Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rent krasst sett är ett staket undermåligt om ett djur tar sig ut.
Men med dagens lagstiftning ska det bevisas att staketen är så dåligt att man måste räkna med att djur går ut för att tredje person ska kunna få ersättning för de skador en rymmande häst orsakar.
Med ett strikt ägaransvar skulle man slippa den biten. Har häst A (som rymmare exempelvis) orsakat skador för 10 000 så får hästens ägare betala utan att oaktsamhet behöver bevisas.
Hästägare är redan ansvariga för vad ens häst orsakar. Därför det finns försäkring att ta för sånt. En ägare vars häst i stallet som stack från hagen och förstörde grannens altan och tomt fick stå för allting. Utan tvekan betalade ägaren för det och det gick på hästens försäkring. Så lägg ner dina okunniga uttalanden huruvida vem som är skyldig till vad. Och som det gäller allt så gäller det att folk är ärliga och står för det som hänt för det finns sällan bevis.
 
Vad gör du på det här forumet egentligen? Du vet att det är Sveriges största forum för hästintresserade va? Jag har inte sett en enda tråd där du resonerar utifrån att du är hästintresserad.
Och vad har den frågan med hästar och trafik att göra? börjar de sakliga argumenten tryta?
 
Hästägare är redan ansvariga för vad ens häst orsakar. Därför det finns försäkring att ta för sånt. En ägare vars häst i stallet som stack från hagen och förstörde grannens altan och tomt fick stå för allting. Utan tvekan betalade ägaren för det och det gick på hästens försäkring. Så lägg ner dina okunniga uttalanden huruvida vem som är skyldig till vad. Och som det gäller allt så gäller det att folk är ärliga och står för det som hänt för det finns sällan bevis.
Har du källa på det, skulle vara intressant för det är då ett av de mkt få fall där hästägaren tvingats betala..
 
Hittar du ngr fall där hästägare fått ersätta bilister och andra när deras hästar flippat ut? Presentera gärna detta då, för jag hittar inga.
Någon källa? Kanske går på mina många års erfarenhet av att ha häst själv och stått på stall med hästar som vart hyfsat istadiga och därför råkat kicka/stöta till bilar på gårdsplaner och på trånga grusvägar. Och nej jag tänker inte för en sådan som dig leta fram deras papper på vad försäkringarna tog osv. Och jag kan lova dig att dom inte la ut ärendet på nätet. Varför skulle dom göra det ens?
 
Har du källa på det, skulle vara intressant för det är då ett av de mkt få fall där hästägaren tvingats betala..
Vill du ha namn och nummer till personen eller? Inte för att jag ens skulle fundera på att ge ut det dock. Och igen, varför tror du ens att det nånstans på nätet skulle stå om en lös häst som förstörde en altan och åt upp grannens morötter från rabatterna?

Och att det går att ta en försäkring för sådant hästen förstör säger en del.
 
Senast ändrad:
Brist på hänsyn och framförallt att man inte är medveten om de fysiska konsekvenserna av den körstil man valt. Ex att säga det var halkans fel är i mina öron patetiskt gnäll.
Samma sak - hästen började skena när vi mötte en lastbil. Man möter faktiskt lastbilar, både på allmänna och enskilda vägar.
Nej jag syftade på brist på hänsyn och inget annat, alltså det jag skrev.
 
Någon källa? Kanske går på mina många års erfarenhet av att ha häst själv och stått på stall med hästar som vart hyfsat istadiga och därför råkat kicka/stöta till bilar på gårdsplaner och på trånga grusvägar. Och nej jag tänker inte för en sådan som dig leta fram deras papper på vad försäkringarna tog osv. Och jag kan lova dig att dom inte la ut ärendet på nätet. Varför skulle dom göra det ens?
Ingen källa alltså..det förstår jag sååå väl ;)
 
Vill du ha namn och nummer till personen eller? Inte för att jag ens skulle fundera på att ge ut det dock. Och igen, varför tror du ens att det nånstans på nätet skulle stå om en lös häst som förstörde en altan och åt upp grannens morötter från rabatterna?

Och att det går att ta en försäkring för sådant hästen förstör säger en del.
Om ägarna frivilligt kommer överens är en sak. Men när ägarna mot sin vilja tvingas betala en annan. och dessa fall hittar du extremt sällan.
 
Om ägarna frivilligt kommer överens är en sak. Men när ägarna mot sin vilja tvingas betala en annan. och dessa fall hittar du extremt sällan.
Nej det är inte frivilligt. Däremot kräver allting bevis som överallt när nåt händer. Ingen kan kräva något utan bevis.
Ingen källa alltså..det förstår jag sååå väl ;)
Du menar alltså på allvar att enskilda personer ska lägga ut sina ärenden på nätet? Är du dum på riktigt eller spelar du bara så dum?

Såhär står det bl.a. på Agrias hemsida:
"Men det är inte bara hästen som behöver en bra försäkring. Täcker hemförsäkringen till exempel om hästen förstört något på sitt rymningsäventyr ur hagen? Som nybliven hästägare bör du kort sagt du ta dig en ordentligt titt på ditt totala försäkringsskydd."

Är det bevis nog att hästägare får stå för vad hästen orsakar eller?
 
Nej det är inte frivilligt. Däremot kräver allting bevis som överallt när nåt händer. Ingen kan kräva något utan bevis.
Du menar alltså på allvar att enskilda personer ska lägga ut sina ärenden på nätet? Är du dum på riktigt eller spelar du bara så dum?

Såhär står det bl.a. på Agrias hemsida:
"Men det är inte bara hästen som behöver en bra försäkring. Täcker hemförsäkringen till exempel om hästen förstört något på sitt rymningsäventyr ur hagen? Som nybliven hästägare bör du kort sagt du ta dig en ordentligt titt på ditt totala försäkringsskydd."

Är det bevis nog att hästägare får stå för vad hästen orsakar eller?
Samtidigt säger lagen, att om du inte kan belastas med ovarsamhet/oaktsamhet så är du som hästägare INTE skyldig att ersätta bilister eller andra tredje personer för de skador hästen förorsakar Till skillnad från exempelvis hundägare som har ett sk. strikt ansvar. Ngt jag efterlyser för hästägare med. Så vad Agria säger för att sälja försäkringar håller jag för mindre än vad som står i lagboken.

PS om ngn hästägare blivit fälld i tinget så är det ju en offentlig handling så...

" Det är bilisten som betalar. Så kortfattat och koncist kan man sammanfatta vad som gäller vid en olycka mellan fordon och häst. 7 Trafikförsäkringspliktiga fordon ska enligt lag ha en trafikförsäkring. Trafikförsäkringen ersätter skador som fordonet orsakar i samband med trafik (annans egendom och personskador i eller utanför fordonet). 7 Om ett trafikförsäkringspliktigt motorfordon kolliderar med ett hästekipage är ryttare eller kusk i regel berättigad till ersättning för personskadorna genom fordonets trafikskadeförsäkring. I nästan samtliga fall betalar också trafikskadeförsäkringen ersättning för de kostnader som uppkommer om hästen skadas. Fordonsägaren får dessutom stå för skadorna på det egna fordonet. En kollision med ett hästekipage kan därför kosta fordonsägaren ganska mycket."

Från http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_45663/cf_559/Hastar_i_trafiken_for_ryttare.PDF

Detta är den verklighet vi diskuterar!
 
Senast ändrad:
Samtidigt säger lagen, att om du inte kan belastas med ovarsamhet/oaktsamhet så är du som hästägare INTE skyldig att ersätta bilister eller andra tredje personer för de skador hästen förorsakar Till skillnad från exempelvis hundägare som har ett sk. strikt ansvar. Ngt jag efterlyser för hästägare med. Så vad Agria säger för att sälja försäkringar håller jag för mindre än vad som står i lagboken.

PS om ngn hästägare blivit fälld i tinget så är det ju en offentlig handling så...
Precis som med alla fall vad gäller trafiken. Allt måste gå att bevisa och det måste alltid utredas vem som var vållande. ingen kan kräva nåt av någon om inte något bevis finns.

Varför skulle någon bli fälld i tinget? Dom flesta gånger är det trots allt inget snack om saken ens om vad som hänt och vanligt folk med hyfs står oftast för det som dens djur gjort.

Sen är det inte agrias försäkring. Dom säljer knappast hemförsäkringar. Däremot är dom väl måna om folk och påminner så att man inte står där sen och tvingas betala något man inte har råd med som man faktiskt kan om ens häst orsakar skador.
 
Senast ändrad:
Precis som med alla fall vad gäller trafiken. Allt måste gå att bevisa och det måste alltid utredas vem som var vållande. ingen kan kräva nåt av någon om inte något bevis finns.
Nej! Kör grannens bil på mig och min bil så står hans försäkring för skadorna på min bil. Springer din häst ut på min bil så står min försäkring för skadorna på din häst. Skadorna på min bil får jag pynta för själv, jag eller min försäkring. Du går ekonomiskt skadefri även om jag är helt utan skuld.
Det är den verklighet som gäller idag.
Naturligtvis ser jag gärna en ändring..
 
Visa dom då? Och då är det inte en trafiksituation om hästen gick på vägen och blev skrämd av en bil. Då blev förmodligen hästen skrämd av någonting annat och bilen stod ivägen.
Menar du att om man råkar vara i vägen när en häst på en allmän väg blir skrämd eller bestämmer sig för att anfalla, men triggern inte har med trafik göra, så räknas det inte? Jag har väldigt svårt att följa din logik här, ungefär lika svårt som det i bland är att förstå vad det var som fick en häst att agera si eller så.

Jag gillar hästar och rider, men jag tycker att varje ryttare som tar ut en häst bland bilar eller i trafik tar mycket stora risker. Inte bara för egen och för hästens del, utan man riskerar även medtrafikanternas liv, hälsa och egendom eftersom hästar är djur med enorm destruktiv kapacitet på grund av sin storlek, snabbhet och flyktdjursmentalitet. Det är enklare att kontrollera och att förutsäga ett motorfordons rörelse.
 
Menar du att om man råkar vara i vägen när en häst på en allmän väg blir skrämd eller bestämmer sig för att anfalla, men triggern inte har med trafik göra, så räknas det inte? Jag har väldigt svårt att följa din logik här, ungefär lika svårt som det i bland är att förstå vad det var som fick en häst att agera si eller så.

Jag gillar hästar och rider, men jag tycker att varje ryttare som tar ut en häst bland bilar eller i trafik tar mycket stora risker. Inte bara för egen och för hästens del, utan man riskerar även medtrafikanternas liv, hälsa och egendom eftersom hästar är djur med enorm destruktiv kapacitet på grund av sin storlek, snabbhet och flyktdjursmentalitet. Det är enklare att kontrollera och att förutsäga ett motorfordons rörelse.
Det är vad jag försökt förklara ett otal gånger. Hästen, liksom de andra djuren som räknas som lantbrukets djur har en särställning i lagstiftningen.
Rymmer din häst upp på E4;a och förorsakar en masskrock så går du skadelös. Bilarnas trafikförsäkring ersätter din häst och de eventuella vagnskadeförsäkringarna ersätter eventuellt bilisternas sakskador. De som inte har fullförsäkrat får pynta själva.
Oavsett vem som är skuld till det hela.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp