Tack alla som svarar! Jätteskönt att läsa!
Det brukar egentligen inte pratas så mkt religion, förutom på typ dop då (eftersom det är en religiös sammankomst). Tidigare har jag stått ut just därför att de inte "prackat på mig" något. Nu har det dock börjat kännas annorlunda efter att jag sett/upplevt hur de beter sig i diskussioner (främst på FB).
Ja du har ju rätt. Jag klarar också av att bita mig i tungan om jag vill
Tycker dock att det är jobbigt. Det gör mig alltid så ledsen.. Mycket för att jag blir orolig för min bror och sörjer att han har hamnat i detta..
Alltså jag har gett upp all form av diskussion, det är lönlöst. Jag har till och med bett min bror och svägerska att de inte ska starta diskussioner med mig, för det gör mig arg, ledsen och fruktansvärt upprörd. Jag har jättesvårt att få ihop att min bror på något sätt har anammat en så fruktansvärd människosyn. Samtidigt så är han fortfarande min bror. Kort så har jag någon slags inre konflikt och för att jag ens ska kunna umgås med min bror och hans fru (framförallt barnen egentligen) så funkar det inte att vi pratar om vissa saker.
Ja alltså vi pratar om människor som tex tycker att kvinnor som gör abort kan jämföras med hitler, ÄVEN om kvinnan tex blivit våldtagen. Den senaste tiden har det förekommit väldigt mycket antiabortpropagande på deras sociala medier (svägerskan är jag vän med, de andra ser jag ibland genom gemensamma vänner på FB) och i de där argumenten ligger så mycket kvinnoförakt att jag blir helt äcklad.
Sen är de även övertygade om att otrogna, icke-troende, sambos och homosexuella kommer brinna i helvetet. Och vad man än säger så vet de bättre för de är upplysta. Typ.
Just dopen är väldigt små tillställningar som de tar på högsta allvar just religiöst. Det är långa ceremonier och prat om saker som bara gör mig ledsen.
Att undvika dem "socialt" är väl inte någon jätteutmaning men jag har fått så svårt för dem att det lite vänder sig i magen på mig..
Han vet att jag tagit väldigt illa vid mig vid vissa diskussioner, och han vet att jag inte delar hans syn på livet sas. Sen har jag inte sagt att jag överväger att inte umgås med dem..
Själv har han gått med i deras kyrka och verkar fullständigt hjärntvättad ibland..