Masters stolinje?

pastejja

Trådstartare
Jag kan ju inte låta bli att tycka om den lille hingsten, och funderade på hans stofamilj, men jag kan faktiskt inte hitta något om den. Någon som vill berätta om den? Att det är några fina hingstar i honom vet jag redan, men stona vet jag inget alls om.
Ulrika

Sv: Masters stolinje?

Master tillhör ingen numrerad stofamilj. Men modern Bellis fick 13 föl och var efter Iran och han har visat sig ge mkt bra gång och mekanik. Vänta på Görel där ramlar det nog ner fakta:D . Har för mig att fler u.Bellis visats på BP.

Tre av Bellis andra avkommor har tävlat medelsvår dressyr (e Lambert, Ganesco och Herkules). Masters helsyskon Neijcon fick idel 8 or och 9 or på gången när han visades på kvalitets, verkar inte ha tävlat själv?
Bellis själv fick dessa siffror när hon gick kvalitets:
8 9 8 8 8 vid hand, vilket inte är fy skam
Gångarterna (uppsuttet): 4 7 5 6
Och i hoppningen fick hon: 6 9
Masters mormor Peso (e Sombrero) har lämnat en hel drös avkommor, bla Ispigg (e Napoleon) som tävlat medelsvår dressyr.

Senast ändrad av en moderator:

Oj så spännande! Tack för era svar! Då finns det ju en hel del intressant där! Ser fram emot att höra mer!
Ulrika

Bellis 14015 (mbr 164 cm f.77 Elit-prem e.Iran 533 u.Peso 8323)
lämnade bl a
-83 e.Lambert - Humle, DMsv export Spanien
-84 e.Ganesco - Montreux, DMsv
-86 e.Herkules - Kämpe, DMsv
-88 e.Ceylon - Master 852, dubbel Breeder´s Trophy vinnare, int DSv
-89 e.Ceylon - Neijcon, plac Rikskval D
-90 e.Martini - Tusensköna, diplom, framgångsrikt avelssto
-92 e.Martini - Ritter, plac Rikskval D
-94 e.Edinburg- Eden (Kyras)

Peso 8323 (br 157 cm f.68 e.Sombrero 411 u.Plaisir 7350 ue.Immer 359 uu.Odett 6527 uuue.Tokajer 240-Osram 191-Kyffhäuser-Nachbar-Le Cygne xx-Hohenzollern-Blücher)
lämnade bl a
-72 e.Brisad - Dasirba, avelssto
-73 e.Figaro - Safir, framstående avelssto
-74 e.Unesco - Undoor, avelssto
-76 e.Utrillo - Anemon, avelssto
-77 e.Iran - Bellis, framstående avelssto
-79 e.Kaliber - Kalinka, avelssto
-80 e.Kaliber - export till USA
-81 e.Labrador - Fresia, avelssto
-82 e.Labrador - export Finland
-84 e.Napoleon - Ispigg, DMsv
-85 e.Lester - Jasmine, avelssto
-87 e.Lester - Lobelia, avelssto

Safir lämnade dottern Hortensia 16654 (e.Chagall), Drocera 15006(e.Kaliber) och Parad (e.Amiral) Breeders Trophy 2:a i H både som 5-och 6-åring.
Hortensia lämnade i sin tur Tip Top 962, avelsstoet Pion 24020 (e.Amiral) och Scarlet Cardinal (e.National Zenith xx) som är exporterad till USA.
Pion har sonen Pioneer 9056 (e.Master) som godkändes i Ohio 2000.
Drocera har bl a lämnat Red Butterfly i DSv.

Safir lämnade dottern Hortensia 16654 (e.Chagall), Drocera 15006(e.Kaliber) och Parad (e.Amiral) Breeders Trophy 2:a i H både som 5-och 6-åring.
Hortensia lämnade i sin tur Tip Top 962, avelsstoet Pion 24020 (e.Amiral) och Scarlet Cardinal (e.National Zenith xx) som är exporterad till USA.
Pion har sonen Pioneer 9056 (e.Master) som godkändes i Ohio 2000.
Drocera har bl a lämnat Red Butterfly i DSv.

Safir lämnade hela 16 avkommor och bland dem en helsyster till Parade, Rudbeckia f. -92 som står i mitt stall. Hon har använts i avel och hittills fått 8 avkommor b la fått en avkomma e. Leuten som kom 2:a i Hornsundspokalen 2003, årets avkomma är en hingst e. For Feeling och är nu dräktig med First Wish.

Pinsamt att jag inte hittade något! Vilken fin stolinje han kommer från :). Inte bara fina hingstar.
Undrar om Master kommer att vara i Sverige nästa år, är det någon som vet?
Ulrika

jag har hört att Master är tillbaka i Sverige ialf! Vi får absolut hoppas att han används till nästa år! :)

Ingen aning, men han har ju inte fått särskilt många ston de senaste åren, så frågan är ju hur länge han kommer att vara kvar i aveln. Lite synd om han skulle försvinna, men man kan ju hoppas att hans son går igenom på bruksprovet.

Jag har själv ett avelssto e. Master. Hon har lite speciellt humör, som jag hört att en hel del Masterhästar har, men med bra möderne och de två första avkommorna har blivit helt okej, särskilt den sista verkar lovande.

det jag har hört, är ju dels har han ju inte varit i Sverige -> mindre antal ston, men att han har haft en skada som gjort att han inte kunnat användas fullt ut...

Okej, det där med skada har jag inte hört nåt om. Men visst måste han väl ha varit i Sverige tidigare år, det står ju betäckningsstation hos ägaren. 2002 betäckte han 30 sto, 03-21, 04-16 och 05-7.

Masters avkommor borde ju tala för sig. Och den som tvekar tycker jag ska titta på Kyras film "sidvärtsrörelse" där kan man snacka ståpäls.
Se hela serien förresten.

Jag håller tummen för att han kommer att stå här och att han kommer att få några riktigt bra sto, som kan producera en godkänd hingst.. som får stanna i Sverige. Finns det ingen som har ett passande sto som kan ställa upp för Sveriges framtid ;).
Ulrika

Master skadades före OS i Sydney. Jag vet inte vilken typ av skada han fick, men har hört att den gjorde att han inte kunde tävlas mer.

Master godkändes som 4-åring 1992 och betäckte det året 39 ston varav det blev 25 föl, 1993/52-45, 1994/153-113 och 95 betäckte han 212 ston enligt min hingstkatalog från-96, sedan har jag inte katalog förrän -03 så 2001/63-49, 2002/30-20

Master skadades före OS i Sydney. Jag vet inte vilken typ av skada han fick, men har hört att den gjorde att han inte kunde tävlas mer.

Okej, men gör den skadan också att han inte kan betäcka så mycket? Eftersom det var det som diskuterades menade jag. ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 877
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka