Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag satt och pratade med en annan fd chef. Det skulle anställas en mellanchef och som arbetstagare fick jag vara med i processen. Jag satt och önskade ungefär som: Jag skulle vilja ha en korsning av Alice Bah Kunke och Magdalena Andersson. Chefen svarar med beklagande röst: "- Men du måste förstå att du inte kommer att få tjänsten." Snacka om att han trodde att jag hade en grandios självbild. Han var märklig överlag. Han förklarade också för mig och en praktikant att invandrarkillar spelar hellre Futsal än vanlig fotboll för dom orkar inte springa så mycket. Jaha, sa jag, som Zlatan då eller? Han var grodornas kung den chefen.
Sedan har jag ju psykologen som när jag berättat om att jag var så trött att jag inte klarade av något efter jobbet, inte klarade av att äta och kände mig allmänt orkeslös och ledsen tyckte att jag skulle göra dessa två mycket enkla saker för att kunna må bättre: Flytta hemifrån och byta jobb!
Visst hade det absolut hjälpt, men hen kan inte ha en susning över hur mycket ansträngning det är att göra dessa två saker, dessutom samtidigt. När man är helt dränerad.![]()
Men alltså, psykologer och liknande ska väl inte ge direkta råd utan genom samtal locka fram ens förmåga att hitta ens egen lösning.Lite som en psykolog när jag sa att jag hade svårt att komma igång och diska eftersom det är det värsta jag vet - förutom att tvätta. Jag har ingen diskmaskin och får inte plats med den i köket.
Lösning: Flytta.
För mig hade det varit totalt demotiverande. Så till den grad att jag nog övervägt att säga upp mig på stört!"Du gör ett jobb motsvarande högsta bedömning men jag vill att du fortsätter vara motiverad så du får näst högsta " kan man också säga tydligen![]()
Va, skitbra med tvillingar ju, bara gravid en gång och ändå två barn. Bästa möjliga ju. Hade lätt gärna haft tvillingarNär jag gick på föräldraträff med mina 6-månaders tvillingar och en annan mamma sa ”oj, fick du med dig båda två ut?”. Man bara ja, i vanliga fall lämnar jag en av dem hemma ensam, eller?
Annars fick jag höra många kommentarer när jag var gravid som tillexempel ”usch, jag hade aldrig velat ha tvillingar” eller ”jag avundas dig verkligen inte”. Tack för infon. Väldigt bra för mig att veta.
Och vår förvaltningschef kom ut och hand-skottade på vår skolenhet när det var strul med fastighet/de som skulle ha gjort det innan skolan startade på morgonenVår verksamhetschef packade och bar flyttlådor.
Folk är onekligen olika.
Men alltså, psykologer och liknande ska väl inte ge direkta råd utan genom samtal locka fram ens förmåga att hitta ens egen lösning.
Eller hur?
Tror jag fått ett direkt råd från en psykolog en gång, det var på arbetsförmedlingen när jag sökte jobb på annan ort, då sa psykologen (af:s psykolog) att jag kanske skulle chansa och säga upp lägenheten innan jag fått jobb och boende på nya orten. (För att slippa dubbla hyror i flera månader).
Orten jag flyttade ifrån hade väldigt många tomma lägenheter så det skulle ha gått att få en ny om det hade skitit sig med flytten.
Sen är det en psykoterapeut och olika läkare som har tjatat på mig om vad jag borde/måste göra men det hjälpte ju inte mig alls.
Det kan ha funnits sådana tankar jaFör mig hade det varit totalt demotiverande. Så till den grad att jag nog övervägt att säga upp mig på stört!
Ungefär som läkaren på vårdcentralen, när vi var där för att få ett intyg på att dottern inte tål tomater (för att få specialkost i skolan): "Men det är ju jätteäckligt med mat utan tomater i!"... (Eh ja, vi vet.. Dottern älskade tomater innan överkänsligheten visade sig, men kan inte äta det längre...)Dottern hade en tid för många år sedan en jobbig ätstörning, anorexi. Läkaren på ätstörningsavdelningen på länssjukhuset var ett verkligt stolpskott, som bl.a. undrade om hon saknade fantasi (som åt så tråkig vegetarisk mat) och påpekade hur fult det är med magra kvinnor, hur hemsk Angelina Jolie såg ut..... Hjälpte bra - inte.....
Psykologer ska kanske inte ge direkta råd, men gör det väl ofta ändå. Snäppet värre var det då psykologen jag gick hos ville träffa min man, utan att jag var med. Okej, det kunde hon ju göra.Men alltså, psykologer och liknande ska väl inte ge direkta råd utan genom samtal locka fram ens förmåga att hitta ens egen lösning.
Eller hur?
Tror jag fått ett direkt råd från en psykolog en gång, det var på arbetsförmedlingen när jag sökte jobb på annan ort, då sa psykologen (af:s psykolog) att jag kanske skulle chansa och säga upp lägenheten innan jag fått jobb och boende på nya orten. (För att slippa dubbla hyror i flera månader).
Orten jag flyttade ifrån hade väldigt många tomma lägenheter så det skulle ha gått att få en ny om det hade skitit sig med flytten.
Sen är det en psykoterapeut och olika läkare som har tjatat på mig om vad jag borde/måste göra men det hjälpte ju inte mig alls.
En mycket nära vän till mig träffade också ett stolpskott när hon sökte hjälp för ätstörningar. "Du är ju en intelligent kvinna, du borde förstå att det inte är bra att äta sötsaker för att du mår dåligt. Gör något annat istället!"Dottern hade en tid för många år sedan en jobbig ätstörning, anorexi. Läkaren på ätstörningsavdelningen på länssjukhuset var ett verkligt stolpskott, som bl.a. undrade om hon saknade fantasi (som åt så tråkig vegetarisk mat) och påpekade hur fult det är med magra kvinnor, hur hemsk Angelina Jolie såg ut..... Hjälpte bra - inte.....