Mat tider och kg....

Sv: Mat tider och kg....

*KL*

Jag har två islandshästar, valack 4 år och valack 17 år. 17 åringen rids/tränas ca 5 dagar i veckan och 4 åringen rids/tränas 3-4 dagar i veckan.

Står i kollektivstall så därför varierar tiderna lite beroende på vem som har passet. Går ute i hage minst 12 timmar er dygn nu på hösten/vintern.

06-08: Delar på 6 kg hö ute i hagen.
13-14: Delar på 4 kg hö.
20-21: 3 kg hö var + 0,5 kg lucern pellets (uppvägt som torrt).

Det finns analys på hö´t men har märkt att den äldre behöver ännu mer protein för att hålla sig fin och den lille växer och håller sig även han väldigt fin på den foderstaten.

Ska snart byta till årshö och då görs en ny analys som troligen kommer visa dåligt proteinvärde. Kommer ge dom ännu mer hö om så är :)

kl
Jag har två lättfödda kallblod. En D-ponny och en Nordsvensk.
De får nu: kl. 07-09 Frukost. 1,5 kg resp 2 kg hösilage.
lunch kl. 13-15 1,5 kg att dela på
kvällsmat kl. 21-23. 1,5 kg resp. 2 kg samt mineraler, bakjäst, linfröolja och en slev betfor.
Det finns en del gräs kvar att beta av i hagen inte så näringsrikt men bra för lättfödda kusar. Tanken är att pröva begränsad fri tillgång när givorna kommit upp i vintermängder. Undrar dock om det funkar för min ena som är ett matvrak och som jag försöker banta? De går på lösdrift.

Senast ändrad:

har ett 6 årigt swb sto som tränas och tävlas hoppning och en maxad c-ponny som är 23 år och pensionär.

frukost klockan 06.00 får stora hästen 2 kg hö,1kg hb+ (müsli) och morötter. ponnyn får knappt 1 kg hö, en näve hb+ och en liten morot.

lunch klockan 12.00 får den stora 1.5 kg hö. ponnyn får 0.5 kg hö.

insläpp klockan 18.00 får den stora 1.5 kg hö, 1 kg hb+, chevinal, kalk och morötter. ponnyn får en tuss hö och en näve hb+ och en liten morot. fortfarande rätt bra med gräs i hagarna.

natt hö klockan 22.00 får den stora 2.5/3 kg hö och ponnyn knappt 1 kg.
både har fri tillgång på halm vilket dom tycker är smaskens..

För tillfället får min 1,5-åriga fjordhäst (ca-tider). Det tar ca 1 timme för honom att äta 1 kg hö.

7: 1 kg hö
12: 1 kg hö
16: 1 kg hö
19: 1 kg hö,1 kg halm (hönät)
22: 1 kg hö, 2 kg halm (hönät)

Har inte fått höanalysen än så jag kommer nog ändra när den kommer ... Dessutom går han själv nu, pga sjukdom, när han går med de andra får han hönät på morgonen med 2 kg hö+2 kg halm och ingen lunch (eftersom frukosten räcker över lunchen).

Senast ändrad:

Jag har ett islandssto på 4år. Just nu har de fortfarande ganska mycket gräs kvar i hagen.. men eftersom gräset inte innehåller sådär jätte mycket såhär sent så får de också lite hö.
Morgon ca 8.30 får de 2kg var.
Em/kväll ca 17 får de 2kg var.
Hon får också 1dl kraft, extra salt & 1dl mineraler på em.

När vi börjar fodra mer kommer de få 3ggr om dagen. På morgonen ca kl8, lunch ca kl15 och kväll ca kl20. Har räknat ut att hon då behöver ha 7kg hö om dagen.

Tre kallblod varav en jobbar sporadiskt, inget kroppsjobb, fortfarande ngt överviktig, en annan promenadnivå/normalhull och en tredje full kondis/normalhull.

Morgon ca 08: 2 kg hö vardera
Dagtid: Gräs (finns massor)
Kväll ca 21: 2, 3 samt 5 kg hö och mineraler/kraftfoder. Halm i boxen.

Högivan kommer ökas successivt allt eftersom gräset försvinner. Ev. tillkommer halm i hagen sedan.

Frukost ges beroende på när jag börjar jobba/är ledig, därför lite skiftande tider:

05.00-07.00 ca Medan jag packar hönät får dom tugga i sig lite hö, inga mängder direkt. Hönätet rymmer ca 7-8 kg och det hänger jag ut i hagen och det räcker en bra bit in på dagen. När det inte finns nåt mer i hagen att beta på kommer jag ha ett större nät som rymmer 10-12 kg.

20.00-21.00 ca Welsh Cob får ca 3-4 kg hö i nätet+ lite lucernpellets och mineraler. Paintkorsningen får 4-5 kg hö i sitt nät + 1,5 kg lucernpellets+mineraler.

Hönäten är s.k. "slow feeding net" och har maskor om 4x4 cm och det utökar ättiden betydligt.

32783703.jpg

Nu:
Morgon runt 8: 1 kg hösilage
Går ute i egen, gott om "gräs" än
Middag runt 18: Fritt hö i boxen - tar aldrig slut. Dålig på att äta hö:(
Natt runt 20-21: Fritt hö i boxen
Får dessutom ½ kg edel avel, ½ kg lusernpellets, 0.8 kg lusernhack, 12 dl havre, 12 dl betfor torrvikt, 1 dl foderjäst, 1 dl loppfrön, 100 g Avelmineraler + hans "pulver. Morötter
När mitt hö har tagit (har 4*20kg balar kvar), blir det enbart hösilage och mera per dag.
Även lunch vid 11-12tiden lite längre in i vinter

Kblstravare, 30 år, 158 hög, väger 601, svårfödd pensionär

C-ponny New forest.

Fodrar klockan 07.00, 12.00 och 19.00
Hon får 2 kg vid varje fodringstillfälle.
Även 1 kg krafft dagligen + lite betfor.

När jag hade min häst fick han som följer:

06-07: 2 kg hösilage
11-12: 3 kg hösilage
15-16: 4 kg hösilage
20-21: 6 kg hösilage

Nu är han ute på foder och får vid insläpp 15 kg hö i ett hönät som sedan räcker hela dagen, plus att han får lunch i hagen. Det funkar bra för dem :)

Normalfödd mot det svårfödda hållet, halvblodsvalack.

Mina går på fri tillgång på fin havrehalm med gräsinslag både ute och inne.
övrigt foder får dom enligt dessa tider.
06.30 4 kg hö som dom delar på i hagen.
12.00 4 kg hö till som dom delar på i hagen.
Sen beror det lite på när dom kommer in men i boxarna får de 1 kg hö var.
Sen nattas dom vid 22.00 och får då kraftfoder (soja/lusern/betfor) och 5 kg hö till den ena och 4 kg till den andra.

Ston 7 resp. 16 år i träning. 7 åringen hyfsat lättfödd men är i hårdare träning än 16 åringen som är svårfödd.

7 åring.
Morgon 7.30-8. 3 kg hö, 0.5l havre, 0.5l Åsebro Cool, 0.3l betfor
Lunch 12. 2 kg hö
Em./intag 16-17. 1 kg hö, 0.5l havre, 0.5l Åsebro Cool
Kväll 20-21. 4 kg hö

16 åringen.
Morgon 3 kg hö, 1 kg havre, 0.5 kg Åsebro Cool, 0.3l betfor
Lunch 2 kg hö
Em./intag 1 kg hö 1 kg havre, 0.5 kg Åsebro Cool
Kväll 4 kg hö

Het rödhårig dam som kräver mycket f. 2007 (lätt/medelarbete)

Morgon: (Runt 07:00)

Hösilage (fylld höpåse, kanske 3-4kg?)
1kg Dodson & Horrell Build Up Mix
Morötter

Lunch/Middag

Fri tillgång på hösilage i hagen från det att dom kommer ut tills det att dom går in på eftermiddagen vid 17-19! :d

Eftermiddag/Kväll/Natt: (Vi brukar släcka vid 21-22!)

Hösilage (2 fyllda höpåsar, kanske 6-8kg?)
1kg Dodson & Horrell Build Up Mix
0,5kg Betfor (helt krafft/hippomått)
Ca 1dl kallpressad linfröolja
D&H Vits&Mins ½dl. (50g)
Morötter

(Givetvis också saltsten och nytt rent vatten!)

Senast ändrad:

kl 4-5
6kg hö
3/4kg mustang orginal
3/4kg mustang active
1/2kg mustang protein plus
kl 12
2kg hö
3/4kg orginal
3/4kg active
1/2kg protein +
kl 6
13kg hö
3/4kg orginal
3/4kg active
1/2kg protein +
1liter betfor med diamond v, majsolja, b vitamin, nypon, älgört, björkaska

Det här är till en varmblodstravare som tränar extremt hårt för dagen.

1åringen får:
6kg hö
1/2kg protein +
1/2kg hippo basic

2kg hö
näve me marstall musli som krubbskrammel

15kg hö
1/2kg protein +
1/2kg basic

Islandsto 6 år

Frukost 1 kg höensilage samt 2 dl musli kl 7
Lunch 1 kg höensensilage kl 12-13
Middag 1 kg höensilage kl 18
Kväll 2 kg höensilage samt 2 dl musli kl 20,30- 21

Hön är lättfödd och jag bantar henne just nu.

Har ett quartersto som är på uppfodring då jag skulle önska lite bättre hull. Skrittas endast nu,under igångsättning.

Morgon: 1kg Granngården Orginal i box
Utsläpp kl 5-6 10kg analyserat hö i hagen.

Insläpp kl 18-21 6kg hö (äter ej upp mer än så)
1kg Kornkross
1kg Hippo Alfa
0,5kg Granngården Orginal
40g Foderjäst
30g Miner blå
0,5dl Majsolja

Nu får han:
Morgon ca 8-9: 1 kg hösilage + 5 dl havre, 100 g Miner

Middag ca 17.30-18: Fritt hö i boxen
1½ kg lusern, ½ kg edel avel
10 dl havre, 10 dl betfor torrvikt, 1 dl foderjäst, 1 dl nypon, 1 dl loppfrön, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, 2 mått flexijoint
Morötter

Natt ca 20-22: 1 kg hösilage + fritt hö i boxen

När han tas in för pyssel mm - 2dl havre, morötter

Nu har mina gått över på fri tillgång på hösilage i stället men de har också fri tillgång på halm vid sidan av som de fortfarande pillar med lite då och då. Och sen har jag delat upp "kraftfodret" på två ggr.Morgon/kväll .Tror de sätter i sig ungefär 15 kg hösilage per dygn var i runda slängar med en ts på 80%

fbl valack, ca 170 mkh, född 03, motionsrids.

Morgon 06
2 kg hö, 0,5 kg havre, 0,5 kg korn, 1 dl krafft muskel, 0,5 dl olja

Lunch ca kl 11-12, 2 kg hö

Insläpp ca 15-1530 4 kg hö, 0,5 kg lucernpellets

Kväll ca 2130 6 kg hö, 0,5 kg havre, 0,5 kg korn, 1 dl krafft muskel, 3 dl betfor

KL

Liten storhäst får 1,5 kg vid insläpp och 2,5 till natten och samma för d-ponnyn.
liten fet b-ponny får 1/2 - 1 kg vid insläpp och 2 kg till kvällen.
Alla får i småmaskigt nät på kvällen. Alla tre delar hage (stor gräshage) och när dom kommer ut delar dom på 3 kg hö (som tar som 8 h att äta upp.. för det finns gräs) och dom är inte alltid jättenoga med att städa i boxarna, så gissar att dom är rätt nöjda iaf.
också, inget kraftfoder, bara betfor. Träningen går det inge vidare med just nu...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?