Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du förklarar rätt bra varför hästarna inte kan räkna med den hänsyn de skulle behöva för att kunna färdas mindre riskfyllt i trafiken. Den kunskap som skulle krävas existerar helt enkelt inte...

Då är det ju självklart bättre att förbjuda/begränsa hästar än att allmänbilda bilister?
 
Nej den tanken är främmande. Skulle ett hästekipage tvinga ner hastigheten från 70/80/90 till femtio skulle det i sin tur skapa farligare situationer. Då är det bättre att begränsa hästtrafiken enligt de regler som gäller för terrängfordon.

Vad är det för skitsnack? Man ska anpassa sin hastighet till resten av trafiken, där vi med LGF och hästar hör hemma.
Hastighetsbegränsning är ingen rättighet. Det är den hastighet då FÅR hålla OM väder, underlag och annan trafik är optimal, inget annat.
 
Jag vet inte men skulle jag ha en unge på en ponny och en fara hotar skulle jag nog klippa tag i grimman/betslet till ponnyn innan jag börjar vifta med armarna..men det är ju jag det.
Om killen som körde moppen var dum i huvudet kan jag inte uttala mig om, eftersom jag bara har tillgång till den ena sidans story.
Hästar utgör en trafikfara, eftersom vi tidigare fastställt att inte ens en erfaren ryttare kan vara säker på hur hästen agerar.
Det är ett säkert tecken på att ungen var duktig och hästen trafiksäker att föräldern ägnade sig åt att varna. Ja hästar är en trafikfara om övriga trafikanter inte kan visa hänsyn. All hästar är det och alla människor också för den delen om någon idiot kör rakt mot en och gasar på. Det kunde slutat i en olycka med en cykel eller gångtrafikant också som försökt komma undan.
 
Jag skulle vilja se exempel på en olycka där häst och ryttare varit inblandade, där det var hästens fel.
Dvs,föraren saktade in, körde om med marginal, alternativt saktade in vid möte och passerade normalt.
Jag skulle vilja se exempel där hästen då orsakade en olycka... eftersom det är hästen som är den trafikfarliga enligt dig.
Det finns exempel på att hästar har sparkat in vindrutor på bilar, utan att bilen framförts hänsynslöst eller ovarsamt.
 
Jo den som var närvarande när hästen blev herrelös. Och som jag sa, i första fallet var hästen inte herrelös. Läs din länk igen.

Sen handlar ju diskussionen om att du anser att ryttarekipage inte ska befinna sig på vägen. Men om då ryttaren kastas av i skogen, hästen skenar över en väg och orsakar olycka då har ju inte ryttaren ridit på vägen och kan inte klandras för olyckan. Så då ska hästar hålla till vart?

Jag vill ha bevis på att en häst skenar utan att andra trafikanter påverkar den. Vad händer vid starten? Det kan du inte ge. Men ändå säger du att hästar inte ska vistas i trafiken, men kan inte ge underlag på att de orsakat olycka p.g.a att man ridit i trafik.
Men du vet ju att en häst kan skena för att fasan flyger upp från diket bredvid vägen, eller för att det börjar surra några riktiga kreatursbromsar runt magen på hästen, eller för att ett träd fälls i närheten, eller för att den ser en travhäst som tränas på andra sidan ett fält. Kanske hästen framför vagn kan räknas som en annan trafikant, men i resten av mina exempel är medtrafikanterna definitivt oskyldiga.
 
Hur skulle det gå till rent praktiskt? Hästen borde isåfall träffa motorhuven först..dessutom måste bilen kört rejält nära hästen för att det ska kunna ske.
Du har aldrig sett en häst backa hastigt, och kicka till förstår jag. Sen beror det naturligtvis på hur lång motorhuv bilen har, och hur långa ben hästen har och hur spänstig den är. Studera några moderna småbilar, eller en gammeldags Volkswagen så inser du hur det har gått till.
 
Senast ändrad:
Du har aldrig sett en häst backa hastigt, och kicka till förstår jag.
Jo ett antal gånger. Men nej jag kan inte se att hästen skulle träffa vindrutan på bilen och missa motorhuven om det inte är en bil med väldigt väldigt kort motorhuv..och eftersom det finns exempel på det så visa gärna dom.
 
Jag skulle vilja se exempel på en olycka där häst och ryttare varit inblandade, där det var hästens fel.
Dvs,föraren saktade in, körde om med marginal, alternativt saktade in vid möte och passerade normalt.
Jag skulle vilja se exempel där hästen då orsakade en olycka... eftersom det är hästen som är den trafikfarliga enligt dig.

Ryttare och hästar är inte oskyldiga, det finns de som tar ut hästar på vägen som inte hör hemma där och likaså hästar som oprovocerat slår mot andra trafikanter. Jag har sett hästar reagera helt utan orsak och flippa ut, bocka och stegra, det är inte vanligt dock. Jag har själv kört bil, stannat för stökande hästar och fått vänta några minuter innan de kommit ur vägen och då har jag stannat på avstånd utan att ens köra förbi.
 
Jo ett antal gånger. Men nej jag kan inte se att hästen skulle träffa vindrutan på bilen och missa motorhuven om det inte är en bil med väldigt väldigt kort motorhuv..och eftersom det finns exempel på det så visa gärna dom.
Kolla mitt föregående inlägg som jag ändrade.
 
Vad är det för skitsnack? Man ska anpassa sin hastighet till resten av trafiken, där vi med LGF och hästar hör hemma.
Hastighetsbegränsning är ingen rättighet. Det är den hastighet då FÅR hålla OM väder, underlag och annan trafik är optimal, inget annat.
Konstigt, de flesta trafikplanerare är ense om att just olikheterna i hastighet är en av de större riskmomenten, men både de och jag kan ju ha fel:angel:
 
Kolla mitt föregående inlägg som jag ändrade.
Igen, visa exempel på det då som visat varför det hänt. Kan lika gärna vara så att bilen körde upp för snabbt osv. Visa dom exempel där hästen utan provokation gått på bilen som gjort allt rätt. Och då räknas inte bilar in som råkat stå vid fel plats vid fel tillfällen.
 
Det är ett säkert tecken på att ungen var duktig och hästen trafiksäker att föräldern ägnade sig åt att varna. Ja hästar är en trafikfara om övriga trafikanter inte kan visa hänsyn. All hästar är det och alla människor också för den delen om någon idiot kör rakt mot en och gasar på. Det kunde slutat i en olycka med en cykel eller gångtrafikant också som försökt komma undan.
Vilket jag kort noterar i mitt första inlägg, ngt om att hänsynslöst beteende inte är försvarbart.
Problemet är att vi bara har tillgång till ena sidans åsikter...vilket de flesta här inte tycks bry sig om.
 
Jag förstår om du inte tagit dig tid att läsa hela tråden, men jag skrev i min inledning bla " Det var den ena partens syn på saken, skulle vara intressant att höra den andres syn på händelsen.
Detta är absolut inget försvar för hänsynslöst beteende."

Alltså existerar ingen skevhet i mitt resonemang.;)

Skalar man bort alla incidenter med hänsynslöst beteende från medtrafikanter så har man skalat bort en mycket stor andel av olyckorna. Oftast är det inte hästarna som är problemet utan brist på hänsyn.
 
Det finns exempel på att hästar har sparkat in vindrutor på bilar, utan att bilen framförts hänsynslöst eller ovarsamt.
Vilket då, enligt gällande lagstiftning blir bilistens fel, även om han står still. Skulle hästägarna/ryttarna ha samma strikta ansvar som ex hundägare skulle det ju se betydligt bättre ut.
 
Skalar man bort alla incidenter med hänsynslöst beteende från medtrafikanter så har man skalat bort en mycket stor andel av olyckorna. Oftast är det inte hästarna som är problemet utan brist på hänsyn.
Brist på hänsyn och framförallt att man inte är medveten om de fysiska konsekvenserna av den körstil man valt. Ex att säga det var halkans fel är i mina öron patetiskt gnäll.
Samma sak - hästen började skena när vi mötte en lastbil. Man möter faktiskt lastbilar, både på allmänna och enskilda vägar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp