Mat tider och kg....

Sv: Mat tider och kg....

Finnhäststo, -98.
Finnhäststo -00
Vi har inga direkta mattider för våra hästar, utan de ska ha fri tillgång på grovfoder, eftersom vi tänker på hur viktigt det är för hästen att få tugga. Inga beteendestörningar och ingen stress :))

Vardagar
utsläpp 06:30 Hö i hagen, fri tillgång
runt 12:30 Hö, fri tillgång, påfyllning
15:30, Vid behov påfyllning, äter sällan upp
17-18:00 (beroende på väder o.s.v) insläpp, 3kg hö + 1l Racing Prix

Dräktigt paintsto f. 89
Dräktigt quartersto f. 91
Painthingst f. 06

Jag har mina på lösdrift och fri tillgång till grovfoder, fyller på i finmaskiga när morgon om det behövs samt kväll.
Kraftfoder får de på kvällen, vilket kan vara allt mellan kl 20 - 24.

Senast ändrad:

KL

Sto f.98 nordsvensk/arab

Kl 5:00 - 2,5 kg höslilage, lite kraftfoder
(kl 8 - 1,5 kg hösilage i samband vid utsläpp - endast de dagar de lunchas sent)
Kl 11-12 - lunch 2,5 kg hösilage i hagen ( vissa dagar kl 13:30, då får de ett extra mål vid utsläpp. Dessa dagar 2 kg lunch)
Ca kl 16 - 3 kg i samband med insläpp + lite kraftfoder ( 2 kg de dagar de får sen lunch)
Ca kl 21 - kvällsfodring, 4 kg hösilage, lite lusern

Det är alltså 12 kg / dag, uppdelat på 4-5 mål.

Kl

Kl 06 - 2 kg hö + 0,7 kg lucernpellets
Kl 11 - 1 kg hö (utsläpp efter ridning)
Kl 16 - 2 kg hö + 1 kg lucernpellets (insläpp)
Kl 23 - 2 kg hö

Står ju inackorderad i stall med kollektiv stall och har inte möjlighet att styra över tiderna själv, i så fall hade jag försök framför allt kvällsfodra senare. Men min häst, som är ett hbl 11 år utfodras enligt följande

07.00 1,5 kg hö
11.30 1,5 kg hö
16.00 1 kg hö
19.30 6,5 kg hö

Är det någon som är kvar senare så blir det oftast "siste man" som kvällsfodrar, så ibland händer det att de får kvällsmat efter kl. 21 med..
Min står på halm så hon har alltid lite att plocka med, hon verkar äta ganska mycket av denna och det är ganska bra drag i höt så jag vågar inte fodra med mer hö med risk för övervikt, hon har just nu några extra kilon som vi försöker jobba bort.. hästen motioneras lätt-medel
5-6 dgr i veckan just nu.

Kan tillägga att jag har dubbla, rätt småmaskiga nät som min häst äter sitt kvällshö ur, allt för att försöka dra ut på ät-tiden så mycket som möjligt!

*kl*

Har ändrat lite nu när vintern har hälsat på!

Islandshäst -97

8:00 - 3 kg silage
13:00 - 1 kg silage
17:00 - 1 kg silage
22:00 - 3 kg silage

Samt 0,4 kg kraftfoder och 0,3 kg hack ca 15-16.

(ger 9 kg/dag när det är riktigt kallt om nätterna)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama