Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket då, enligt gällande lagstiftning blir bilistens fel, även om han står still. Skulle hästägarna/ryttarna ha samma strikta ansvar som ex hundägare skulle det ju se betydligt bättre ut.
Det där stämmer inte alls. Att det alltid är bilens fel, kan man bevisa att det var "hästens fel" så är det ryttaren/hästägaren som står för det. Det är som med allt, man måste kunna bevisa vad som hänt.
 
Igen, visa exempel på det då som visat varför det hänt. Kan lika gärna vara så att bilen körde upp för snabbt osv. Visa dom exempel där hästen utan provokation gått på bilen som gjort allt rätt. Och då räknas inte bilar in som råkat stå vid fel plats vid fel tillfällen.
I alla exempel jag har fanns bilarna på fel plats vid fel tillfälle, sorgligt nog för förarna.
 
Vilket jag kort noterar i mitt första inlägg, ngt om att hänsynslöst beteende inte är försvarbart.
Problemet är att vi bara har tillgång till ena sidans åsikter...vilket de flesta här inte tycks bry sig om.
Men du vill ändå avpassa trafikreglerna så de passar de hänsynslösa då din lösning på att vissa är hänsynslösa och inte har trafikvett enligt dig ska lösas genom att ta bort de de inte visar hänsyn mot.
 
Ja du har rätt, en bil som står still kan inte köra på någon. Men en häst som befinner sig stående på en väg kan plötsligt okontrollerat skena..
Nej en häst börjar inte hänsynslöst skena så där, det är en trigger som får den att reagera, inte att det absolut inte händer något.
 
Det där stämmer inte alls. Att det alltid är bilens fel, kan man bevisa att det var "hästens fel" så är det ryttaren/hästägaren som står för det. Det är som med allt, man måste kunna bevisa vad som hänt.
I alla de fall som jag kunnat kolla har bilens trafikförsäkring betalat skador på hästen och bilisten själv fått stå för de kostnader som uppstått
 
I alla exempel jag har fanns bilarna på fel plats vid fel tillfälle, sorgligt nog för förarna.
Visa dom då? Och då är det inte en trafiksituation om hästen gick på vägen och blev skrämd av en bil. Då blev förmodligen hästen skrämd av någonting annat och bilen stod ivägen.
 
Det var den ena partens syn på saken, skulle vara intressant att höra den andres syn på händelsen.
Detta är absolut inget försvar för hänsynslöst beteende.

Överlag så kan man väl konstatera att hästar inte bör framföras på allmänna vägar, då de inte är lika trafiksäkra som mekaniska fordon. Skulle hästen introduceras idag skulle den förmodligen inte tillåtas i trafiken. Lämpligt vore att den skulle klassas som ett terrängfordon och bara få framföras på inhägnat område och på enskilda vägar. Och ett körkort motsvarande det för terrängfordon skulle erfordras utanför inhägnat område.
Ditt sätt att resonera påminner väldigt mycket om hur farbrodern i denna seriestripp resonerar


Du kanske inte ser likheten själv, men jag tror att många andra här gör det :)

Varför inte bara acceptera att häst och ryttare också får lov att ta plats på våra vägar? Vårt ursprungliga vägnät byggdes åt vandrare, ryttare och dragare med diverse vagnar. Det vore väl märkligt om de inte fortfarande skulle få lov att nyttja vägnätet!

Bli vän med dina medtrafikanter så blir vägen mycket trevligare för alla!
 
I alla de fall som jag kunnat kolla har bilens trafikförsäkring betalat skador på hästen och bilisten själv fått stå för de kostnader som uppstått
Då kanske du ska kolla upp lite bättre då för det gäller att kunna bevisa vem som orsakade skadan. Dom flesta människor är trots allt ärliga också. Det kan ju faktiskt vara så att bilförarna erkänt att dom kört galet och skrämt hästen, alltså helt rätt att bilen ska betala.

Jag har aldrig stött på någon hästägare faktiskt som inte tagit ansvar om hästen kickat till och orsakat skada på en bil som skött sig ev stått stilla eller parkerad.
 
Ditt sätt att resonera påminner väldigt mycket om hur farbrodern i denna seriestripp resonerar


Du kanske inte ser likheten själv, men jag tror att många andra här gör det :)

Varför inte bara acceptera att häst och ryttare också får lov att ta plats på våra vägar? Vårt ursprungliga vägnät byggdes åt vandrare, ryttare och dragare med diverse vagnar. Det vore väl märkligt om de inte fortfarande skulle få lov att nyttja vägnätet!

Bli vän med dina medtrafikanter så blir vägen mycket trevligare för alla!
Det är alltså ditt svar på min pråpå om att man ska höra båda sidorna innan man dömer...rätt talande:angel:
 
Då kanske du ska kolla upp lite bättre då för det gäller att kunna bevisa vem som orsakade skadan. Dom flesta människor är trots allt ärliga också. Det kan ju faktiskt vara så att bilförarna erkänt att dom kört galet och skrämt hästen, alltså helt rätt att bilen ska betala.

Jag har aldrig stött på någon hästägare faktiskt som inte tagit ansvar om hästen kickat till och orsakat skada på en bil som skött sig ev stått stilla eller parkerad.
Det har jag, hästmänniskor är ungefär lika ärliga/oärliga som resten av befolkningen.
 
Då kanske du ska kolla upp lite bättre då för det gäller att kunna bevisa vem som orsakade skadan. Dom flesta människor är trots allt ärliga också. Det kan ju faktiskt vara så att bilförarna erkänt att dom kört galet och skrämt hästen, alltså helt rätt att bilen ska betala.

Jag har aldrig stött på någon hästägare faktiskt som inte tagit ansvar om hästen kickat till och orsakat skada på en bil som skött sig ev stått stilla eller parkerad.
Då kör vi
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/tvingas-betala-nar-hast-sparkade-sonder-bil


"En hästägare har i motsats till en hundägare inget strikt ansvar för de skador hästen orsakar. Ryttarens ansvar för vagnskadan får därmed bedömas med stöd av skadeståndslagen vilken förutsätter vållande, oaktsamhet, hos ryttaren."
Och att döma ngn för oaktsamhet kräver bevis. Det är av den orsaken folk som har djur i hägn, vars djur rymt och ställt till skada så sällan behöver betala.
Vilket ansvar har hästägaren?
Frågan är då vilket ansvar hästägaren har gentemot bilföraren? Eftersom trafikskadeersättning inte lämnas för skador på bilägarens eget fordon uppkommer frågan om ägaren kan utkräva skadestånd från ryttaren i de fall han inte har någon vagnsskadeförsäkring.

Eftersom vagnskadan i dylika fall inte kan krävas med stöd av trafikskadelagen får ansvarigheten sökas i annan lagstiftning.

Hästägare inget strikt ansvar
En hästägare har i motsats till en hundägare inget strikt ansvar för de skador hästen orsakar. Ryttarens ansvar för vagnskadan får därmed bedömas med stöd av skadeståndslagen vilken förutsätter vållande, oaktsamhet, hos ryttaren.

Även skadeståndslagen har bestämmelser som medger jämkning av skadeståndet under vissa förutsättningar.

Eftersom omständigheterna är olika vid varje olycka finns inga generella svar på när ryttarens rätt till trafikskadeersättning kan jämkas. Det finns inte heller någon välutvecklad rättspraxis där ryttaren krävts på skadestånd för skada som inte täckts av bilistens egen försäkring.

Bilisten stort ansvar
Bilister har av hävd ett stort ansvar för sina handlingar i trafiken medan "oaktsamhetströskeln" för en ryttare är högre. Denne anses, troligen, oaktsam först vid allvarligare avsteg från sina åligganden i trafiken.

Om ryttaren är vållande
Skulle ryttaren anses vållande till skada får man hoppas att denne har en ansvarsförsäkring som omfattar händelsen. Bilisten kan då erhålla ersättning ur ansvarsförsäkringen.
Och vållande skulle då möjligtvis kunna anses om ryttaren med berått mot rider rakt upp, under kontrollerade förhållande på en väg. OBS inte skenar, för då har han inget ansvar.
Fetad text från https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/hasten-och-bilen-i-lagen/
 
Senast ändrad:
Det är snarare ett svar på din önskan att bannlysa hästar från trafiken, var det verkligen så svårt att förstå? Nej tänkte väl det, det var bara ditt vanliga sätt att medvetet missförstå när svaren inte passar.
Att en kvinna får skylla sig själv om hon blir våldtagen är knappast en adekvat jämförelse till den olycksrisk ett hästekipage utgör i trafiken...utom för den mest extreme fanatikern.
 
Jepp, de flesta gånger går det bra även när folk bär sig illa åt i trafiken. Underligt nog så dör inte fler dumdristiga förare trots att de rimligen borde gjort det 10 gånger om med tanke på hur de kör
Förstår du inte det? Biltillverkarna har satsat miljarder på att bygga säkrare bilar, vägverket på att bygga bättre vägar. Fotgängare, cyklister och ryttare kommer inte i åtnjutande av dessa förbättringar...det är väl lätt att förstå?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp