"Mardrömsrasen" eller ingen?

machafuko

Trådstartare
Satt och funderade på detta medan jag läste i en annan tråd här.

Om ni tänker ut den rasen som ni gillar absolut minst av alla raser. "Mardrömsrasen" så att säga, även om det kanske låter lite hårt. Hur är det för er - skulle ni kunna tänka er ha den rasen om det var ert enda val, eller är ni hellre utan hund då?

Jag tänker att vi alla har olika relation till den rasen vi helst slipper.

De flesta raser skulle jag inte vilja ha av olika anledningar men i huvudsak för att de inte alls passar mig och då skulle hundägandet i sig bli en mardröm. Tom hela rasgrupper skulle jag kunna välja bort. Så jag kan omöjligt peka ut en hundras. Det finns kanske ca 20-talet raser jag skulle kunna tänka mig och utöver dem är jag hellre utan hund.

Supertråkigt svar :p

Jag skulle hellre vara utan än att ha en ras jag verkligen inte gillar. Man ska ju ändå ha en hund i 10+ år om allt vill sig väl, det känns inte sådär jätteroligt med en typ som inte alls tilltalar en då. Det finns förhållandevis få raser jag faktiskt kan tänka mig att äga själv, tyvärr måste jag säga för det finns nog en del inom "mardrömskategorin" som skulle kunna passa om man enbart ser till vad jag har för önskemål.

Jag kanske hade sett på saken annorlunda om jag tänkt ha hund för något annat än sällskap och hundsport på hobbynivå. Är man t ex ute efter väldigt specifika arbetsegenskaper och ser det som viktigast att hunden passar till ett sånt syfte, så kan jag tänka mig att man är lite mer flexibel i rasvalet.

Mina "mardrömsraser" är de mest osunda hundarna som pga sin exteriör inte kan leva ett fullgott hundliv. Skulle någon kasta en sådan hund på mig gratis hade jag avlivat den för att den skulle slippa lida, så ja, jag är hellre utan hund än med en hund av "mardrömsras".

När det gäller hundar av sunda, funktionella raser... Om vi tänker att jag skulle få en bra sådan hund (inte en som har problem med rädslor, allergier, sjukdomar..), då hade jag åtminstone gett det en chans. Jag gillar ju arbetande hundar och hundar som får göra det de är till för. Idag tex känns en extremt arbetande brukshund som något helt otänkbart, men skulle jag få en bra sådan hade jag utan tvekan satt igång och testat olika hundsporter för att se vad som kunde vara kul och se om det var roligt att ha en sådan hund. Hade det inte varit kul, då hade jag skippat hundvärlden och tagit upp ridningen igen :p

Intressant att höra. För mig finns det en ras som jag har otroligt svårt för, dels utseendemässigt (de ser osunda ut), sen har jag aldrig träffat någon av rasen som riktigt tilltalat mig i övrigt heller men jag är rätt säker på att jag hellre hade haft en av den rasen än att vara helt utan. Trots att hälsoläget på de stackarna är rätt illa också, men då hade man väl gjort vad man kan för att hitta friska linjer. De är liksom hundar och jag har svårt att inte gilla en hund, oavsett ras eller blandning. :p

Sen finns det de raser som rent praktiskt kanske inte passar mig, men som är raser jag älskar och kanske ser att jag kan ha någon gång i framtiden - men kanske inte just nu. Håller med om det som flera av er påpekar, att raser med generellt dåligt hälsoläge eller dålig mentalitet såklart inte är så lockande alls. Då tänker jag väl främst där hälsan i regel är dålig än bra, ex brakycefala hundar.

Jag hade kunnat tänka mig en frisk (!) trevlig (!) hund av vilken ras som helst om jag inte har något val tror jag. Finns ju rakapparat till pälsraserna :idea:

Men en bulldog som inte kan andas eller en knäpp langotto, isåfall är jag hellre utan.

Jag har oerhört svårt att tänka mig något annat än boxer, men det som skulle vara en mardröm är alla skälliga raser. Tål inte skällande, det gör mig galen.

En hund är bättre än ingen hund är min grundinställning. Alla hundar jag träffat har haft åtminstone någon trevlig egenskap. Om det bara fanns hundar av en ras jag tycker är jobbig/ser fånig ut /är sjuklig/ skällig/ nervös/ luktar illa eller bara är allmänt korkad, skulle jag i varje fall testa. Kanske skulle jag bli positivt överraskad.

En hund är bättre än ingen hund är min grundinställning. Alla hundar jag träffat har haft åtminstone någon trevlig egenskap. Om det bara fanns hundar av en ras jag tycker är jobbig/ser fånig ut /är sjuklig/ skällig/ nervös/ luktar illa eller bara är allmänt korkad, skulle jag i varje fall testa. Kanske skulle jag bli positivt överraskad.

Du tänker lite som jag då. Tycker också att alla hundar jag träffat haft någon trevlig egenskap. Men så fascineras jag något otroligt av arten och deras beteenden oavsett ras.

Nej. Ingen hund jag inte vill ha. Mardrömshunden är inte en hund jag tänker är dålig generellt utan en hund jag inte alls kan ge vad den söker. Då är jag hellre utan hund för annars hade det blivit en jobbig vardag för oss alla.

Jag är nog hellre utan hund då. Min första tanke är istället en hund jag inte kan uppfylla kraven hos och ge ett bra liv, vare sig det rör aktivitetsnivå, rädslor osv.
Vardagen blir för jobbig även om nog alla hundar skulle ha sina roliga/trevliga bitar också.

Avsolut hellre utan hund, än en ras jag inte vill ha.
Det gäller nog ganska många raser, alltså det är gå jag kan tänka mig.

Satt och funderade på detta medan jag läste i en annan tråd här.

Om ni tänker ut den rasen som ni gillar absolut minst av alla raser. "Mardrömsrasen" så att säga, även om det kanske låter lite hårt. Hur är det för er - skulle ni kunna tänka er ha den rasen om det var ert enda val, eller är ni hellre utan hund då?

Jag tänker att vi alla har olika relation till den rasen vi helst slipper.
Lätt utan hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 843
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?