massa hästar utan pass

Sv: massa hästar utan pass

Ja du...Det är en historia men det finns alltid två.

Men jag är också förvånad att så många hästar/ponnyer saknar pass. Läser många gånger "Ej Pass". Är skönt att mina har det nu i alla fall. Hästägarna har ju en skyldighet att ha det nu i alla fall bevis på att det är inskickat.

Som du skriver "i alla fall bevis på att det är inskickat". Då är det ok, men det är inte ok tycker jag om man säljer en häst, oavsett ålder att lägga över det på den nya ägaren (Eftersom ägaren är skyldig att ha ett pass). Det man kan göra är ju att helt sonika fråga varför hästen inte har pass och sedan säga att man tycker det borde ingå i priset? Det gjorde jag när jag köpte min nya häst och det var absolut inga problem och det tackar jag för:). Det kan ju vara skönt att slippa någon administrativ del. Det är ju en hel del andra papper som det ska fixas med ändå.
Jag kan förstå om folk inte hade pass för ett par år sedan, men nu är det vida känt och faktiskt mer eller mindre en självklarhet att det ska ingå i ett hästköp.
Sedan kan man ju ifrågasätta varför det ska finnas pass överhuvudtaget när det i alla fall inte används? När jag avlivade min häst för ca ett år sedan så var det INGEN som överhuvudtaget frågade eller nämnde något om ett pass:confused:. Jag till och med frågade "Passet? Ska inte det följa med hästen?", men det var "onödigt" för det skulle i alla fall bara försvinna? Det ligger nu mer i min byrålåda? Behövde inte ens skicka in det till dem som utfärdat det? Vad bra? Då kan ju oseriösa människor spara dessa pass och använda på stulna hästar?
Stor ide att lägga ut massor av pengar på något som i alla fall inte tillämpas? Jag fick betala totalt 975kr för ett pass på en gammal nordsvensk travare? 450kr för passet och 525kr för att mitt namn och inte förra ägarens namn skulle stå i det.
Varför bestämde man inte bara att alla hästar födda efter typ år 2000 ska ha hästpass? Det är ju ialla fall bara dem som skulle kunna tänkas att användas som människoföda? Andra, äldre och/eller importerade hästar är ju omöjligt att säga vad de har fått för preparat tidigare?
Visst fördelen med ett pass är ju att det blir som en identitetshandling för hästen och kanske kan vara bra om hästen blir stulen? Men vad är det för fel med en vanlig hederlig märkning av hästen? Chip? Frysmärkning? Tatuering på tungan?
Ja ibland blir man trött på detta "överförmynderi".

:banana:Hej och hå vad jag babblar *skratt*

Sedan kan man ju ifrågasätta varför det ska finnas pass överhuvudtaget när det i alla fall inte används? När jag avlivade min häst för ca ett år sedan så var det INGEN som överhuvudtaget frågade eller nämnde något om ett pass:confused:. Jag till och med frågade "Passet? Ska inte det följa med hästen?", men det var "onödigt" för det skulle i alla fall bara försvinna? Det ligger nu mer i min byrålåda? Behövde inte ens skicka in det till dem som utfärdat det? Vad bra? Då kan ju oseriösa människor spara dessa pass och använda på stulna hästar?
Stor ide att lägga ut massor av pengar på något som i alla fall inte tillämpas? Jag fick betala totalt 975kr för ett pass på en gammal nordsvensk travare? 450kr för passet och 525kr för att mitt namn och inte förra ägarens namn skulle stå i det.
Varför bestämde man inte bara att alla hästar födda efter typ år 2000 ska ha hästpass? Det är ju ialla fall bara dem som skulle kunna tänkas att användas som människoföda? Andra, äldre och/eller importerade hästar är ju omöjligt att säga vad de har fått för preparat tidigare?
Visst fördelen med ett pass är ju att det blir som en identitetshandling för hästen och kanske kan vara bra om hästen blir stulen? Men vad är det för fel med en vanlig hederlig märkning av hästen? Chip? Frysmärkning? Tatuering på tungan?
Ja ibland blir man trött på detta "överförmynderi".

Jag håller med om allt du skriver, hittills verkar passen bara ha varit till stort besvär (jättejobb) för rasföreningarna och utgifter för hästägarna.

Vaccinationer har jag själv sagt till om att jag vill ha infört i passen, något annat har aldrig skrivits in. Har inte heller blivit ombedd att skicka in passet när jag avlivat min gamla häst. Räckte med att ringa till registraturen... Det är ju bra, men var det så det var menat?

När jag avlivat mina (gamla) hästar (såväl före som efter passtvånget) har jag också frågat om de inte vill se bevis på att hästen är min, men det har aldrig behövts. Också lite konstigt, tycker jag.

Precis som du säger kan man ju också använda pass i ohederligt syfte om man har lust till det. Antingen ska det vara regler och då ska de också kollas upp, annars kan man ju undra vad de är till för.

Mvh
QP

en bekant ska köpa häst. nästan alla hästar hon ringt på har inga pass :eek: ska dom inte ha det nu? :confused: det är en hel del som inte haft det iallafall....

Eftersom det åligger länsstyrelsen att kontrollera att alla hästar har pass så lär det inte kunna kontrolleras så länge inte hästarna registreras i ett centralt sökbart register som t ex nötdjuren, länsstyrelsen åker inte runt och kontrollerar några pass eller letar efter hästar som ej har pass. De hästar som behöver pass för t ex resa, tävling, behandling mm har oftast det, men många hästägare anser inte att de behöver passen och struntar helt enkelt i det. Får man en djurskyddsinspektör på besök så ska denne kontrollera om man är foderföretagare eller ej, men säger man att man är foderföretagare och är registrerad som det hos SJV som har sökbara register över dem så har djurskyddsinspektören ingen anledning att kolla vad som står i passen. Däremot om man ej är foderföretagare ska djurskyddsinspektören kolla att det är ifyllt i passet.
En annan anledning är som många skrivit den långa väntetiden på att få passen, men då har man iaf sökt.

Är inte hästen chipmärkt sedan tidigare så chipmärken man lät hästen när man skaffar pass. Har för mig att för iaf tävling på ponny och antagligen snart kommande eller har kommit för en häst som tävlas är att den ska ha både chips å pass. Och då sätts chipmärknings nummret in i passet och skickas in till rassföreningen. Det försvårar det hela med att förfalska passen. Men håller med om att borde skicka in dom eller lämna dom vid avlivning så att det är större säkerhet på att det inte förfalskas till andra hästar. fast lämnar man in dom kasnke någon elak typ samlar in pass och sedan säljer dom svart :eek:

Ja du...Det är en historia men det finns alltid två.

Men jag är också förvånad att så många hästar/ponnyer saknar pass. Läser många gånger "Ej Pass". Är skönt att mina har det nu i alla fall. Hästägarna har ju en skyldighet att ha det nu i alla fall bevis på att det är inskickat.

Jo, det är väl säkert trassel mellan arbetsgivaren och handläggaren som ligger till grund, eller nåt liknande, men då borde ändå förbundet se till att hon(min kompis) får nya papper? Ska hon vänta åratal på deras tjafs?:p

Om hon gör en ny ansökan så står de för utgifterna om hon har bevis på att de mottagit hennes ansökan. Jag fick en gul lapp från denna förening om att de mottagit min ansökan 2005 och fick göra om hela skiten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
236
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur