Marsvinsklor

Lindon

Trådstartare
Mitt marsvin Torsten har alldeles för långa klor tror jag..Men han hatar att få dem klippta så det blir en evig kamp varje gång jag ska klippa. Det svåra är att de är svarta så jag vet inte hur långt jag vågar klippa. Sist började det blöda från 2 bakklor:eek: fast jag bara klippte nån mm. Har nån någon bra bild på marsvinsklor i förstoring så jag får se hur långa de ska va??

Sen måste jag bara fråga hur era marsvin kommer överens med andra djur? torsten är helt såld i vår katt som är 6 mån. Tycker de är jätte söta när de sitter och äter brevid varandra. :love: Jag har aldrig dom ensamma tillsammans, för trots hur snäll katten är så vet man ju aldrig...

Sv: Marsvinsklor

Om ditt marsvin har svarta klor så är det lättare att be någon att hjälpa dig genom att du håller marsvinet och klipper och den andra personen håller en liten ficklampa mot klorna för att då kan man se ådran i klorna mycket bättre så att du inte klipper fel =) Ett annat tips om han inte gillar att klippas är att ta en handduk över hans huvud när du klipper eller ge honom lite grönsaker.

Och om du tycker att ditt marsvin har för långa klor så klipp bara oftare så blir de kortare (ådran växer in). Bild på en normal framtass
nail_black.jpg

Om ditt marsvin har svarta klor så är det lättare att be någon att hjälpa dig genom att du håller marsvinet och klipper och den andra personen håller en liten ficklampa mot klorna för att då kan man se ådran i klorna mycket bättre så att du inte klipper fel =) Ett annat tips om han inte gillar att klippas är att ta en handduk över hans huvud när du klipper eller ge honom lite grönsaker.

Och om du tycker att ditt marsvin har för långa klor så klipp bara oftare så blir de kortare (ådran växer in). Bild på en normal framtass
nail_black.jpg
klorna ska INTE vika sig åt sidan!!!!

Jag tog bilden från en marsvinssida och där stod det att de var normala o_O men men... och det är väl inte helt onormalt att tårna går åt sidan på ett marsvin som är lite äldre?

har du inte marsvin själv? (det verkade som det)

jag har ingen aning om tårna kan bli så , inte på kaniner iaf vad jag vet ;)

har du inte marsvin själv? (det verkade som det)

jag har ingen aning om tårna kan bli så , inte på kaniner iaf vad jag vet ;)

Jodå, och mina har mycket mindre och smala klor än på bilden men eftersom marsvinet på bilden är äldre än mina (ca 3 år) så vet jag inte riktigt vad jag skulle tro ;P

varför skulle klorna vika sig åt sidan för att marsvinet blir äldre?

om klorna viker sig å sidan och börjar skruva sig är det för att marsvinet gått med för långa klor för länge och på så sätt pressar klon till att vrida sig iom att själva tån vill räta upp sig..

Okej här är en bild på ett marsvin som är 3 månader gammal som jag hittade (inte mitt marsvin!) Är tån längst bort böjd eller står marsvinet bara konstigt? (försöker lära mig se skillnaden)

nail_front_sm.jpg

Antingen står den lite konstigt eller så är den på väg att få en svag böjning, en svag böjning kan vara svårt undvika men som på första bilden är inte bra. Jag klipper mina var 3-4:e vecka. Då behövs de bara toppas men pulpan hålles kort.

*knapplån*

Mitt äldsta marsvin har inersta tån lite böjd, trots att klon aldrig varit för lång. Samma sak med hon som bara är dryga 4 månader....Vet inte vad det beror på.

Klipper var 2-3 vecka och precis som för paradiset så behövs det bara toppas då.

Sen måste jag bara fråga hur era marsvin kommer överens med andra djur? torsten är helt såld i vår katt som är 6 mån. Tycker de är jätte söta när de sitter och äter brevid varandra. :love: Jag har aldrig dom ensamma tillsammans, för trots hur snäll katten är så vet man ju aldrig...

Min hund brukar vara med mitt i vägen när marsvinen är uppe och motionerar eller gosar (lite sotis). Hon brukar pussa på dem, vilket de inte uppskattar - de rynkar på näsan (så sött så).
I övrigt bryr de sig inte om henne, ibland tigger de av henne bara men de har aldrig varit rädda (eller behövt vara rädda).

Böjda klor kan bero på ärftlighetsfaktor. Då böjer dom sig oavsätt hur korta klorna hålls. Har haft marsvin med mamma och barn som det blivit så trots korta klor.
Tunga marsvin kan också göra så med korta klor.
Svarta klor väter jag ner och lyser igenom med en liten ficklampa. Då vet jag vart pulpan slutar.
Ficklampa är en underbar uppfinning för just sådant här :)
Lindon, det är bara att träna marsvinet på att om det är stilla släpper du. Träna när du inte behöver klippa och ofta. Träna också marsvinet på att hållas i alla möjliga och omöjliga vinklar samt håll fast marsvinet när du sätter ner den i buren och släpp inte förrens marsvinet är helt stilla. Belöningen är att komma fri och det skall bara kunna inträffa när marsvinet är stilla. I början håller du till mrsvinet visar den minsta tendens att vara stilla för att sedan länga perioderna.
Gör samma sak med tassarna.
Gör så ofta så skall du se att det snart blir lättare.
Marsvin är kanske inte världens mest intelligenaste djur men det går att träna den med stort tålamod och god självbehärskning.
Själv har jag ett marsvin här hemma som alltid skall upp i mitt knäe när jag gör så. Nästar klistervarning. Eftersom hon är så ljuvlig så kommer hon undan utan bannor utan jag vänder lugnt tillbaka henne igen och fortsätter det jag håll på med.

ok! tack för alla svar! måste försöka träna honom i att sitta bättre i famnen. Det är egentligen min syrras marsvin men hon brydde sig inte om honom speciellt mycket så jag tog över honom.

Han har gått från livrädd, helt osocial marsvin som vägrade lämna buren till en som hälsar varje morgon med att skrika, sen hoppar han ut när man öppnar buren och kommer fram till en och hämtar sin frukost.:love: Men i famnen vill han fortfarande inte vara!

Har ett marsvin som börjar bli lite till åldern nu. tror han är 5-6 år snart. Hans klor är ganska mycket böjda, vilket jag tror dels beror på arvet men även på hur mycket och ofta vi har klippt dem. Jag klipper aldrig klorna då jag inte kan hålla honom så. Han bits och håller på så det är mamma som sköter klippningen och därför blir de inte klippta lika ofta som man ska. :mad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar