Mat tider och kg....

Sv: Mat tider och kg....

Ändrat om lite i foderstaten sedan jag skrev sist.

Min connemara, 18 år tränas hårt, tävlingsinriktat så att säga. Tävlar för tillfället LA, men har mål att tävla de högre LA klasserna till våren.
Vi blandar två hösilage, båda med en TS runt 79 %, ena höet har 26 g smbrp/kg och det andra har 64 g.

06.00 (foderautomat) 1 kg av det starkare hösilaget, 0,5 kg av det svagare.
06.30 1,5 dl Krafft Havre, 0,5 dl Muskel

12.30 1 kg starkare, 1 kg svagare

15.30 1 kg starkare, 1 kg svagare
1,5 dl Krafft Havre, 0,5 dl Muskel

18.30 1 kg starkare, 1 kg svagare
0,5 dl Krafft havre, 0,5 dl lusernpellets (Kvarnbyfoder), 5 ml mineraler

22.00 (foderautomat) 1 kg starkare, 0,5 kg svagare

Under natten har han dessutom ett hönät med det svagare hösilaget, runt 2,5 kg.
Han står medvetet på mycket hösilage då han både är krubbitare och kolikbenägen.

Så här ser det ut hos mig. Har just nu 4 hästar i stallet. ett halvblod, en fd travare, en stor korsning och en b-ponny korsning. Korsningarna går ute dygnet runt i en hage o de andra är i stallet om natten. Hästarna får alla mål ute i hagen förutom de som står i stall på natten, som får kvällsfoder i boxen.
De får morgon 7.30
lunch 12.30
mellanmål ca 17.00
kväll 22.00
dagsgivan för de olika hästarna är halvblod 10 kg/dag (morg 3 kg, lunch 2 kg, mellanmål 1 kg och kväll 4 kg)
fd travare 11 kg/dag (morg 3 kg, lunch 2 kg, mellanmål 1 kg, kväll 5 kg)
mycket lättfödd stor korsning 9 kg/dag (morg 2,5 kg, lunch 2 kg, mellanmål 1 kg, kväll 3,5 kg)
mycket lättföd B-ponny 4 kg/dag (morg 1 kg, lunch 1 kg, mellanmål 0,5 kg kväll 1,5 kg)
korsningarna har halm i sin ligghall att tugga på.

Har bytt foder och därmed ändrat antalet kg (ujuj.).
Vet inte exakta ts än men ungefärlig giva kommer bli 3-8-15. Eller 4-10-20. :angel: har inte riktigt bestämt än.

Har bytt foder och därmed ändrat antalet kg (ujuj.).
Vet inte exakta ts än men ungefärlig giva kommer bli 3-8-15. Eller 4-10-20. :angel: har inte riktigt bestämt än.

:eek: Det måste vara jätteblött?! Min häst äter inte mer än ca 10-12kg på fri tillgång mellan 05.30-20.00, med ett ts på runt 60-65.
Inne får han ca 4kg av ett torrare silage.

Nja det är nog 40-50
nånstans. Men 6 kg fyllde inte ens en Ikeapåse så det lär bli en hel del för att få det att räcka en hel natt. :p

Äter din så lite så är den nog rätt långsam faktiskt. :p

Ras:Quartersto
Ålder:6
Hög:146
Tränas:Regelbundet

07.00-07.30 2 kg hösilage 0,5 kg Breed

12 2 kg hösilage

16.30-17.00 2 kg hösilage o,2 kg Breed

21.00-22.00 3 kg hösilage 0,1 kg Betfor och 0,5 kg Korn

Hösilage kommer att ökas ju kallare det blir

Har en undran över alla dessa tilläggsfoder...när och varför ger man Krafft protein,muskel?Mitt sto köpte jag i somras och behöver sätta på sig muskler.Men de verkar inte riktigt komma ordentligt,ryggmuskler och även lite rumpmuskler saknas.Ska man ge nåt tilläggsfoder?Stallägaren har analys på hösilaget,men har inte fått reda på det än.

Lättfött halvblod.

7.00 3kg hösilage
12.00 2kg hösilage
17.00 3kg hösilage
21.00 5kg hösilage

Plus 2dl torr betfor, 1 kub jäst och selen- e-vitamintillskott. Betforen är endast för att jag ska få i henne selen och jäst. ^^

Nja det är nog 40-50
nånstans. Men 6 kg fyllde inte ens en Ikeapåse så det lär bli en hel del för att få det att räcka en hel natt. :p

Äter din så lite så är den nog rätt långsam faktiskt. :p

Men ändå! :p

Mjo, men de står inte hela dagarna och äter iofs, de går runt och plockar lite i gräset fortfarande. Sen så är det nog dags för tandläkarn, börjar kännas låst i höger käke. Han har ändå väldigt fina tänder för att snart vara 24. :D

I see. Ja gamlingar brukar väl börja lite långsammare också. Det gjorde våran iaf..

Mitt foder är tydligen hela 35 ts :eek:
Så det fick bli 4-10-20. Lagom kul att bära från balen. :p

Fyra hästar som fodras med torrt hösilage kl 07,12,16,21. Ute i hage på dagen mellan 07 och ca 16-17. Box på natten.

Halvblodssto - 05: 3+3+3+4=13 kg.
Halvblodsvalack - 04: 3+3+3+4=13 kg.
Varmblodssto - 00: 3+3+3+5=14 kg.
Varmblodssto - 10: Så mycket hon orkar äta.

Ett halvblodssto - 94 på lösdrift med fri tillgång.

En annan lösdrift som fodras kl 07-14-20 med torrt hösilage.
Welshsto - 00, welshsto - 11 samt halvblodssto - 11.
Morgon: 12 kg tillsammans.
Lunch: 12 kg tillsammans.
Kväll: 21 kg tillsammans.
Vilket ger ca 15 kg var per dygn om man antar att alla tre äter lika mycket, det är precis så mkt som de orkar peta i sig.

Halvblodshästar & torrhö

08: ca 1-2 kg inne
09: 3-4 kg/häst ute
18-19: 5-7 kg inne (beroende på vilken häst)

På vintern läggs det ut fler kg/häst ute och vid 2 tillfällen, men när det är gräs ute ser det ut ungefär sådär.

De får även mellan 1-3 kg lucern, betfor o lite annat 08 och 19. Foderstat beräknad per häst såklart.

I see. Ja gamlingar brukar väl börja lite långsammare också. Det gjorde våran iaf..

Mitt foder är tydligen hela 35 ts :eek:
Så det fick bli 4-10-20. Lagom kul att bära från balen. :p

Så är det nog. Fast de två andra yngre hästarna i hagen äter nog inte så mkt mer än vad min gör. Är han på min avatar, tagen för ca 1,5 mån sen.

Det var inte lite blött det ! :eek: Du får helt enkelt bära flera vändor. :p

*kl*

Kom på att jag under förra veckan lagt till lite krafft muskel (eller hette den protein?) till pålle då jag tycker mig se en minskning av överlinjen och vill mota Olle i grind så att säga.
Så foderstaten ser ut så här ungefär
Hösilagebal i hage ca 05.30 - 19.30 (äter ungefär 10-12kg, mer om det är minusgrader)
Intag 1kg H&D Sixteen Plus Mix, 0,2kg Krafft, ca 20g E-vitamin från Kvarnbyfoder och ca 4-5kg hösilage. Kraftfodret häller jag vatten på en stund innan han ska äta så att det får mjukna lite, bli lite "gröt".
Får se om jag kommer behöva byta ut en del av mixen till mer krafft eller inte.

KL
3 halvblod , hö utfodras 4 ggr dag. kl 7, 12, 18.30, 22.30
häst 1
2 kg
3 kg
2 kg
3 kg

häst 2
3 kg
3 kg
3 kg
5 kg

häst 3
3 kg
4 kg
3 kg
4 kg

*kl*

Varmblodstravare, 150 cm i mkh

2 kg hö kl 7
2 kg hö kl 19
3 kg hö kl 22

Kl 19 får han även 1 kg lusern. Fri tillgång till halm i hagen och boxen.

06:30: Hästarna kommer ut och har då hö i foderhäckarna som är utlagt kvällen innan.
"Gamlingarna" (3 st, 2 st varmblodstravare och 1 islänning) får sammanlagt 15 kg hö, och då finns det alltid kvar när man lägger ut nytt, så dom har fri tillgång kan man säga.
Pärlan och Ikaros (båda kallblodstravare) får 14 kg tillsammans + så mycket halm att det finns kvar när man tar in dom.

Ingen fodring under dagen om inte vi rider på morgonen/fm - då brukar vi bara lägga ut en säck (7kg) till Pärlan och Ikaros kvällen innan, och sen får dom den andra säcken (7kg) efter ridningen.

19:00: Hästarna kommer in och får då krubba. Våra hästar får:
Sirr (vbltrav): 7 kg hö
Pärlan (kbltrav): 5 kg hö + 2 kg halm
Ikaros (kbltrav): 5 kg hö + 2-3 kg halm

Ingen av våra hästar äter nått märkvärdigt i krubban, Sirr äter lucern på vinterhalvåret, annars är det bara korn+betfor+mineraler+biotin till allihopa + att Sirr och Pärlan äter Glucosamin. Alla får olika mängder förstås, Sirr äter mest (svårfödd), sen Pärlan (mittemellan) och minst äter Ikaros (lättfödd). I år har vi köpt halm för att förlänga ättiden på dom mer lättfödda ;)

Tillägg: Vi har torrhö, och inget gräs kvar i hagarna. På vintern när det blir riktigt kallt får dom mer hö.

Senast ändrad:

Hannoveranarsto 9 år, cirka 170 hög och lite mer än 600 kilo skulle jag tro.

Morgon 1 kg
Morgon ute 2 kg
Lunch 2 kg
Insläpp 1 kg + Betfor, Kraft Groov 125, Mineraler, Foderkalk och extra salt.
Kväll 6 kg

Fri tillgång på halm i boxen och tanken är att hon ska upp på 16 kilo hösilage om dagen.

kl
Ts 64 per kg foder:Mj 6.6 smrp 48. Står på halm.
Varmblodsvalack 450 kg 7år. Tränas och tävlas distans och ligger mittemellan normalfödd/svårfödd. Får så mycket hösilage han äter upp utan att trampa ner det i bädden.

05-07: 2 kg+0.5 kg lucernhack
ca 12: 2 kg
ca 17-18: 4 kg+ betfor
ca 21-22: 4 kg+0.5 kg lucernhack

Arabvalack 19 år 470 kg hobbyrids i alla gångarter(normal ridning typ). Lättfödd. Bantar just nu.
Samma tider som ovan.
-1.5 kg+ näve lucernhack
-2 kg
-1.5+lite betfor
-3 kg+näve lucernhack
Fritt på halm.

Lite ändringar:
Morgon: 1 kg hösilage +0.1 kg betfor, 0.4 kg havre
Lunch: 2 kg hösilage
Middag: 1 kg hösilage + 2-2½ kg lusern (både pellets och hack), 10 dl betfor torrvikt, 5 dl havre, 5 dl kornkross, 150 g Miner, 1½ dl foderjäst, 1 dl nypon, 1 m kiselgur, ½ m profeed, 2 m flexijoint, 10 ml e-vitamin
Natt: 4 kg hösilage

Mellis: 5 dl havre, 5 dl kornkross vid pyssel på em. Annars får han det i middagshinken

+ morötter, äpplen och knäckebröd:d

*kl*

Varmblodsvalack, 16 år, 165 cm hög, ca 650 kg.

Morgon (runt 7 beroende på vem som släpper ut): 5 kg hösilage i hagen, i hönät för tillfället
Insläpp 17-19 ca: 2 kg hösilage i boxen
Kväll, 20-21 ca: 7 kg hösilage i boxen.

Utöver detta har han halm att äta i hagen och står på halm i boxen, samt får lite lusern morgon och kväll.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama