Måste tyvärr Avliva fölis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gonkan
  • Startdatum Startdatum
G

gonkan

Hur ska jag göra med mamman ska hon vara med när man avvlivar fölet eller ska hon stå kvar i en annan box eller hur ska man göra ??
Hade egentligen tänkt göra det ute och här hemma allra helst och med spruta då det blir mindre blod och lite lugnare har jag fått för mig, vi har ju allaredan fått tillstånd till att begrava föl hemma så det är lugnt .

Sv: Måste tyvärr Avliva fölis

Det låter bra att göra det med spruta., då "lägger sig" fölet och "somnar" tror mamman för hon skall så klart vara med, och så får hon stå ett bra tag och vänta på att fölet skall vakna igen men den gör inte det och efter flera timmar kan hon gå därifrån.

Det har i alla fall jag varit med om en gång.

Så tragiskt för er.

Oj, så sorgligt.. ledsen för din skull!!

Men jag instämmer med f.g 'talare' om tillvägagångssättet för stoets skull, har också varit med om liknande situationer två ggr (1 dödfödd + 1 skadad).. mammorna gav upp och ville ut efter ca 4 - 6 timmar!

Beklagar,vad är det som hände. :cry: har inget svar angående frågan.

Talar av erfarenhet! Avliva fölet i boxen med mamman, låt henne har kvar fölet i ett dygn eller så så hon får sörja. Gjorde det med mitt sto, avlivade fölet på natten, på morgonen skulle jag få ut stoet men hon vägrade. Några timmare senare gick hon med utan problem, först luktade hon en sista gång på fölet.
Vad har hänt?

Mvh Hanna

Tack för alla fina svar! Då ska jag låta mamman vara kvar men får se om jag gör det ute eller inne då det får väl vädret avgöra kan jag tro. Tack Hanna men tyvärr så gick det inte jag hade hoppats att han skulle vara bättre men inte tyvärr.

Han har fått Lateral Patella Luxation (tror det stavas så). Det visade sig efter vi hade varit iväg på Premiering med Modern som skulle Elithöjas och där fick ju fölis väldigt bra kritk av domaren även om det inte var han som skulle dömas.
Så vetrinären tror att han har haft lite långa ligament och sen att han kan har fått sig en smäll i transporten som har utlöst detta och tyvärr så är han så halt och har sådan svullnad över bakknät så de tyckte att det bästa var att döma ut han och eftersom svullnaden inte har minskat något alls under de 3 veckorna som han fick på sig att bli bättre så går det som de går då tyvärr.
Inget kul alls att behöva göra det men man får tänka på att det är det bästa för fölis, vi har ju allaredan förlorat ett föl innan i år så det verkar vara ett 'dåligt ' år för oss i år man får ju hoppas nu att de andra fölen klarar sig bra i allafall.

Sorgligt att höra.........
Hoppas att allt löser sig för er och att ni får nya fina föl nästa vår....
Kram Lakrits

Yttre/vid sidan.

Bilateral=båda sidor

Jo jag hoppas ju att det ska gå bättre nästa år då vi ska ha 5 st föl .

och fideli fick ju svar på sin fråga ;-)

Jag har haft turen att bara behöva avliva ett enda föl. Det skedde ute i hagen och stoet var med precis som alla andra har skrivit. Vi hade inte mycket att välja på i det fallet för fölet hade brutit benet och kunde inte gå eller stå.
Mitt sto stod kvar ovanligt länge hos sitt föl enligt veterinären, ca 36 timmar innan hon gav upp och gick ifrån fölet. Men sedan var hon väldigt lugn och lätt att släppa ihop med de andra hästarna igen.

Det är ju det som är tråkigt med att få föl, ju fler man får - desto närmare är det att något hemskt ska hända. Jag har hittills fått fullt friska föl tack och lov! En hade svårt att äta men det är ju en bagatell om man jämför med detta.

Precis och vi har ju fått en hel del föl innan utan att något hänt och nu i år då 2 st , så nu hoppas man ju att man slipper det på ett tag i allafall eftersom det är lika tråkigt varenda gång det händer *suck*

Ja jag förstår det... Man får försöka se det positiva i att stona klarar sig - det är trots allt viktigast även om det såklart är jättehemskt när fölisarna inte klarar sig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?