Måste man ha två barn?

Ray

Trådstartare
Vissa vill inte ha barn, andra vill ha.
Men finns det någon där ute som bestämt sig för att bara ha ett barn? Utan att det finns fysiska hinder- som att man inte har en lämplig mamma/pappa eller att man fått missfall och dyl.

Är det ok att tycka att man älskar sitt barn och tycker att det känns helt lagom med ett barn och att familjen liksom är fullkomlig...

Sv: Måste man ha två barn?

Det verkar vara lite...som en norm att man ska vilja ha minst två. För annars är det synd om barnen. De blir egoistiska, ensamma. Dessutom är det bättre med två barn som tar hand om sina gamla föräldrar.
Ingen annan som hört dessa kommentarer?

Aldrig har jag hört sådana kommentarer.

Däremot har jag hört folk som har valt att bara ha ett barn för dom känner att dom inte skulle vara en så pass bra mamma som dom vill vara om dom har två barn.

När mitt barn föddes tänkte jag att det här är precis lagom. Så här vill jag ha det. Räcker perfekt.
Men nu har det börjat komma lite andra och fler tankar. Vi får väl se.

Men man gör väl som det blir bäst för en själv? :)

Sonen fyller 8 i november (han har 2 yngre systar hos sin pappa, men de ses endast varann helg). Hos mig är han enda barnet och jag känner inte för fler barn i dagsläget. Men jag får ofta höra att det är så synd om honom som inte har några syskon, och att det är varje förälders skyldighet att skaffa syskon. Sånt gör mig förbannad, sonen lider inte av att vara enda barnet hos mig. Jag fyller 28, så än har jag flera år på mig att skaffa fler barn om jag ändrar mig längre fram. Just nu är det så mycket annat jag vill göra i mitt liv än att skaffa fler barn :D

Är väl upp till var och en! Inget är rätt eller fel!

Vi har beslutat att bara ha ett barn, känt så hela tiden faktiskt.
Dottern är nu 2,5 år och vi föräldrar snart 33. Och allt känns perfekt! :love:

Men måååånga undrar: när kommer tvåan?!
Inte om, utan när. Och när vi säger: nej det kommer nog ingen tvåa så säger de: jodå vänta ni bara ;)
Eller så blir de lite tysta, som att de tror att vi ej "kan" få fler.

Gäller så klart inte alla, men väldigt många!

Ja det finns folk som "bara" vill ha ett barn. Jag har fått den frågan fler gånger, för jag "bara" har ett biologiskt barn. När jag säger att jag har fler barn i familjen, så kopplar det inte riktigt för alla ...;)

Ordet "bara" stör mig, lika mycket som att barn vore en självklar rättighet ;) .. Det är väl inte så bara med ett barn liksom ... Och det är inte så självklart att man kan uttrycka "jag ska ha 2 barn". Barn får man om allt är som det ska och allt gått bra.

Och det där resonemanget, att barn är något man kan välja måste vara väldigt jobbigt för dem som önskar, längtar och kämpar men fortfarande är barnlösa.

Jag har alltid tänkt min familj med ett barn. Men eftersom jag precis som du upplever att alla undrar NÄR kommer nästa så har jag börjat tänka att jag kanske är konstig? Jag kanske har fel?
Har inte så många år kvar, tycker egentligen att jag är för gammal redan... Dessutom tyckte jag det var helhemskt att vara gravid- från början till slut... Så jag vill vara helt säker om jag ska utsätta mig för tio månaders terror igen.

Men visst är det så att många tycker att det är ok med ett barn om man försökt få flermen inte lyckats. Då är det lite synd om en, men helt förståeligt. Men om man inte provat- då är man självisk! Varför då??

Det har jag faktiskt aldrig hört... Träffat fel folk uppenbarligen...

Men måååånga undrar: när kommer tvåan?!
Inte om, utan när. Och när vi säger: nej det kommer nog ingen tvåa så säger de: jodå vänta ni bara ;)

Men det där är en klassiker som börjar bli uttjaaaatad. Jag har blivit pepprad sen min tvåa kom. Att en trea ska komma nån gång..
Blir faktiskt lite arg för vad 17 har andra med det att göra? För mej är sånt privat för varje enskilt par..
Och att ens kunna tro att dom vet mer om mina planer än jag:grin:..

Spelar ingen roll om man frågar om första, andra eller tredje ungen. Vet flera som har och har haft svårt att få barn. Och frågan sticker som knivar i deras hjärtan.

Tillbaka till topic

Jag har aldrig hört eller reagerat på att andra tycker någon är sämre eller konstig bara för att man vill ha ett barn..
Har hellre hört fördomar mot vänner som skaffat mer än 5 ungar....

kl

Jag är ensambarn, vet inte riktigt om det var så att mina föräldrar bara ville ha ett barn eller om det bara blev så. Hursomhelst. Det är inget jag har lidit av, och jag skulle kalla mig allt annat än egoistisk. Ensam det är jag, men det är mest nu på senare år (jag är 25) när jag var liten hade jag alltid kompisar att leka med, förutom när man hade tråkigt och inte haft nån att leka med hemma... då kunde man sakna ett syskon (men vet inte om man hade lekt med henne/honom för det kanske, haha). Någon som känner en utan och innan och allt det där. Och ja, jag vill inte ens tänka på när mina föräldrar blir gamla och man ska sköta allt det själv... (och klara av att bli ensam kvar, usch, hemska tanke :cry: ). Men får väl hoppas att man iallafall hittat en partner i det läget.
Men på det stora hela har jag nog trivts som ensambarn.

ja varför inte? Jag känner flera som har ett barn och inte vill ha flera. Det är väl helt upp till var och en.

Min erfarenhet är att dom som ångrar sina barn tjatar mest på andra om hur underbart det är med flera barn och därmed ställer sådana integritetskränkande frågor ang om man vill ha barn, hur många barn man ska ha, om det inte är dags snart för barn nummer 1, 2, osv. Som med allt annat idiotiskt här i livet så är det bara att strunta i vad andra tycker.

Jag känner en hel del i mina föräldrars ålder som har syskon-men det är oftast ett syskon som tar hand om gamla föräldrar... Och som tar på sig offerkoftan och gnäller på övriga...
Så egentligen- varför tror man att allt blir bättre om man är fler syskon? Visst hjälps man åt ibland- men ibland tycker man olika, ibland bråkar man, ibland bor man i olika världsdelar till och med.
Vissa syskon har varit bästa vänner, andra känner knappt varandra.

Vissa ensambarn har bästa vänner utanför familjen- hela livet... Och förr eller senare kan alla bli ensamma. Finns inga garantier.
Så det enda som låter vettigt i mina öron är att man gillar barn, man vill ha en bäbis igen... Därför skaffar man fler.
Mina argument för att ha ett barn är lika tråkiga så därför säger jag aldrig nåt.
-Jag vill inte vara gravid, det är jobbigt, bökigt, man kissar hela tiden, kräks, har ont och kan inte göra sånt man vill göra.
- Jag pallar inte nattvaka 2 år till
- det är billigare att resa med ett barn
-Det är enklare att resa med ett barn
- Det är billigare vilket gör att man kan ha kvar sin häst
-lättare att få barnvakt
-det är mindre tvätt- mindre hushållsarbete- mer frihet.

Och fördelarna; en ny familjemedlem som man kommer att älska lika mycket som nuvarande troll... Jag har lite svårt att bestämma vad jag egentligen tycker att jag vill....

Ibland inbillar jag mig att många av de som absolut bara vill ha ett barn har haft det tufft för att de fått ta hand om barnet alldeles utan den andra föräldern.

Kopierar tre av TS argument:
-det är mindre tvätt- mindre hushållsarbete- mer frihet.
- Jag pallar inte nattvaka 2 år till
-Det är enklare att resa med ett barn

Själv har jag ju aldrig haft ett barn så jag vet ju inte hur just det är, men att resa med flera än ett har då inte varit svårt för mig. Tvätt och hushållsarbetet har också varit marginellt skillnad på två och tre (som jag har erfarenhet av). Nattvak delar man ju om man lever ihop. För mig så var jag ju själv med de två första och trean tog pappan på nätterna så det var inget stort bekymmer

Senast ändrad:

Delvis kl

Vi är två föräldrar, delar pp hushållsarbete o nattvak etc.
Men vi vill ändå bara ha ett barn. Svårt att säga varför. Men som jag skrev innan: allt känns så perfekt nu! ;)
Gravid hade jag gääärna varit igen, aldrig mått så bra! Men längtar ej efter bebistiden faktiskt!

Jag var själv ensambarn o hade en jättefin uppväxt, sambon har två syskon och de träffas aldrig. Så jag tror att uppväxten inte går hand i hand m antal syskon. Allt har för o nackdelar.
Ändå säger folk när jag berättar att jag är ensambarn: guuuud vad tråkigt! :confused:

Måste man ha barn alls? Jag har varit ihop med min sambo i 4 år nu och folk tjatar som fan känns det som, att det är dax att skaffa barn. Jobbigt tycker jag. Vi har inte försökt med barn än, men tänk dom som inte kan få barn som får höra detta hela tiden, måste kännas väldigt jobbigt. Jag vill leva mitt liv, kanske inte känner för att skaffa barn än? Fast nu börjar det kännas som rätt läge. Men när jag hör kommentarer som "Ni måste ju skaffa barn snart" så blir jag anti, det bestämmer fan inte andra!!

Just frågan "när är det dags för nästa då?" har jag redan fått många gånger, trots att dottern knappt hunnit bli 1½...

Just nu har jag svårt att se fler barn i vår familj, det är alldeles lagom med ett på alla sätt och vis. Dessutom är jag mycket bättre på och mer road av att vara mamma till en 1½-åring än till en nyfödd, men det törs man väl knappast erkänna.

Jag är själv ensambarn och har för det mesta varit nöjd med det. Det var en period jag önskade mig en lillebror, men det var kanske en vecka, sen kom jag på att jag hellre ville ha en Cocker spaniel :p
Sambon har två äldre halvsyskon och två småsystrar, men han känner inte heller att vi nödvändigtvis måste ha fler barn, även om han nog är mer öppen för det än vad jag är.

Nej!
De behöver man inte ha...
Jag är ensam barn, min man är ensambarn.
Vi har bara ett "biologiskt" barn ( och ett bonusbarn, Men hon kom som 15 åring... )
Jag är inget monster, min son är högst social, och klipsk. Och min man har aldrig lidit av att vara ensam.
jag förstår inte varför vi ensambarn skulle vara en andra klassens medborgare??
Jag kan bli vansinnig på folk som skaffar flera barn för att dom ska ha någon att leka med.
Jag har sett fler syskon klösa ögonen ur varandra genom livet, än dessa otroligt tajta syskongrupper som man ibland läser om.
Min kära kusin är också ensambarn, och hon skulle minsann ha 2 barn som skulle leka så fint... Jösses va dom ungarna avskyr varandra.

* Jenny *

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama