Måste man ha två barn?

Sv: Måste man ha två barn?

Nu har jag inga barn alls än, men jag har svårt att tänka mig att bara ha ett barn. Jag tänker på hur viktig min syster är för mig, och hur jag inte vill att mitt barn missar känslan av att ha ett syskon. Någon man känner utan och innan och växt upp tillsammans med. Nån som man älskhatar ibland. Nån man kan dela allt med.
Men det är väl upp till var och en, alla har med all sannolikhet inte samma tankar kring syskon som jag

*kl*
Inte läst tråden mer än första sidan men självklart MÅSTE man ha två barn, vet ni inte att det ensamma barnet blir helt förstört annars och aldrig blir lycklig?:eek:

Men om man ska vara lite mer seriös har jag faktiskt bara träffat ett trevligt ensambarn, nu är jag ännu inte så gammal men jag tar för givet att ensambarnen också växer upp och inser att världen inte roterar kring dem så det blir mindre synligt vem som är ensambarn uppåt åldrarna. Detta är en blandning med fördomar och lite egen fakta i, men jag vill ändå ha fler än ett barn pga. vad syskon kan ge (sen är jag också självisk).
Sambon däremot tycker det räcker med ett barn, men jag är till 90% säker på att han kommer ångra sig.

Jag har enbart en dotter. Och trivs gott med det. Jag upplever främst att människor som ifrågasätter att "bara" ha ett barn - förknippar det med att man som förälder har gjort valet genom att man anses att vara mer bekväm, att man har en tragisk upplevelse av graviditeten, förlossningen eller att vara förälder. Jag har inte gjort mitt val utifrån dessa aspekter.

För min del älskar jag att endast ha ett barn. Av många anledningar. Det innebär inte som många tror; att min dotter står utanför andra relationer med barn eller att hon blir en bortskämt spoling. Lika lite som att jag tror det motsatta; att barn med syskon får lite kärlek eller aldrig får vara i fred.

Vissa vill inte ha barn, andra vill ha.
Men finns det någon där ute som bestämt sig för att bara ha ett barn? Utan att det finns fysiska hinder- som att man inte har en lämplig mamma/pappa eller att man fått missfall och dyl.

Är det ok att tycka att man älskar sitt barn och tycker att det känns helt lagom med ett barn och att familjen liksom är fullkomlig...

Ja vi finns...;)

Jomen det verkar ju så :laugh:
Känns bra att bekräfta att allt är normalt....

*kl*
Inte läst tråden mer än första sidan men självklart MÅSTE man ha två barn, vet ni inte att det ensamma barnet blir helt förstört annars och aldrig blir lycklig?:eek:

Men om man ska vara lite mer seriös har jag faktiskt bara träffat ett trevligt ensambarn, nu är jag ännu inte så gammal men jag tar för givet att ensambarnen också växer upp och inser att världen inte roterar kring dem så det blir mindre synligt vem som är ensambarn uppåt åldrarna. Detta är en blandning med fördomar och lite egen fakta i, men jag vill ändå ha fler än ett barn pga. vad syskon kan ge (sen är jag också självisk).
Sambon däremot tycker det räcker med ett barn, men jag är till 90% säker på att han kommer ångra sig.

Intressant att du har orkat bry dig om hur många syskon dina vänner har :eek: och dessutom gjort ngt slags liten statistik om det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst