Marsvinsålder!

Sv: Marsvinsålder!

shit har haft så mycket marsvin att jag knappt minns:crazy:
Har föttupp och sålt. Något har jag nog haft tills de var en 6-7 år i alla fall men de flästa har nog blivit en 4 år tror jag om jag inte sålt eller bytt bort dem. Orsaker har varit allt från tumörer, livmoderinflamation, ålderdom och orsak okänd

Mitt aldra första marsvin blev bara 1,5 år! :crazy:
Väterinärerna kunde intesäga vad det var för fel när hon började må dåligt så hon va tvungen att få typ 4 sprutor å hon va förlamad i bakdelaen ( vet att de blir det av c-vitamins brisst men det är det ända vi är 100% på att det inte var ) Bara man nuddade henne skrek hon av smärta så vi besämmde oss för att avliva henne men prec typ 3 h innan vi skulle åka så själv dog hon! :(

mitt första marsvin, selim, blev 4 år gammal. Han blev bakbensförlamad :(. Toffe (bilden) blev bara två och ett halvt år gammal, vi vet inte varför han dog, men jag var verkligen jätteledsen en långt tid, det kom väldigt oförberett.

http://blondienancy.bilddagboken.se...kPTIwMDAzMjUzJnQ9MTE2NTM1OTYwMSZjdXJyaW1nPTE=

Laku blev 6 och ett halvt år gammal, han dog antagligen av ålderdom. Den sista tiden hade han sämre aptit en vanligt (han hade alltid varit ett matbrak) och blev smalare (normal marsvinsstorlek :angel: )

http://blondienancy.bilddagboken.se/

Mitt första marsvin dog när hon var 4. Vi var på semester och hade lämnat bort marsvinen, och sen när vi kom tillbaka så var hon jättemager. De som passade marsvinen hade ju trott hon var liten i sig.. Sen så sa vetrinären att det enda vi kunde göra va att "tvångsmata" henne med pipett. Så jag gjorde det, sprang hem varje rast och höll på. En vecka eller så senare la hon sig på sidan i min famn och somnade in ;( väldigt sorgligt.

Mitt andra marsvin var 7-8 år tror jag och hon dog av åldern tror jag. Hon var världens bästa marsvin någonsin <33

Min marsvinsdam är 10 ;) Still going strong :D Pigg å glad men numera blind på ett öga.

Sheela blev 5 år. Dog antagligen av tumören hon fick på sidan av magen.
sheela_orig_SE.jpg

Cello blev kanske 2-3 år. Jag hade honom inte bara under en sommar för att få ungar till sheela :love: Men hans tänder växte så han inte kunde äta och hans ägare upptäckte det för sent.
cello_orig_SE.jpg

Min kompis marsvin har nästan aldrig blivit över 4 år. Och de jag har nu är 4,3 och 2 år och pigga och glada

*kl*

Oj mitt äldsta marsvin togs bort dagen efter sin 6årsdag då hon varit jättedålig sedan sen kväll och ingen vet att åka till förrens morgonen därpå... Hon på avataren...

Annars mellan 2-4 år dock har alla dessa varit köpta hos zoobutik... I augusti införskaffades min första renrasiga gris...

Vårt första Marsvin Ludde dog när han var nio, han hade tom blivit grå hårig.
Han var världens goaste :)

Sen hade vi Lili o Sussie. De dog vid 6 års ålder.Först Lili av ålder o sen Sussie av saknad tror jag.

Sen hade vi Virus. han fick just virus. Dog vid två års ålder.

Sen hade jag två som jag hann att ha i en vecka, de fick inte ens namn (hann inte) de drog med sig en förkylning från uppfödaren tror jag. Då var jag ledsen kan jag säga :(

Nu har vi två hamstrar, men om Elma tycker att det känns ok (hon ska stå för den mesta skötseln, menignen är att hon vill jobba sig upp till häst ;) ) så blir det marsvin. Men denna gång lär jag vara mer noggrann med vart marsvinet kommer ifrån :(

Kram Emma

Mina senaste fem:
slät dutch, 5år, cancer, fick stora tumörer i buken, avlivades när hon fick ont.
korsningshona, 6år, dog under uppvaket efter operation i halsen, vaknade nästan upp helt.
sheltie, 6år, tidig ålderdom pga fettma antagligen, somnade in av sig självt en dag.
korsningshona, 6år, fick något fel på talgkörtlarna och började få stora blåsor/knölar som var infekterade över hela kroppen, var som stora femkronor, blev tillslut så att vi tyckte det började se bekymersamt ut för henne och valde att ta bort henne.
korsningshona, 8år, togs bort pga ålder, var ensam kvar och började få svårt att både andas och äta, blev lite tunn emot slutet, kändes skonsamare att ta bort.

Mitt marsvin blev 4 år (tror jag) och han fick hjärnblödning så vi fick ta bort honom.

Har haft två marsvin som dött :cry:
Den ena var endast 4 år (min systers). Vi hade varit bortresta och hon och hennes burkompis var bortlämnade hos några kompisar som också hade marsvin. Men hon hade magrat betydligt när vi kom tillbaka två veckor senare, och det hade ju inte dom märkt eftersom dom inte visste hennes normalvikt. Så vi gick ju till vet och så med henne och fick börja mata henne för hand. sprang hem på alla mina raster och matade henne. men en dag på matrasten så låg jag i sängen med henne och gosa och då la hon sig på sidan och dog :cry: kändes ändå bra att vara med henne då..

Mitt andra marsvin dog när hon var 7-8 år kommer inte ihåg exakt, var ett tag sedan. Hon var så himla social ocht trevlig och väldigt speciell. Hon dog troligtvis av ålder, för hon var bra i hull och var fräsch och så.:love::cry:

Äldsta damen dog nu i vinter, 11 år gammal! Dog av ålder, hon levde de sista åren på lånad tid.

Jo, jag tror runt 7 år är en "medelålder" nästan! Men det betyder ju inte att det inte finns undantag! Jag vet dom som blivit 10 år!:bow:
Det är nog runt 70år skulle jag gissa på. Har haft många marsvin som varit fullt friska men dött relativt tidigt.

Jag har bara haft 3 marsvin varav 2 fortfarande lever men ett dog han blev endast 2 år! Men han dog pga sjukdom. Först så bröt han bennet men han klarade sig och blev helt ok och doktorn sa att han va en liten kämpe men sen fick han non sjukdom så han slutade äta. Jag fick sprut-mata honom var 20 min och han överlevde 3 dagar men sen sommnade han in i sitt hus :cry:

Min marsvinshanne blev tio och ett halvt och syrrans hona nio. Är det ovanligt att de blir så gamla?
Moffe dog troligen av ålder i kombination med en cancer(?)knöl på magen. Molly dog av ålder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama