sv: Matbestraffning

Om det är matbestraffning, så har 100% av de förskolor jag jobbat på tillämpat matbestraffning! Vilket trams. Vad tänker de här föräldrarna med?

Ang. allergier så är vi jättenoga på småbarnsavdelningen där jag jobbar. Vi har ett barn som inte tål ketchup. Istället för att sätta fram och låta honom bli utan, låter vi bli att sätta fram ketchup över huvudtaget. Om det inte finns på bordet är det ingen som frågar efter det.
 
Sv: Matbestraffning

Har själv jobbat på ett dagis därt man "mat straffar" om man nu kan kalla det så. Jag kallar det bjuder-det-som-serveras-i-dag.
Det brukar faktiskt funka bra. Alla barnen äter sin mat, om än med vissa protester men de äter iaf lite av maten.
Sen tycker jag att det är viktigt att man inte öser upp för mkt åt dem, man lär sig ju snabbt villka som gillar villken mat.
Ge dem då en mindre portion som man vet att de kan klara av att peta i sig och beröm i massor när de ätit upp. Även om det bara är en ½potatis å en ½ fiskpinne el liknande.
Sen när de ätit upp kan de få en knäcke macka...
På mitt jobb funkar detta hur bra som helst.
 
Sv: Matbestraffning

Javan skrev:
Det skulle inte göra det lätt för det barnet sen, det är faktiskt inte speciellt roligt att vara kinkig i maten det är nästintill ett socialt handikapp om det går för långt. Tänker på vissa trådar vi haft på senior där många faktiskt tycker det är jobbigt med att bli bortbjuden på middag i rädsla för att maten ska vara "äcklig".

Precis, ungstackarna riskerar att i vuxen ålder bli sådana som ingen har lust att bjuda på mat för det ska bara gnällas om hur äckligt allt är. Och att ge allergiska barn saker de inte tål är bara så dumt att man blir matt! Skönt att höra om sådana dagis som bettysmattes, som har ett vettigt sätt att hantera mat! :)
 
Sv: Matbestraffning

Det låter helt sunt! Så länge de inte serverar typisk "vuxenmat".

Något jag tycker är värre är "matblöningar". Kom en dag till fritids och får se min unge proppa i sig mariekex. Varför då, frågade jag förstås. Jo, han hade fått det för att han hade varit duktig och hjälpt till att plocka ur diskmaskinen. :eek: gör man överviktiga barn, sockerbelönar dem vid något bra! Dessutom brukar det kombineras med att de tröstas med socker när de är ledsna :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: amsway
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 688
Senast: Tilly_85
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 507
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp