Markerar inne

gadriel

Trådstartare
Jag har en hanhund på ca 11 månader som helt plötsligt börjat markera inne, två gånger sista dagarna :crazy:

När han var runt halvåret och blev könsmogen kissade han inne en gång men sen har de inte varit ngn mer gång. Han har även lyckats göra det hos två av grannarna (med tikar), en gång i somras och en gång för ngn månad sedan (då tog jag han på bar gärning och markerade att det inte var ok). Men här hemma finns inga andra hundar och det har heller inte varit andra hundar här. Kan det vara någon form av tonårstrots?

Ledarskapet är tydligt och han är i övrigt lydig men kan ifrågasätta ibland för att kolla så jag verkligen menar det jag säger. Han får heller inte markerar ute i tid och otid så jag förstår inte riktigt varför han helt plötsligt börjat inne. Vi har inte gjort några andra förändringar i huset heller sista tiden.

Någon som vet varför han gör så? Han har ett stort självförtroende och vill gärna vara dominant så fort han får chansen.

Sv: Markerar inne

Är det på något speciellt ställe hemma som han markerar?
Har du haft besök som har haft med sej sina hundar in till er?

(Min hanhund markerade inne hos andra tills hans var över 1 år.)

Trots eller vad man vill kalla det är ju i samband med könsmognad, när man helt plötsligt kliver upp en dag och nån har bytt ut pluttevalpen mot ett monster.
Det stadiet borde din hund ha passerat.

Säkert kan man spekulera i varför ett sådant beteende helt plötsligt uppstår, men det kan ju mycket väl vara en förändring omkring hunden som vi inte begriper, eller vi inte tycker är direkt nån förändring.

Läs din hund när han är inne och leta efter signaler som han har innan han bestämmer sig för att lämna ett visitkort.
Ofta så nosar de på ett speciellt sätt, då kan man bara snabbt lägga in ett "Brytkommando" och få hunden på andra tankar.

Markerar han inne (dvs skvätter) eller 'kissar' han inne (dvs större mängd)? Om det är det sistnämnda skulle jag börja med en vetkoll, annars har du fått goda råd redan. Och jag är inte mkt hjälp, haft hanar som vid två tillfällen markerat inne. Den första gjorde det väldigt tydligt, när han var ensam. Löste sig med en kompis. Den andra hade UVI, löste sig med medicinering (honom hittade jag ingen röd tråd i, det var olika ställen, olika tider, ensam och när man var hemma etc)

Är det på något speciellt ställe hemma som han markerar?
Har du haft besök som har haft med sej sina hundar in till er?

(Min hanhund markerade inne hos andra tills hans var över 1 år.)

Det är på två olika ställen och vi har inte haft besök av hundar sen i somras när vi passade en kompis tik och då gick det bra.

Trots eller vad man vill kalla det är ju i samband med könsmognad, när man helt plötsligt kliver upp en dag och nån har bytt ut pluttevalpen mot ett monster.
Det stadiet borde din hund ha passerat.

Säkert kan man spekulera i varför ett sådant beteende helt plötsligt uppstår, men det kan ju mycket väl vara en förändring omkring hunden som vi inte begriper, eller vi inte tycker är direkt nån förändring den.

Läs din hund när han är inne och leta efter signaler som han har innan han bestämmer sig för att lämna ett visitkort.
Ofta så nosar de på ett speciellt sätt, då kan man bara snabbt lägga in ett "Brytkommando" och få hunden på andra tankar.

Jo min tanke också, i somras (när han pinkade inne första gången) var han verkligen utbytt, började revirmarkera ute, jucka på andra hundar osv. Nu har biten varit lugn förutom att an fortfarande testa oss ganska mycket.

Han blir alltid upphetsad när det kommer folk (snoppen åker ut ), och låter vi han hälsa för snabbt pinkar han ner sig. Vi brukar låta han ligga på sin plats första stunden för att han ska lugna ner sig och hälsa när vi tillåter men ibland blir han upphetsad och pinkar några droppar ändå. För mycket hormoner i kroppen kanske? Detta beteende trodde vi skulle bli bättre men trots att vi är noga med att han ska vara lugn innan han hälsar blir det inte bättre :crazy:

Markerar han inne (dvs skvätter) eller 'kissar' han inne (dvs större mängd)? Om det är det sistnämnda skulle jag börja med en vetkoll, annars har du fått goda råd redan. Och jag är inte mkt hjälp, haft hanar som vid två tillfällen markerat inne. Den första gjorde det väldigt tydligt, när han var ensam. Löste sig med en kompis. Den andra hade UVI, löste sig med medicinering (honom hittade jag ingen röd tråd i, det var olika ställen, olika tider, ensam och när man var hemma etc)

Nej han lyfter på benet och skvätter. Igår när det hände var jag hemma, och jag tror att han skvätte på det andra stället igår också, iaf så upptäckte jag det då, annars måste det vara bara för någon dag sedan. Svårt att se ngt samband när det bara hänt två gånger. Idag har det iaf inte hänt ngt även om han varit hemma själv ngn timme.

Detta beteende trodde vi skulle bli bättre men trots att vi är noga med att han ska vara lugn innan han hälsar blir det inte bättre :crazy:

Nu var det ju inte detta problem tråden handlade om, men jag har själv en omplacering som är lite knepig med folk. Han får inte hälsa överhuvudtaget när det kommer folk hit.
Jag upplever att nu kan han äntligen andas ut. Att styra med gäster är inte hans busines och han har lämnat uppgiften med varm tass.

(sen är det är jäkla styrande från min sida att se till att folk lämnar honom ifred, men det är ju en annan sak.)

Nu var det ju inte detta problem tråden handlade om, men jag har själv en omplacering som är lite knepig med folk. Han får inte hälsa överhuvudtaget när det kommer folk hit.
Jag upplever att nu kan han äntligen andas ut. Att styra med gäster är inte hans busines och han har lämnat uppgiften med varm tass.

(sen är det är jäkla styrande från min sida att se till att folk lämnar honom ifred, men det är ju en annan sak.)

Jo det är det stora problemet, att uppfostra folk.

Jaha, nyss pinkade han inne igen, tredje gången. Jag blir bara så trött och ledsen. Han har också blivit mer intresserad av att revirpinka ute igen, när han blev könsmogen var han sån men sen har det varit lugnt men som idag ville han knappt leka med pinnar utan skulle hellre försöka pinka.

Vi funderar på om kastrering är ett alternativ. Vi vill inte avla på honom. Vi har bra lydnad på honom, också bra ledarskap så jag tycker vi verkligen gjort allt för att undvika problem och vi vill inte använda kastrering som någon mirakellösning men det känns som han har på tok för mycket hormoner som ställer till det. Jag vet att hans pappa är riktigt översexuell, vet inte om sånt är ärftligt men det känns som det kan vara det.

Är vi dumma som funderar på det? Annars skulle jag vekrligen vela ha konkreta tips hur vi ska få ordning på det här innan det blir så invant beteende att vi inte kan bli av med det :crazy:

Kan tillägga att vi inte stött på problem med andra hanhundar, han har aldrig visat någon som helst aggressivitet mot varken folk eller hundar. Däremot som sagt, tar han över ledarskapet direkt om ngn ovan passar honom (= blir inte aggressiv men gör precis som han själv vill , grejer han aldrig skulel göra med oss).

Senast ändrad:

Varför skulle det vara dumt att kastrera? Det kanske inte löser problemen, men av det du beskriver kan jag inte se du förlorar något på att kastrera?

Jag kastrerade min herre, dock inga problem med pinkande inne, men andra mindre önskvärda egenskaper dök upp.

Ångrar inte en sekund att jag kastrerade.

Varför skulle det vara dumt att kastrera? Det kanske inte löser problemen, men av det du beskriver kan jag inte se du förlorar något på att kastrera?

Jag kastrerade min herre, dock inga problem med pinkande inne, men andra mindre önskvärda egenskaper dök upp.

Ångrar inte en sekund att jag kastrerade.

Nämner man att man funderar på det brukar man bli halshuggen så därför är ag ltie tveksam om de är rätt beslut. Verkar som en del kastrerade blir lugnare och lägger på sig lättare, både och hade bara varit till fördel för vår hund eftersom han har svårt för att koppla av.

Extremt pipig är han också men jag tror det bara är tjurighet och missnöjdhet.

Förstår hur du menar, men slå dövörat till för dem bara ;)

Lägga på sig och lugnare..

Jag har haft lite kastrerade, dock 'bara' två hanar.

Nr 1 kastrerades 9 år gammal pga testikeltumör. Han gick NER 5 kg av kastraktionen och blev mkt piggare. Han var mager (svååårfödd) redan innan, så just viktUPPgång gnuggade jag händerna inför. Tji fick jag. Piggare blev han nog för han mådde bättre. Inga neg effekter i övrigt. Han hade ju inga problembeteenden innan, så i hans fall var eg enda skillnaden att han slutade bry sig om tiken ens när hon löpte, och att han började kissa på 'alla fyra'.

Nuv kille kastrerades i höstas, som fyraåring. Han var för bossig och dominant mot andra hanar. I övrigt en mkt aktiv hund, dock inte stressig men aktiv. Har inte blivit lugnare iom kastreringen, men är mer mattefokuserad, och även i 'störande' miljöer så har han mer fokus på matte, innan kunde han bli nästan blockas ('döv'). Hanhundsaggresiviteten endera försvann eller minskade KRAFTIGT (kan inte säga säker än, inte mött så mycket hanar). När en främmande hane gjorde utfall mot honom på Ultuna svarade han inte ett dugg, innan kastrering hade han kastat sig över den. Han kan också slappna av i väntrum osv nu, även om det är andra hanar där.

Lika livlig och pigg och energisk dock. Men.. vikten.. *suck* Han har fem kilos övervikt, ser ut som en julgris och jag sliter mitt hår för att minska den. Gått 'ner' i mat två snäpp men ännu ingen effekt. Blev VÄLDIGT lättfödd. Det är dock absolut enda nackdelen, i övrigt enbart fördelar, och ångrar inte en sekund att jag kastrerade.

Sen har vi i familjen haft en bunt kastrerade tikar som kastrerats pga pyo. De flesta av dem har varit som vanligt både viktmässigt och lätt- vs svårfödd, nån har gått upp. Temperamentet har inte förändrats i någon nämnvärd grad, ev på någon men den var så gammal så kan lika gärna varit åldern.

Så - snipp snipp du bara, du har inte mkt att förlora, största risken är förändrat hårlag (inte drabbat ngn av våra) och att han blir mer lättfödd.

och det med svårt koppla av, evigt revirpinkande, och kanske lite väl sexuell/lättstimulerad - tycker absolut du ska prova kastrera.

Ang revirpinkandet btw, mina minskade ner det rejält (hanarna), men det är inte försvunnet. hemmavid kör/körde de efter kastrering låååååångpink, istället för att skvätta på X ställen. Borta markerade de fortfarande, ingen av dem var dock extrem på det innan heller, men visst har det minskat lite, dock nte upphört.

Senast ändrad:

Jag skulle nog påstå att 1 års stadiet är ett J-vla Monster stadie..
Har haft problem med 2 av 3 hundar som rätt va det är började pinka i våra sängar...Inge kul...
Stänger öronen och gör precis som dom själva vill ha en på 13 mån hemma nu :devil::devil:

Han är som sagt i en riktgit spök ålder, de jag gjorde var att jag stog på lur hela tiden och när de precis ksulle hända så Skrek jag till--Va gör du??
Han blev rätt paff tog tag i honom och ut i trädgården där pinkade han oftast efter och efter pinket beröm.
Nästa gång likadant.
Om de är någon specifik sak han pinkar på så ta bort den saken och ställa den på något annat ställe och prova då!

Tack för era svar.

Vi har bestämt att vi ska kastrera eller göra en kemisk kastrering först, jag vet att det inte blir exakt samma men det kan nog ändå ge en bild av hur han skulle bli som kastrerad.

Vi ska till veterinären nästa onsdag, han har tappat ltie päls på magen och det har inte blivit bättre(eller sämre) så vi ska kolla så det inte är eksem, ohyra eller något annat och tänkte samtidigt passa på att prata om kastrering och ev göra den kemiska kastreringen när vi är där.

Din hund är inte den enda!!! Min ettåriga blandis har markerat inne några ggr, detta är nästan alltid tonårstrots. Det kommer gå över, gör som du gjort att markera att det inte är okej så löser det sig snart ska du se!!*peppar peppar* har vår slutat nu...

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 053
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 889
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 235
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025