Glad jag blir! Hoppas oxå att vi är på rätt väg.. Jag vill ju lära mig! Då måste man ju iaktta både det ena och det andra!
Men jag känner mig oxå väldigt flummig och förvirrad många stunder. Då tar vi lite paus och försöker tänka på vad ni (främst Spider) sagt
Har faktist en anledning till att ogilla trängande tygeltag
Det är pga min tränare, som jag skattar högre än guden typ.. Tror verkligen på henne! Hon är oxå väldigt väldigt noga med allt som har med sitsen och ryttarens hjälper att göra. Hon får alla hästar mjuka och sammarbetsvilliga utan ngt som helst våld. Inga hårda händer, ord, skänklar, inga oegenomtänkta hjälper och allt ska göras i korrekt tidpunkt. Måste verligen tänka när man rider. "Gör halt lite. Vad gjorde du nu?" är vaaanligt, varesig det är rätt eller fel. Vet inte hur många gånger hon har dragit hästen fotförflyttning och hur hjälperna påverkar kroppen (sitter inte ändå
). OCH, hon gillar inte trängande. Enligt henne (som ju dock är engelsk) så får ett trängande tygeltag (tar i munnen med handen på fel sida av mankammen, dvs lägger inte bara tygeln emot) hästen att "knäcka" till nacken, lägga huvudet på sned och hästen KAN inte behålla böjningen genom kroppen om den gör så. Om man bara lägger tygeln emot, flyttar halsen som ni säger, så kanske effekten inte blir den samma men för mig så ser jag ännu ingen skillnad i tygeltagen. Tror det är STOR risk att min häst gör precis såhär, det är iaf så som det känns. Dessutom, vill jag elakt stanna en häst som dragit iväg så drar jag tyglen över mankammen och även om det kännt som om hästen varit stenhård i munnen så slänger den upp huvudet.. Kraft får man, undrar bara NÄR denna "dåliga" inverkan uppstår, när man lägger tyglen över mankammen eller när man tar kontakt med munnen?
Ang den ärliga böjningen som jag tror jag upplevde, den kom såklart EFTER ett sådant här tygeltag. Kände aningen mot "bara knäppa av i nacken" när jag tog det. Ska jag beskriva hur det kändes?
Först ville hon bara skritta iväg, som vanligt dårå... Tog två snabba gansak kraftiga (så som det behövs från marken när hon tänker älga iväg med tio meter kliv) förhållningar på inner, försökte få det att likna som från marken. Då drog hon ihop innersidan, kortade av halsen, lade kaaanske huvudet lite på sned, fick lite "bara ställa nacken" känsla och att hon drog in innerbak, både under sig och innanför spåret (berömmer fr marken så fort hon trampar innanför då hon gääärna vill gå undan ist) MEN hon längde inte yttersidan. Kändes kort och hög fastän hon höll huvudet lågt om ni fattar, spänd, trippig, arg på handen. Red bara så här ett steg men det kändes mkt
MEN (igen) så lättade jag (hon stannade ju upp) och satt bara helt still och DÅ längde hon överlinjen o yttersidan, huvudet kom rätt men låågt, bogen stannade på plats och hon klev in under sig två steg. Detta höll två steg sen trillade hon framåt och inåt igen *ler* Men jag tror det var ngt bra iaf.. Eller? Får de inte bli sådana innan de ger efter? Målet är ju klart att de inte ska men nu i början?