Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle man introducera ett fordon med den tillförlitlighet som man kan ställa på ett djur så skulle den introduktionen stoppas av trafiksäkerhetsskäl. Att hästar fortfarande är tillåtna i trafik beror på gamla och obsoleta lagar.
Självklart säger de emot som har hästar eller är intresserade av hästar.
De allra flesta som håller hästar har inga egna marker utan är tvungna att dels använda allmänna vägar för att ta sig till skogsvägar och dels göra bruk av enskilda vägar de själva inte äger.
Ett förbud att använda allmänna vägar skulle innebära betydligt högre kostnader, besvär eller till och med omöjliggöra ett utövande av hobbyn i fråga.
Vilket jag naturligtvis inser. Men det är det ju inte frågan om här. Här handlar det om trafiksäkerhet och hästen i trafiken är, per kilometer* räknat ett extremt högriskmoment.
* Enligt formeln, antal kilometer hästkörning/ridning per olycka.
 
Skulle man introducera ett fordon med den tillförlitlighet som man kan ställa på ett djur så skulle den introduktionen stoppas av trafiksäkerhetsskäl. Att hästar fortfarande är tillåtna i trafik beror på gamla och obsoleta lagar.
Självklart säger de emot som har hästar eller är intresserade av hästar.
De allra flesta som håller hästar har inga egna marker utan är tvungna att dels använda allmänna vägar för att ta sig till skogsvägar och dels göra bruk av enskilda vägar de själva inte äger.
Ett förbud att använda allmänna vägar skulle innebära betydligt högre kostnader, besvär eller till och med omöjliggöra ett utövande av hobbyn i fråga.
Vilket jag naturligtvis inser. Men det är det ju inte frågan om här. Här handlar det om trafiksäkerhet och hästen i trafiken är, per kilometer* räknat ett extremt högriskmoment.
* Enligt formeln, antal kilometer hästkörning/ridning per olycka.

Alltså jag förstår verkligen inte vad ni två har för problem mot hästar i trafiken? Nej, det är inte optimalt. Men hundra gånger bättre än idioter i bilar.

Om ALLA kan visa respekt på vägen finns det inget problem.

Nu utgår jag för måste behålla lite livsglädje.
 
Jag tänkte på det där med pojkar utan "riktigt" körkort som får framföra motorfordon för någon månad sen. En EPA-traktor kommer på en smal grusväg när jag rider. Jag möter den. Jag har en liten gräsplätt bredvid mig så går av vägen och gör tecken till föraren att dämpa farten då det går en bra bit över 30. Föraren förstår inte tecknet utan vinkar glatt "tillbaka" åt mig. Inget elakt i det, inget öka farten eller något. Utan han förstod helt enkelt inte tecknet för dämpa farten utan trodde jag hälsningsvinkade.

Ingen fara på taket då hästen i fråga är extremt trafiksäker. Men just det att personen får köra "bil" (om än bara i låg hastighet) men inte lärt sig vedertagna, enkla tecken i trafiken...
 
Har inte orkat läsa hela tråden så vet inte om någon skrivit det här men:

Om en bil i rörelse alltid är en fara borde den väl bara få framföras på inhägnat område …?
Nej den ska framföras på området som avsatts för detta ändamål och som finansieras av de skatter o avgifter bilägarna betalar, nämligen de allmänna vägnätet ;)
 
Jag tänkte på det där med pojkar utan "riktigt" körkort som får framföra motorfordon för någon månad sen. En EPA-traktor kommer på en smal grusväg när jag rider. Jag möter den. Jag har en liten gräsplätt bredvid mig så går av vägen och gör tecken till föraren att dämpa farten då det går en bra bit över 30. Föraren förstår inte tecknet utan vinkar glatt "tillbaka" åt mig. Inget elakt i det, inget öka farten eller något. Utan han förstod helt enkelt inte tecknet för dämpa farten utan trodde jag hälsningsvinkade.

Ingen fara på taket då hästen i fråga är extremt trafiksäker. Men just det att personen får köra "bil" (om än bara i låg hastighet) men inte lärt sig vedertagna, enkla tecken i trafiken...
"riktigt" körkort för epa..är väl lagstadgat? http://14543.str.se/vara-utbildningar/utbildningar/am-moped-klass-1/
 
Alltså jag förstår verkligen inte vad ni två har för problem mot hästar i trafiken? Nej, det är inte optimalt. Men hundra gånger bättre än idioter i bilar.

Om ALLA kan visa respekt på vägen finns det inget problem.

Nu utgår jag för måste behålla lite livsglädje.
Jag har inget problem med hästar, har egentligen inget problem med trafiken heller. Men kombinationen hästar och trafik...där talar flera faktorer för att det inte är en bra blandning.
1 Det handlar om djur som är så stora att de kan orsaka allvarliga skador på människor vid kollision.
2 Skillnaden i fart talar för att de egentligen inte ska få vistas på samma körbana (gäller även fotgängare, cyklister o traktorekipage)
3 Ingen människa kan garantera hur ett djur agerar i en viss given situation
Detta är saker inte ens den mest infernaliske hästvän kan förneka.

Att det är en självklarhet att man ska visa varandra hänsyn i trafiken är det ingen här som förnekat.

Och hänsynen kan ju bestå i att man inte tar ut hästen på trafikerad väg, då vägen används som mest.
 
Många hästar är lugnare på lång tygel. Så kan lika gärna vara en ryttare som lärt sig sin häst och vant sig av med att ta tyglarna och börja fippla och signalera "nu händer det nåt farligt!" till hästen.

Jag skrev helt lång tygel, man behöver inte "ta tyglarna" och börja "fippla", utan det räcker med att rida utan kontakt men med kortare tygel, vara lite förutseende och beredd- jag tycker det är synnerligen nochigt i trafik och rida med hellång tygel.
 
Det är väl ändå män som är överrepresenterade i trafikolyckor? Om vi bara kunde begränsa dom, så skulle olyckor minska hundrafallt. Gick på ett naturbruksgymnasium där epa-traktor var norm bland killarna, de körde som galningar med trimmade fordon och noll respekt för gående eller ridande. De kunde gasa på bakom oss då vi körde häst och vagn och tuta och härja. Vet inte om det var med dessa i åtanke som stallchefen använde sin pickup ut i hagarna då hon fodrade. Hon körde sonika ut i hagen och tutade och då kom hästarna glatt för att äta. Således blev inte hästarna rädda av biltut, men jag inser ju att alla inte har möjlighet att miljöträna sina hästar såhär. Därför vore det ju lättare att ta bort faromomentet; män på hjul.
Vi kan väl rösta?!
Vilka ska bort?
Män eller hästar?
 
Jag skrev helt lång tygel, man behöver inte "ta tyglarna" och börja "fippla", utan det räcker med att rida utan kontakt men med kortare tygel, vara lite förutseende och beredd- jag tycker det är synnerligen nochigt i trafik och rida med hellång tygel.

Håller med! När ryttaren dessutom är fullt upptagen av sin mobil så....
 
Jag skrev helt lång tygel, man behöver inte "ta tyglarna" och börja "fippla", utan det räcker med att rida utan kontakt men med kortare tygel, vara lite förutseende och beredd- jag tycker det är synnerligen nochigt i trafik och rida med hellång tygel.

Och jag är en av de du skulle anse vara nonchiga. Som inte bryr mig om att korta tygeln en dm för syns skull. Eftersom hästen är trafiksäker och jag bara får henne att börja fundera vad det är frågan om om jag plötsligt börjar ändra saker för det kommer en bil. Så vi skrittar vidare på lång tygel. Trots att jag skulle kunna rida på en dm kortare tygel och ha mjuk kontakt med munnen.

Hade jag en halvmeter tygel över skulle det kanske vara annorlunda men så många sådana ekipage ser jag inte.

Med vara beredd-tänket skulle man aldrig kunna rida på lång tygel. Det kan komma en älg närsomhelst tex och skrämma hästen även i skogen.

Med en trafiksäker häst ändrar jag inget utom gångart för det kommer fordon. Ser verkligen ingen anledning - vilken skulle den vara?
 
Satt en gång på min ponny i tidernas begynnelse på ett hygge 20 m från en mindre grusväg. Tonåring som jag var så hade jag tagit av mig hjälmen och har den hängande på armen för jag fått en älgloppa någonstans som jag försökte få tag på. Ponnyn stod och mumsade. Då kommer det en timmerbil. Ponnyn tittar naturligtvis upp och jag tar en förhållning för att tala om att vi ska stå kvar, ponnyn säger ok och mumsar vidare. Timmerbilen tvärnitar dock när den ser mig. Ponny hajjar till för bromsljudet. Tar inte ens ett steg. Jag vinkar "kör bara" till chaufför som släpper på bromsen och rullar framåt. Ponny tittar till. Chaufför bromsar. Nu börjar jag bli irriterad. Ponny börjar undra vad det är som händer. Jag talar om för ponny att vi ska stå kvar, en klapp på halsen och vinkar att chauffören ska köra. Han kör framåt igen och ponny tittar. Tvärnit på lastbil.
Nu vevar han ner fönstret och jag hojtar, -Men kör nu då!
Då skriker han; - Ta på dig hjälmen unge!
Jaha! Det var därför han höll på med sina manövrar. För att en ryttare 20 m från vägen på en lugn häst inte hade hjälm på sig.
Alla bilister borde kanske lära sig att lyssna på vad ryttare signalerar med händerna och lita på att ryttaren vet bäst. Om jag säger STOPP så är det stopp. Om jag vinkar kör så är det kör.
 
Satt en gång på min ponny i tidernas begynnelse på ett hygge 20 m från en mindre grusväg. Tonåring som jag var så hade jag tagit av mig hjälmen och har den hängande på armen för jag fått en älgloppa någonstans som jag försökte få tag på. Ponnyn stod och mumsade. Då kommer det en timmerbil. Ponnyn tittar naturligtvis upp och jag tar en förhållning för att tala om att vi ska stå kvar, ponnyn säger ok och mumsar vidare. Timmerbilen tvärnitar dock när den ser mig. Ponny hajjar till för bromsljudet. Tar inte ens ett steg. Jag vinkar "kör bara" till chaufför som släpper på bromsen och rullar framåt. Ponny tittar till. Chaufför bromsar. Nu börjar jag bli irriterad. Ponny börjar undra vad det är som händer. Jag talar om för ponny att vi ska stå kvar, en klapp på halsen och vinkar att chauffören ska köra. Han kör framåt igen och ponny tittar. Tvärnit på lastbil.
Nu vevar han ner fönstret och jag hojtar, -Men kör nu då!
Då skriker han; - Ta på dig hjälmen unge!
Jaha! Det var därför han höll på med sina manövrar. För att en ryttare 20 m från vägen på en lugn häst inte hade hjälm på sig.
Alla bilister borde kanske lära sig att lyssna på vad ryttare signalerar med händerna och lita på att ryttaren vet bäst. Om jag säger STOPP så är det stopp. Om jag vinkar kör så är det kör.

Det där var ju faktiskt rätt gulligt av honom :o
Kanske har han råkat skämma en häst med unge på ryggen förut?
 
Fordonen får väl sakta ner?, du har aldrig tänkt tanken på förbud/ hastighetsreglering för omkörning av hästar på säg 50 km/h , skulle lösa en del problem.
Men självklart ska ryttare träna, förbereda sina hästar väl inför trafik.
Nej den tanken är främmande. Skulle ett hästekipage tvinga ner hastigheten från 70/80/90 till femtio skulle det i sin tur skapa farligare situationer. Då är det bättre att begränsa hästtrafiken enligt de regler som gäller för terrängfordon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp