Mat tider och kg....

Sv: Mat tider och kg....

*kl*
Mina får hö 2 gånger om dagen runt kl 10 på morgonen & halv 8-8 på kvällen. Dom går på lösdrift med fortfarande lite gräs. Har 2 mini-shettisar & en Amerikansk Miniatyr. På morgonen får dom dela på 2 kg hö + halm. På kvällen får dom dela på 2½ kg hö + halm. Dom får det i småmaskade hönät så det tar tid för dom att äta (har fortfarande hö kvar vid 3 tiden, halm har dom kvar tills kvällsfodringen)
På morgonen får dom kraftfoder, de vuxna får lusern + kvick beet, bäbis för samma + unghäst pellest. Hoppas på få höanalysen i veckan så kanske blir ändring där efter.

*kl*
Står inackorderad i ett stall. Min häst står med två b-ponnysar och de får mat ca 7.00 då de släpps ut. Sen lunch varierar beroende på om någon är hemma och har möjlighet att ge dom, isåfall blir det ca 11.00 annars får de ingen lunch förrän 16.00.. Är det helg slänger vi ut e.m hö 16/17.00 och sen får de kvälls vid 20.00.

Det är det som är problemet. Grovfodret innehåller endast 12g smrp (varifrån har du fått 64?) Så därför måste vi ge tilläggsfoder för att få upp proteinet så det täcker underhållsbehovet.

Jag svarade inte dig utan Pommery, kolla inläggen upp till höger, där står det vem man svarar till. :)

Alltså vår äldsta valack, islänning. Har ett totalt intag av 75 Mj och 550 smrp per dygn fn, och detta kommer att ökas fram mot december. Han rids inte mer än underhåll/motion.;)

Såg nu att jag virrat till det totalt när F_M plötsligt gick in och svarade på min fråga till Pommery. Så jag blandade ihop siffrorna från de båda.

Men OM det hade varit så tycker jag fortfarande att 1664 g smrp i underhållsbehov låter helt galet mycket. :p
550, eller 1000 för den delen låter inte så konstigt, med tanke på att min lilla skrutt som hobbyreds hade behov på över 300. Så en större häst som tränas hårt borde utan problem kunna komma upp emot tusen. Men 1664 i underhållsbehov tycker jag låter helt otroligt. Motbevisa mig gärna om någon har en häst som har ett så högt underhållsbehov, och berätta gärna vad det är för häst, hade varit väldigt spännande att höra hur ni löser utfodringen för ett sånt monster :p

Senast ändrad:

*kl*
Nordis/fjord av D-poonysize:) Fortfarande lite småtjock efter betet, men inte fet, så vi håller igen lite på fodret ett tag till och rider på.

ca 07. 1 kg silage, ½ kg hö.
ca 12, 1 kg hö
ca 18, 1 kg silage, ca 0,5 kg kraftfoder, mineraler
ca 21 2 kg silage, 1 kg hö, ½ kg halm.

Då ligger vi en bit under underhållsbehov på Mj, och nästan på behovet på protein.

Aha, nu blev det ju genast en "normal" foderstat. :idea:

Kändes lite bakvänt att ge ett grovfoder med lågt protein bara för att lägga på massa kraft med högt proteininnehåll.

75 Mj med tillhörande smrp kontra halvblod så är det inte konstigt, sedan är det ju så att i december kommer han att behöva runt 80-85 Mj 700 smrp för kommande fällning och sättning. För en islänning så är det ganska mycket.

Visst är 700 högt för en islänning, men jag tycker fortfarande att det är mycket mer rimligt än 1664g för en connemara.

Nu var det ju inte så att Pommerys connemara hade det behovet, utan jag blandade ihop det med F_M som sagt. Men rent hypotetiskt tycker jag det låter enormt högt!

Fjording 4 år, normal mot svårfödd (och växer såklart).

Morgon kl 7: 3kg hösilage
Lunch kl 12-14: 3kg hösilage
Kväll kl 17-19: 5 kg hö plus fri tillgång på halm

(Kollektivstall, därför varierar tiderna)

Får även 0.25kg Fibergi Bas morgon + kväll som krubbskrammel, ihop med mineraler, nypon och morötter.

På tal om höga kvoter smaskade min häst i sig 80 MJ och 700 smbrp per dag förra vintern, och han är fjord som sagt ;)

Senast ändrad:

Haha! Joo, jag lade märke till det :D Liiite förvirring uppstod joo ;)

Jösses, vad alla knölar i sina hästar mat. :D

Min lättfödda connemara/SWB på 1,64 får:

Kl 7: 1 kg hö, ½ l havre, ½ l betfor, äpple

Kl 18-19: 1 kg hö

Kl 21: 3 kg hö, ½ l havre, ½ l betfor, äpple, selentillskott

Tilläggas bör kanske att hon fortfarande har en massa gräs i hagen, och går och goffar i sig hela dagarna, så ofta finns det kvällshö kvar i boxen på morgonen. Även hon har en botten, men det är sällan den märks... :D

Håller med ;)
Jag har ett SWB på ca 165cm (5år i normal träning) som delar hage med en kallblodstravare på 160cm
De går i naturhage minst 12timmar om dagen och pillar säkert i sig en del där fortfarande.
Runt 6 på morgonen släpps de ut och då har dom två balar hö att dela på ca 2*8kg. (vid intag är det 2-3kg kvar av balarna)

Vid intag ca 19 får dom kraft och min får ca 2,5kg hö i boxen (vid utsläpp är det 0,5-1kg kvar av natthö)

Eftersom kallblodet äter mer av hö ute så skulle jag tro att min får i sig ca 7-8kg/dag som det är nu.

mina hästar kommer ut 05:45 och då får dom hö ute(fri tillgång)
sen på em/kväll:
nordis 7kg hö ca 0,5kg mustang musli
3-åringen halvblod 8kg hö 0,5kg mustang musli 0,5kg granngårdens avel
6månader halvblod 5kg hö orkar inte äta mer 0,5kg mustang musli 0,5kg granngårdensavel,(tuttar mamma på dagarna plus hö)
halvblod avelssto 250 gram granngårdensavel(ska försöka sina) 10-15 kg hö
okändhärstammning 7 år 8kg hö 1 kg mustang musli

knapplån.

Vi har fyra hästar. En lättfödd ponny, ett lättfött halvblod, en svårfött fullblod och en unghäst.
Dom två lättfödda går i egen hage och får frukosthö i hagen 3 kg var (ca 06.30), 3 kg till lunch (mellan kl 13-14) och vi tar in dom kring 19.00 och då får ponnyn 3 kg till natten och halvblodet 4 kg.
Fullblodet och unghästen har fri tillgång hö dagtid och till natten får dom 5 resp 4 kg hö.
Kraftfoder ges morgon och kväll till samtliga hästar.

Fullblod 6,5 år:
07.30 0,5 kg hippo bas basic, lite hö inne
08.00 2 kg hö ute

13.00 2 kg hö

17.00 2,5 kg hö. 0,5 kg spillers conditionning mix

21.00 3 kg hö, 1 rågad skopa lucern strå

halvblod 18 år ungefär samma lite mindre hö o lucern.

Mina travare får för tillfället vardera
Utsläpp 06-07 5-6 kg silage
Insläpp 16-18 5 kg silage
Kväll 20-22 5 kg hö.

Jag har ett hbl, en lite rejälare dam på 10 år.

Tiderna är anpassade efter stallets rutiner så jag kan inte göra så mycket åt dem.
Hade önskat att kvällsfodringen var förlagd senare, övriga tider tycker jag är bra.

Morgonfodring kl 07.00 1,5 kg hö

Lunchfodring kl. 11.30-12.00 1,5 kg hö

Em.fodring kl. 15.30-16.00 1 kg hö

Kvällsfodring 19.30 5,5 kg hö

Nu fodrar jag dock kvällshöet i ett småmaskigt hönät, eller faktiskt dubbla småmaskiga nät :p
så att hon inte ska äta så fort, det fungerar rätt bra! Hon står även på halm så hon har att göra under natten också.

Får lite kraftfoder som komplement till höet också, dock inga större mängder. Detta får hon morgon och kväll just nu. Fördelas även på em. när hon kommer in tidigare.

*KL* Min nordsvensk brukshäst, valack 3,5 år (under inridning så går ju inte så mkt/vecka) väger ca 600-650 kg, får:

klockan 6-7: 2 kg silage i hagen
klockan 11-12: 2 kg silage i hagen
klockan 17: 2 kg silage i boxen, 2 dl lusernpellets+mineraler och örter (lusernen enbart för att få i sig örterna som är i pulverform. Örterna får han pga förskylning/hosta).
klockan 21: 4 kg silage i hönät med små hål.

Han står på halm i boxen så han har tillgång till halm kl 17 till 06 ungefär.
Jag hade velat gett mkt mer silage men han är lättfödd och stallägarna fick tyvärr tag på ett silage med hög energi (som tur var kvot på 8 ungefär så ingen panik att han äter en del halm).

Häst 1
Welsh Cob sto, född 2006. 147 cm i mkh. Går med föl och är åter dräktig.
Fritillgång på hösilage
Lusern: 0,5 kg
Havre: 0,5 kg
Soja: 0,4 kg
Betfor: 0,3 kg (torrvikt)
Mineraler och vitaminer

Häst 2
Welsh cob sto (från ovan sto). Blivande stor d- liten häst. Född maj 2011.
Fritt på hösilage
Äter lite från mammas hink
Kommer snart få egen hink, blandning med främst lusern men även ett par hekto havre, soja och betfor samt mineraler och vitaminer.

Häst 3
Shetlandssto född 1997. Går med föl. Ca 1 m.
Fritillgång på hösilage
Lusern: 0,2 kg
Soja: 0,1 kg
Betfor: 1-2 dl uppblött
Mineraler och vitaminer

Häst 4
Shetlandssto, född maj 2011. Föl till ovan. Blivande ca 1 m.
Fritt på hösilage.
Äter just nu från mammas hink men kommer också få egen snart. Blandning mellan främst lusern men även lite soja och betfor. Mineraler och vitaminer.

Häst 5 och 6
Halvblodston, födda 2008 och 2009. 150, 155 cm i mkh.
Fritt på hösilage
Havre: 1,5 kg (var)
Soja: 0,5 kg (var)
Mineraler och vitaminer

Häst 7
Welsh pb valack. Född 2005. 142 cm i mkh
Fritt på hösilage
Lusern: 0,2 kg
mineraler och vitaminer

Häst 8
Shetlandshingst. Född 2008. Maxad A ponny.
Fritt på hösilage
En näve hippo basic som godis

Häst 9
Welsh cob hingst, född 2008. 145 cm i mkh.
Fritt på hösilage
Havre: 1,5 kg
Soja: 0,5 kg
Mineraler och vitaminer

De fodras i hink på eftermiddag/kväll och ston + valack har bale ute i hagen. Hingstarna får utdelat i hagen men har så gott som alltid hösilage.

stallet fodrar:

07.00 (kraftfoder inne, hö ute)
2½ kg hösilage (högt ts, över 80%)
5 dl lusern pellets
5 dl betfor
1 dl foderjäst

12.00 (hö ute)
1-1½ kg hösilage

15.00 (kraftfoder och hö inne)
2-2½ kg hösilage
3 dl krafft groov 125

19.30 (kraftfoder och hö inne)
2½-3 kg hösilage
5 dl lusern pellets
5 dl betfor
1 dl foderjäst

Jag fodrar:

hönät med 1½-2 kg hösilage någon gång mellan 15-19

Hästen är en varmblodig travare född 1992 och väger runt 400-450 kg.
Höt ändras lite dag till dag då han äter lite olika beroende på hur höt ser ut och vad det är för väder (han äter mycket dåligt när det är kallt ute... av någon konstig anledning)

Mina går på lösdrift kan tilläggas. Eller ska när den är färdigbyggd. Dock inte hingstarna utan de har fått komma in.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?