*kl*
Denna tråd får mig att tänka på något jag hörde på radio igår. De talade om lycka. Och om "babylycka". Killen som kåserade menade att hur lycklig är man när man har en bebis egentligen; man får inte sova när man vill, man kan inte gå ut med polarna när man vill, man får torka bajs, kräks och mat från golvet osv.
Han ringde upp någon som kunde en del om forskningen på området. Den mannen berättade att när man studerat just lycka (den subjektiva upplevelsen av lycka) så är faktiskt föräldrar generellt lite mer
olyckliga än de som inte har några barn alls. Däremot så ökade föräldrars lycka när barnen flyttade hemifrån; då låg de lite högre i lyckokänslor än de som inte har barn alls. Så han konstaterade att totalt utslaget på hela livet så har man ungefär lika mycket "lycka" vare sig man är förälder eller inte.
Till sak: vi har två barn. Jag har alltid velat haft två barn. Jag har själv gillat att ha syskon (2,5 år yngre). Visst har man bråkat med sitt syskon, men också lekt och haft roligt. Och som vuxna tycker jag det är en fördel att ha någon till som man känt hela sitt liv; som verkligen
förstår vad man menar när/om man är irriterad på sina föräldrars ovanor.
Däremot måste "man" inte alls välja att ha flera barn än ett. Det är helt valfritt. Jag känner många ensambarn och ser ingen generell skillnad på hur de är som vuxna än vad syskonbarn är som vuxna.
Jag kan däremot tänka mig att det ställer
lite större krav på en förälder till bara ett barn på
vissa plan. Med flera barn går vissa saker förmodligen lite mer "per automatik". Jag skulle nog lättare kunna "skämma bort" om jag bara hade ett barn; t ex med saker och service. När man har fler måste man liksom dela upp så att de får lika mycket/många saker och lika mycket/lite service. Därmed inte sagt att ensambarn BLIR "bortskämda"; bara att föräldrarna får tänka lite mer medvetet på sådana saker.
Jag tror också det är ännu viktigare för ett ensambarn att som förälder t ex ta med kompisar på utflykter, semestrar och dylikt ibland. Syskonbarn har ju redan barn med sig på köpet.
På andra områden ställer det förstås andra krav på flerbarnsföräldrar; t ex får man tackla fler konflikter mellan syskonen.