Satt en gång på min ponny i tidernas begynnelse på ett hygge 20 m från en mindre grusväg. Tonåring som jag var så hade jag tagit av mig hjälmen och har den hängande på armen för jag fått en älgloppa någonstans som jag försökte få tag på. Ponnyn stod och mumsade. Då kommer det en timmerbil. Ponnyn tittar naturligtvis upp och jag tar en förhållning för att tala om att vi ska stå kvar, ponnyn säger ok och mumsar vidare. Timmerbilen tvärnitar dock när den ser mig. Ponny hajjar till för bromsljudet. Tar inte ens ett steg. Jag vinkar "kör bara" till chaufför som släpper på bromsen och rullar framåt. Ponny tittar till. Chaufför bromsar. Nu börjar jag bli irriterad. Ponny börjar undra vad det är som händer. Jag talar om för ponny att vi ska stå kvar, en klapp på halsen och vinkar att chauffören ska köra. Han kör framåt igen och ponny tittar. Tvärnit på lastbil.
Nu vevar han ner fönstret och jag hojtar, -Men kör nu då!
Då skriker han; - Ta på dig hjälmen unge!
Jaha! Det var därför han höll på med sina manövrar. För att en ryttare 20 m från vägen på en lugn häst inte hade hjälm på sig.
Alla bilister borde kanske lära sig att lyssna på vad ryttare signalerar med händerna och lita på att ryttaren vet bäst. Om jag säger STOPP så är det stopp. Om jag vinkar kör så är det kör.