massa hästar utan pass

S

__Stilett__

en bekant ska köpa häst. nästan alla hästar hon ringt på har inga pass :eek: ska dom inte ha det nu? :confused: det är en hel del som inte haft det iallafall....

Sv: massa hästar utan pass

Jo, alla "ska" ha men det är s a s ingen polis som åker runt och kontrollerar hästar.
Man kan skaffa efter att man har skaffat hästen. En av mina hästar var utan när jag köpte, jag har ansökt åt honom.
Om man inte får med ett pass ska man ha stamtavla och/eller regbevis i original, annars blir det krångligt.

Min häst har inget pass. Förra ägaren ansökte för ca 3 år sen. Hon som kom ut och kollade av honom hade gjort fel på en virvel och på den vägen är det.

Ja dom ska komma ut igen och kolla men just nu väntar jag på att dom ska höra av sig.. vet inte om jag orkar ringa och tjata och ha mig just nu.

Det är meningen att dom ska ha det, men vet att många har struntat i att skaffa.

Din kompis kan alltid ställa det som ett krav om hon är intresserad av någon/några utav hästarna i fråga. Säga att säljarna får införskaffa ett pass alternativt dra ner priset en bit iochmed att det kan bli en väldigt kostsam historia att skaffa pass om man vill ha stamen med i passet.

Det finns många hästar i Sverige och som någon skrev, det är ingen som åker runt och skjuter ägarna till passlösa hästar. :cool:
Det tar fortfarande tid att få sitt hästpass eftersom det blev en väldig boom när det lagstiftades om det.

Sedan finns det de som säkert tycker att Brunte har gått här hemma i 12 år nu utan pass och ska gå här tills han dör så det gör ingen skillnad. Sedan händer det Bruntes matte/husse något som gör att man tvingas sälja och då saknar Brunte pass.

Säkerligen finns det de som medvetet struntar i det också för att det kostar litegrann.

Har en korsningsponny som jag skickade in papper på i augusti förra året, men väntetiden är väldigt lång så jag har fortfarande inte fått passet... Och nu ska jag sälja henne... :confused:

Det finns ju några trådar i ämnet. Vissa föreningar har tagit väldigt lång tid på sig att göra passen, i mitt fall drygt 18 mån. Alla föreningar har dock inte varit så sena, t ex mina fullblod har gått MEGASNABBT, men där var ju det här med pass inget nytt iofs, de behövde ju bara fortsätta på samma vis som vanligt.

Be kompisen kolla vadv ett pass för den häst hon är intresserad av skulle kosta, för det är olika, så får hon väl pruta den summan!

Gissar att det är ASRP. För oss tiog det som sagt drygt 18 månader, men maila dem, de svarade jättefort, kom dock aldrig fram på tel... Om passet är på g kan du ju få ett intyg från dem och skicka passet till köparen så fort det kommer!

Är passet betalt redan eller betalar du det när det kommer?

Har du ringt å frågat om passet är på väg? Går alltid att säga att du som säljare står för passkostnaden förutsatt att dom vill ha pass. Jag skrev man kan i mitt inlägg det betyder inte du ska. men på ponny är det bra att ha iochmed att du inte får tävla ponny utan pass.

Med tanke på att det varit krav med pass vid ägarbyte sedan 2002 så kan man ju undra varför folk fick panik det sista året innan lagen trädde i kraft ? Inte undra på att väntetiderna varit långa hos många föreningar.

Jag har också reagerat på att många säljer häst utan pass. Som köpare backar jag då undan, känns inte som en människa jag vill köpa häst av om de fortfarande inte skaffat pass åt hästen.

Det är ju en helt annan sak om det är inskickat alla papper, men passet ännu inte kommit, då har man gjort vad man kunnat för stunden.

/M

samtliga jag pratar om har inte ens skickat in handlingar.
Nada noll gjort alltså.

Jag skulle inte se det som ett problem, bara hästarna har alla papper så man kan ansöka om pass.
Eller så får väl köparenb själv fixa med signalementbeskrivning osv om hon får hästen billigare.
För jag skulle kräva lägre pris, speciellt om det blir så att hästen måste blodtypas osv för att kunna bevisa stam.
Sånt här kan kosta en hel del.

Hej kompis:)
Här kommer ett utdrag från jordbruksverket:
"Om hästpass
Den 1 januari 2006 ska alla hästar oavsett ålder och ras ha hästpass. Sedan den 1 mars 2002 har det varit krav på pass för hästar som är födda efter detta datum. För övriga hästar har det krävts hästpass vid ägarbyte, införsel till landet/utförsel ur landet och vid slakt. Från och med årsskiftet blir det alltså obligatoriskt med pass för alla hästar. Passkravet gäller för hästar i hela EU."

Om hästen inte har pass så tycker jag absolut att ägaren ska stå för det vid ett ägarbyte.

Du kan läsa mer om detta på jordbruksverkets hemsida.
Kram

*KL*

Min kompis har väntat i två år på sitt för sv. ridponny. Handläggaren tog med papperen hem och sjukskrev sig, vägrade lämna ifrån sig dem till förbundet.. Nu är det uppe i tingsrätten för hon vägrar fortfarande.. :confused:

Ja du...Det är en historia men det finns alltid två.

Men jag är också förvånad att så många hästar/ponnyer saknar pass. Läser många gånger "Ej Pass". Är skönt att mina har det nu i alla fall. Hästägarna har ju en skyldighet att ha det nu i alla fall bevis på att det är inskickat.

Läste någonstans att tiden är fram flyttad? Nu hittar jag det inte men jag har för mig att man kan skaffa pass på hästen utan att behöva böta fram till 2010

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
236
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt