Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad du säger är att bilister ska vara skyldiga att skaffa sig, förutom kunskaper i trafikregler och bilkörning, kunskaper i hur hästar reagerar?
Det är väl bättre att se till att kritter o hästar inte befinner sig utom kontroll på vägarna...
Ja DET stod i förslaget du länkade till
Praktiska övningar i trafiksituationer med långsamtgående fordon bör införas i all trafikutbildning på körskolor
• Läromedel bör ses över och förnyas vad gäller långsamtgående fordon
 
Jo, om man ska diskutera RIDNING på väg så måste ju hästen ha befunnit sig på vägen när den började skena. Annars handlar det om ridning i skog som gick snett.
Om ngt går snett i skogen drabbar det ju bara ryttare och eller häst. Går ngt snett på trafikerad väg drabbar det ju tredje person...en jäkla skillnad.
 
Ja DET stod i förslaget du länkade till
Praktiska övningar i trafiksituationer med långsamtgående fordon bör införas i all trafikutbildning på körskolor
• Läromedel bör ses över och förnyas vad gäller långsamtgående fordon
Helt rätt, framförallt framförandet av just långsamma fordon ;)
 
Om ngt går snett i skogen drabbar det ju bara ryttare och eller häst. Går ngt snett på trafikerad väg drabbar det ju tredje person...en jäkla skillnad.
Nej inte om det går snett i skogen så hästen skenar över en väg. Då handlar det inte om RIDNING på väg, verkligen inte om ryttaren inte ens är med längre. Då handlar det om ridning i skog, eller på gärdet, eller kanske tom på ridbanan.
 
Nej inte om det går snett i skogen så hästen skenar över en väg. Då handlar det inte om RIDNING på väg, verkligen inte om ryttaren inte ens är med längre. Då handlar det om ridning i skog, eller på gärdet, eller kanske tom på ridbanan.
Om du drar det hela bakåt från trafikolyckan så blir till slut Hingsten som är far till hästen skyldig..helt absurt...Man tittar på en trafikolycka, vad som orsakat den. Sedan kan det finnas förmildrande omständigheter. Men olyckan bedöms alltid först o främst vid olyckstillfället.
 
Nej dumt för att det helt uppenbart inte står så i texten.
Då citerar jag alla förslagen och...
"Förslag till åtgärder och fortsatt forskning Baserat på workshopen och framtagna resultat föreslås följande åtgärder och fortsatt forskning:  Permanenta det nätverk som etablerats kring långsamtgående fordon i trafiken kompletterat med företrädare från Vägverket m fl
 Praktiska övningar i trafiksituationer med långsamtgående fordon bör införas i all trafikutbildning på körskolor
 Läromedel bör ses över och förnyas vad gäller långsamtgående fordon
Information bör inriktas på såväl allmänhet som förare av LGF gällande beteende och synlighet
 Lagstiftning bör ses över och förnyas med avseende på dagens trafiksituation för trafik med LGF
 Problematiken med minderåriga i trafiken bör få speciell uppmärksamhet
 Fordonen bör ses över gällande underhåll och synlighet
 Statistik bör bearbetas gällande de ungas (15-24 år) inblandning i olyckorna med avseende på beteende och kön"
 
Du kan försöka tolka det hur du vill, du framstår bara på ett dumt sätt.
Fast det gör han ju alltid i alla "diskussioner" här på buke, vrider och vänder, klipper och klistrar så Marjasin hade varit grön av avund och trasslar in sig och tråden mer och mer tills han inte ens vet vad han argumenterar emot.

Jag säger som i cykeltråden @landsbygdsbo, är du inte nöjd med lagen så lobba för en lagändring hos riksdagen istället för att gnälla över påhittade situationer. ;)
 
Om du drar det hela bakåt från trafikolyckan så blir till slut Hingsten som är far till hästen skyldig..helt absurt...Man tittar på en trafikolycka, vad som orsakat den. Sedan kan det finnas förmildrande omständigheter. Men olyckan bedöms alltid först o främst vid olyckstillfället.
Men du säger att man inte ska rida bland trafik, för det orsakar olyckor.
I dina exempel har hästen skenat upp på vägen, oftast utan ryttare. De har inte ridit på vägen, de hästen har sprungit upp på vägen, utan ryttare.
Alltså, kan ridning i skogen också orsaka olyckor om hästen kastar av ryttaren och skenar iväg. Ja, ska man gå efter dina exempel verkar det enbart vara ridning på andra platser än på vägen som orsakar olyckan, eftersom hästarna skenat UPP PÅ vägen, inte ridits på vägen och då börjat skena.

Kort sagt. All ridning där en häst kan skena upp på vägen kan orsaka trafikolyckor. Bäst att bara rida på inhägnat område.
 
Fast det gör han ju alltid i alla "diskussioner" här på buke, vrider och vänder, klipper och klistrar så Marjasin hade varit grön av avund och trasslar in sig och tråden mer och mer tills han inte ens vet vad han argumenterar emot.

Jag säger som i cykeltråden @landsbygdsbo, är du inte nöjd med lagen så lobba för en lagändring hos riksdagen istället för att gnälla över påhittade situationer. ;)
Jag borde ha lärt mig vid det här laget va? :banghead:

Så jag ger mig. Med egen vetskap om att jag har rätt :angel:
 
Vi har idag en lagstiftning gällande "lantbrukets" djur som ger dessa frikort oavsett vad de ställer till med om man inte kan bevisa ägarnas oaktsamhet eller vårdslöshet. Det betyder att hästar och kor som rymmer och blir överkörda ersätts av bilisten försäkring och om de ger sig upp på spår av SJ eller det bolag som bedriver spårverksamhet. Lagar som är över 100 år gamla och förmodligen kommer att anpassas till en modern trafik och ägaransvar så småningom.

Den enklaste vägen för hästarna vore att klassa in häst/ryttare som ett terrängfordon med krav på registrering (via chip) och trafikförsäkringskrav + adekvat körkort.
 
Men du säger att man inte ska rida bland trafik, för det orsakar olyckor.
I dina exempel har hästen skenat upp på vägen, oftast utan ryttare. De har inte ridit på vägen, de hästen har sprungit upp på vägen, utan ryttare.
Alltså, kan ridning i skogen också orsaka olyckor om hästen kastar av ryttaren och skenar iväg. Ja, ska man gå efter dina exempel verkar det enbart vara ridning på andra platser än på vägen som orsakar olyckan, eftersom hästarna skenat UPP PÅ vägen, inte ridits på vägen och då börjat skena.

Kort sagt. All ridning där en häst kan skena upp på vägen kan orsaka trafikolyckor. Bäst att bara rida på inhägnat område.
Skulle passa bra då slipper vi ha den rantande i skogen ;)
 
Är det så svårt att ta in, en bil är betydligt enklare att framföra trafiksäkert än en häst, eftersom hästen är ett djur och man kan inte lita på ett djur.
Har jag en hund som flippar ur, så har jag som hundägare ett fullt ansvar..det borde gälla hästägare med.

Jo, så är det........att bilar är betydligt enklare att framföra trafiksäkert. Ändå är det bilförarna som står för den absolut största procenten av olyckorna på väg.
 
Jo, så är det........att bilar är betydligt enklare att framföra trafiksäkert. Ändå är det bilförarna som står för den absolut största procenten av olyckorna på väg.
Kan ju bero på att de kör flest mil. Flest olyckor per körd kilometer har nog cyklar, fyrhjulingar och hästekipage.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp