Jag skulle definitivt kunna säga så och då mena från samma ras. Men skulle tolka det som du gjort om det kom från en stadsbo. //Lantis."Hej, jag köpte fårskinn av dig förra året. Jag skulle vilja köpa skinnet från samma får i år igen"
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle definitivt kunna säga så och då mena från samma ras. Men skulle tolka det som du gjort om det kom från en stadsbo. //Lantis."Hej, jag köpte fårskinn av dig förra året. Jag skulle vilja köpa skinnet från samma får i år igen"
![]()
Ur djurens synpunkt mår de bättre om de klipps 2 ggr om året, och då håller fällen inte ihop. I princip samtliga "veganfällar" som säljs är från djur som haft det rejält jobbigt med sin ull sista 4-6 månaderna.
Och jag säljpratar ganska friskt om hur jag själv avlivar mina får så de dör hemma i lugn och ro innan skinnen åker till garveriet...
Men det ni pratar om är inte veganskt. Veganer varken äter eller använder produkter som kommer från djur. Det vill säga det spelar ingen roll om det är vare sig döda ELLER levande djur. Att ens kalla något som kommer från får veganskt är alltså helt världsfrånvänt av försäljaren. Då skulle det snarast vara en "vegetarisk fäll".Jag menade inte alls att det nödvändigtvis skulle vara ett bättre alternativ, bara att det @Sharpless typ skämtade om som omöjligt existerar på marknaden.
För övrigt illustrerar det väldigt bra hur veganska val för att undvika våld eller bristande djurvälfärd inte är någon säker lösning. Folk kan exploatera utan att döda djur. Men också döda djur utan att exploatera dem.
Fast de marknadsförs ju som just VEGANSKA fällar?Men det ni pratar om är inte veganskt. Veganer varken äter eller använder produkter som kommer från djur. Det vill säga det spelar ingen roll om det är vare sig döda ELLER levande djur. Att ens kalla något som kommer från får veganskt är alltså helt världsfrånvänt av försäljaren. Då skulle det snarast vara en "vegetarisk fäll".
Så snälla ta bort veganbiten ur den här diskussionen.
Fast då säger man väl inte skinnet i bestämd form? ”Jag vill köpa skinn från samma får i år” hade jag tolkat som skinn från samma typ/ras, men skinnet från samma får tolkar jag som att det syftas på samma fårindivid.Jag skulle definitivt kunna säga så och då mena från samma ras. Men skulle tolka det som du gjort om det kom från en stadsbo. //Lantis.
Kunden syftade absolut på samma fårindivid, hen specifierade när jag förvirrat frågade vad hen menadeFast då säger man väl inte skinnet i bestämd form? ”Jag vill köpa skinn från samma får i år” hade jag tolkat som skinn från samma typ/ras, men skinnet från samma får tolkar jag som att det syftas på samma fårindivid.
Som Särimner fast får, bara. Inget märkligt med det!Kunden syftade absolut på samma fårindivid, hen specifierade när jag förvirrat frågade vad hen menade![]()
Jag ser inte problemet. Hen kan väl ge dig pengar för samma skinn en gång till bara?Kunden syftade absolut på samma fårindivid, hen specifierade när jag förvirrat frågade vad hen menade![]()
Jag satt på medarbetarsamtal med en tidigare chef och ifrågasatte varför jag inte fick högsta bedömning på en viss post i bedömningslistan. Fick till svar "du är inte bättre än X (närmaste kollegan)", eh.... ursäkta va?
Jag har också fått typ "jag sätter aldrig någon på högsta här"På den frågan fick jag svaret:"Man ska inte kunna få högsta bedömning för då är man överkvalificerad"
På den frågan fick jag svaret:"Man ska inte kunna få högsta bedömning för då är man överkvalificerad"
De där två har jag också fått höraJag har också fått typ "jag sätter aldrig någon på högsta här"![]()
Jepp, den är välkänd. Så att vara den bästa på just sin proffesion är omöjligt. Får en högsta så ska en vara lämplig till en högre position. Vilken bullshit.På den frågan fick jag svaret:"Man ska inte kunna få högsta bedömning för då är man överkvalificerad"
Jag förmodar att den chefen bad sin chef om att få sänkt lön ...?Jag vid ett lönesamtal.
Chefen: Vet du, när man tjänar mer pengar så spenderar man mer så man får mindre kvar.