Markanden för islänningar

via

Trådstartare
När man läser annonsrubrikerna som dyker upp i högerkanten, så är det en väldigt stor del av annonserna som gäller islandshästar. Beror detta på att det är trögt att sälja islandshästar eller är det tvärtom, fart på marknaden och därför många isisar till salu?

Jag sysslar inte alls med islänningar, men blev lite nyfiken.

Sv: Markanden för islänningar

En anledning är att det finns mycket islandshästar i Sverige, men det är ändå oproportionerligt många. Jag vet inte varför, men marknaden är som hästmarknaden i stort, trög.

Nått jag reagerar på är att inom storhästvärlden har man 1 eller 2 hästar medans iislandshästvärlden då har manbåde 2 och 5 egna.
En orsak kan vara att många islandsgästägare har hästarna på lösdrift vilket både är billigare och kräver mindre tid och på så sätt kan man ha fler hästar till samma pris som om man skulle ha den installad och måste åka utu varje dag och mocka ex pass osv.

Jag betalade 1400 för en lösdriftsplats med fri tillgång på hö och mineraler.
Nu betalar jag 1800 i kallhyra för en boxplats ex mat, visst det ingår fodringar, in och utsläpp och täckesbyte 365 dagar om året.
Så helt klart en kostnadsfråga tror jag!

Sedan verkar det vara vanligt att man betäcker ett sto bara för att innan man skall sälja den i hopp om att man kan sälja lättare.
Då har amn ett föl redan där som nya ägaren kanske inte ens vill ha. ist för att sälja ston utan föl i magen och låta nya ägaren bestämma sånt själv så slipper vi många föl ute på annons!

Många säljer dräktiga ston eller att det ingår betäckning med gårdens egna hingstar och det har många som säljargument.
Köp två-betala för en!

Naiva köpare tycker att det är ju roligt med ett föl (vilket det också är) men de glömmer bort merkostnader och sen ska ju fölet uppfostras osv och då räcker inte kunskaperna till och problemen kommer och då ska de försöka sälja oftast en ganska "dålig" häst på en redan trög och mättad marknad.
Jag tycker att många verkar ha svårt att bli av med hästarna och jag vet en hel del som tagit bort sina unghästar pga de inte blir av med dem men det är ju inget det talas högt om.

Ändå ligger islandshästar relativt högt i pris jämfört med utbildningsnivå? Nu rider jag "engelskt" så jag kan inte uttala mig om utbildnig inom islandsridning. Ser många annonser med perfekta skogskompisar för 35-55 000, ett högre pris än på ponnyer med samma utbildningsnivå.

Marknaden är seg. Pratat med flera som vanligtvis tar försäljningshästar som väljer bort det just nu.

Ändå ligger islandshästar relativt högt i pris jämfört med utbildningsnivå? Nu rider jag "engelskt" så jag kan inte uttala mig om utbildnig inom islandsridning. Ser många annonser med perfekta skogskompisar för 35-55 000, ett högre pris än på ponnyer med samma utbildningsnivå.

Om gångarterna sitter så är det en stor del av priset.

Utbildningsnivån och islandshästar i stort är inte riktigt jämförbar med ponnyer. Säljer man ponnyer riktar man sig framförallt till barn, där önskar man främst trygga snälla läromästare som klarar att tävla hopp och dressyr på åtminstone låg nivå. Säljer man en Islandshäst på motsvarande nivå vill man ha en lika snäll häst med lättriden tölt och övriga gångarter på plats. Tittar man då på prisklasserna då så är det ungefär lika här.

Vill du sälja en motsvarighet till "vanlig" skogsmulle som inte kan tölta så ligger värdet betydligt lägre, ungefär som en outbildad ponny. Detta gäller särskillt lite äldre hästar som förväntas kunna tölta, för yngre förmågor får man betala efter kvalitet oavsett ras.

Och jag begriper inte det här med att marknaden skulle vara särskilt trög!

Sålde trevlig ridhäst + fin treåring på ett par veckor. Flera seriöst intesserade på ridhästen, flera halvseriösa på unghästen men fick det pris jag begärde och en toppenköpare!
Sålde ett föl för en månad sedan, han var såld inom ett dygn och det var en spekulant som nästan hotade mig för att jag borde anordna budgivning, men jag hade redan lovat bort den till den köpare som jag gillade "bäst". (och det var inget roligt att sälja, jag hade nyss köpt den själv- det viktigaste för mig var ett "gott hem" och köpeskillingen tillbaka)

Vet ett par seriösa hästförmedlare, en i Gävletrakten och en i Enköping och de har då en väldig snurr på att sälja hästar.....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 584
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 113
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve