Mat tider och kg....

Sv: Mat tider och kg....

Varför får han kraftfoder om han inte arbetar?

Och vad är den rekommenderade mängden kraftfoder?

Han får kraftfoder/tilläggsfoder på grund av att det hö som finns inte har dom bästa värdena: 0.5kg havre, 0.4kg vetekli, 0.4kg sojakross och mineraler får han uppdelat på 2 gånger/dag.
Vi är dock inte säkra på havren, måste se hur det går med det. Fungerar det inte så kommer vi att ta bort det och ge annat istället.

Kan ni inte ge bara/mer av det starkare höet och slippa kraftfodret? Eller är det andra värden som inte stämmer då?

Tyvärr så går det inte. Är tvungna att ge tilläggsfoder för att få det att gå ihop, eftersom värdena är så totalt knasiga. Bara för att få proteinet upp till underhållsbehov så skulle jag vara tvungen att ge honom 26kg hö per dag, och då hamnar jag på ett överskott på MJ på över 200%. Samtidigt som kalcium och fosfor blir totalt åt skogen.

Morgon ca 07: 0,5 kg hö
Lunch ca 12: 0,5 kg hö
Middag (när dom går in, varierar mellan 15-18):
2 kg hö + 0,5 kg betfor, 3 dl kraft muskel, foderjäst, gurkmeja, mineraler, morötter
Kväll ca 22: 2 kg hö

Övervuxen ponny, 150 cm. Lättfödd. Har mycket gräs i hagen fortfarande och är i väldigt bra hull. Ökar hömängden till 6-7 kg vid kallare väder

kl*

07.00 fodrar kraftfoder
när de ätit upp släpper jag ut dem i hagen, ger ca. 15kg hö som de får ha under dagen i en höhäck

16.00-17.00 fyller på om höet är slut, ca 5-10kg

21.00 tar in och ger ca 6 kg hö var, fodrar kraftfoder

har ett halvblod (3 år) och ett fullblod (5 år) på runt 165 båda två :)

Har du en häst med underhållsbehov av protein på över 1000g? :crazy::confused:

Det andra förstår jag, att mineralbalansen blir fel (går dock att ordna) eller att det blir för mycket energi, det var alltid ett problem för min gamla häst.

Men att du måste ge 26 kg för att komma upp i underhållsbehov av protein med ett grovfoder på 64g smrp. :crazy: Vad är det för bamsehäst du har egentligen? :p

Jag har en halvblodsvalack på 5 år, relativt liten och har under snart två månaders tid gått på en gå-upp-i-vikt-diet. Då har han fått:

06:00 - 2 kg hö, 0,4 l vetekli, 0,2 l havrekross
08:00 - 3 kg hö i hagen
14:00 - 2-3 kg hö i hagen (beroende på hur mycket han har ätit av förmiddagshöet, han är inte alltid så matglad i hagen)
18:00 - 4 kg hö, 0,2 l havrekross, 0,5 l HippoTop, 2 dl torr betfor (uppblött såklart)
22:00 - 5 kg hö, 0,2 l havrekross, 0,5 l HippoTop

Nu ska jag dra ner lite på grovfodergivan, tror att vi kommer att hålla oss på 10-12 kg hö/dygn under vintern.

Alltså vår äldsta valack, islänning. Har ett totalt intag av 75 Mj och 550 smrp per dygn fn, och detta kommer att ökas fram mot december. Han rids inte mer än underhåll/motion.;)

Har du en häst med underhållsbehov av protein på över 1000g? :crazy::confused:

Det andra förstår jag, att mineralbalansen blir fel (går dock att ordna) eller att det blir för mycket energi, det var alltid ett problem för min gamla häst.

Men att du måste ge 26 kg för att komma upp i underhållsbehov av protein med ett grovfoder på 64g smrp. :crazy: Vad är det för bamsehäst du har egentligen? :p

Det är det som är problemet. Grovfodret innehåller endast 12g smrp (varifrån har du fått 64?) Så därför måste vi ge tilläggsfoder för att få upp proteinet så det täcker underhållsbehovet.

Senast ändrad:

Han får kraftfoder/tilläggsfoder på grund av att det hö som finns inte har dom bästa värdena: 0.5kg havre, 0.4kg vetekli, 0.4kg sojakross och mineraler får han uppdelat på 2 gånger/dag.
Vi är dock inte säkra på havren, måste se hur det går med det. Fungerar det inte så kommer vi att ta bort det och ge annat istället.

Aha, jag fick för mig att du menade det som står på färdigfodersäckar. Alltså det som tillverkaren rekommenderar att man ger hästen. :p
Mitt foder som min häst får där rekommenderar dom att man ger 800g/100kg kroppsvikt tex. Vilket skulle innebära att jag om jag skulle följa det skulle behöva ge min häst uppemot 6kg kraftfoder. :eek:

Ja, havre innehåller ju inte massor med protein, skulle det inte vara bättre att ge av något annat proteinfoder istället? Havre måste ju försvåra höjningen av kvoten?

Ja, havre innehåller ju inte massor med protein, skulle det inte vara bättre att ge av något annat proteinfoder istället? Havre måste ju försvåra höjningen av kvoten?

Havre ger vi nu på grund av att det finns färdigt i stallet, och det behövs bara det där sista 0.5kg av det för att proteinet ska nå upp till underhållsbehovet. Sen hur han reagerar på det vet vi dock inte ännu. Det återstår att se. Blir han "knasig" av det så ersätter vi det med annat.

Kan ni inte ge bara/mer av det starkare höet och slippa kraftfodret? Eller är det andra värden som inte stämmer då?

Då blir Ca/P kvoten för hög samt att varken Mg och Se behovet uppfylls. För att minska kvoten måste jag ha med av det svagare hösilaget och då blir energin för hög. Det starkare hösilaget har dubbelt så mycket Ca och P jämfört med det svaga. Skulle jag ha enbart det starka hösilaget får jag en kvot strax över 2,2. Har nu en kvot på 1,7.
Skulle jag öka upp hösilaget mer skulle han inte äta upp. Detta är maximal mängd jag får i honom per dag.

Vi köper allt kraftfoder själva, så vi har nyligen fått nytt hösilage, från enbart det svagare till att blanda med det starkare. Därför har jag mycket kraftfoder som jag gärna använda samt att han är van och få, så får enbart någon dl som prassel i krubban.

Den foderstaten jag har nu fyller alla värden, en bra Ca/P kvot, men något för högt i energin.

Såhär ser beräkningarna ut.

32791899.jpg

Min connemara, 18 år tränas hårt tävlingsinriktat så att säga :)
Vi blandar två hösilage, båda med en TS runt 79 %, ena höet har 26 g smbrp/kg och det andra har 64 g.

06.00 (foderautomat) 1 kg av det starkare hösilaget, 0,5 kg av det svagare.
06.30 1,5 dl Krafft Havre, 0,5 dl Grund, 0,5 kg Muskel

12.30 1 kg starkare, 1 kg svagare

15.30 1 kg starkare, 1 kg svagare
1,5 dl Krafft Havre, 0,5 dl Grund, 0,5 kg Muskel

18.30 1 kg starkare, 1 kg svagare
2 dl Krafft Grund, 1 dl lusernpellets (Kvarnbyfoder), 5 ml mineraler

22.00 (foderautomat) 1 kg starkare, 0,5 kg svagare

Under natten har han dessutom ett hönät med det svagare hösilaget, runt 2,5 kg.
Han står medvetet på mycket hösilage då han både är krubbitare och kolikbenägen.

Åh, nu ser jag varför förvirringarna uppstått! Det ska vara 0,5 dl, inte 0,5 kg. :eek: :o

06.00 (foderautomat) 1 kg av det starkare hösilaget, 0,5 kg av det svagare.
06.30 1,5 dl Krafft Havre, 0,5 dl Grund, 0,5 dl Muskel

12.30 1 kg starkare, 1 kg svagare

15.30 1 kg starkare, 1 kg svagare
1,5 dl Krafft Havre, 0,5 dl Grund, 0,5 dl Muskel

18.30 1 kg starkare, 1 kg svagare
2 dl Krafft Grund, 1 dl lusernpellets (Kvarnbyfoder), 5 ml mineraler

22.00 (foderautomat) 1 kg starkare, 0,5 kg svagare

2 kg av det svagare i hönät under natten.

Alltså totalt: 11 kg hösilage (5 kg av det starka och 6 kg av det svaga)
3 dl Krafft Grund
3 dl Krafft Havre Blå
1 dl lusernpellets
1 dl Krafft Muskel

Senast ändrad:

Har en nordsvensk som äter såhär;
Mellan 7-8: 2 kg
Nån gång runt 13-14: 1 kg lunch
Ca 18: insläpp och får då kraftfoder + 2 kg i hönät
Ca 21.30: kvällsmat i form av 3 kg hösilage

De äter än så länge höstgräs hela dagarna i hagen. När gräset försvinner får de också något kilo halm i hagen på morgonen som de kan pilla i, de brukar dock aldrig äta upp allt. De gräver hellre i snön efter gammalt gräs eller äter bark på asparna.
Lättfödd häst, men givan kommer att ökas i takt med att vintern kommer krypandes.

Min halvblodsvalack på fyra år får

kl 6-8 inne. 3 kg hö, havre, betfor

Under dagen bete, sen hösilagebal i hagen

Kl 18-20 6 kg hö, havre, lusern, betfor mm

Min varmblodsvalack på 9 år:
07-08: 500g havrefri müsli, 200g betfor, 3 kg hösilage.
13-14: 3 kg hösilage
20-21: 500g havrefri müsli, 200g betfor, 3 kg hösilage.

det låter betydligt enklare att justera Ca/P kvoten samt Mg givan än att fibbla som du gör nu. selen behövs alltid i stort sett för svenskt foder oavsett hur man gör.

Mitt SWBsto som går i gräsfrihage.

07:00 0,6kg lusernhack
08:00 1,5kg hö + 0,5kg halm
12:00 1,5kg hö
15:00 1kg hö + 0,5kg halm
19:00 1kg hö
22:00 3,5kg hö + 1kg halm

Det verkar funka bra så som vi har det nu. Visst, det är många fodersorter att blanda. Men som sagt, nyligen fått det nya hösilaget att komplettera med så vill därför använda fodret innan det blir gammalt. Hans nuvarande foderstat fyller alla behoven bra, energi något högt och något hög Ca/P kvot, men annars är jag nöjd med foderstaten jag fått ihop.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?