Maraton...?

M

Marichje

Har några frågor som riktar sig till er som håller på med maratonkörning...

Ska inom en snar framtid köpa mig en maratonvagn å undrar vad jag ska tänka på innan jag bestämmer mig för en till mitt frieser sto!?
Vad ska den väga ungefär? (ska främst användast till enbett, men förhoppningsvis även till par i framtiden)
Vad ska man ha för däck? Luftgummi?
Storlek?

whaaa frågorna är många, men svåra att få ner här! Berätta gärna så mkt ni vet om maraton!
Tacksam för svar!

Sv: Maraton...?

Det finns väl någon där ute som är duktig på maraton eller?
Vad är en bra första maraton vagn...? lite mått, vikt, däck mm.! Hade varit riktigt tacksam för svar.... kanske finns någon där ute som inte själv kör maraton men har lite kunskap iaf!?

Hej, visst finns det många som kan mycket om maraton. Just det, det är så mycket. Man kan prata i timtal om det och ändå bara nudda lite på ytan...
Välja vagn är mycket individuellt. Vad har du för krav?
Det finns särskilda bestämmelser för tävling. Tex hjul, bredd på vagn, vikt, etc.
Man kan inte tävla i enbart maraton. I en körtävling ingår dressyr, precision samt maraton. Visst finns det mindre tävlingar med enbart EN gren men sällan maraton.
Om du är nyfiken på att tävla så köp ett TR för körning och lusläs. Det är omöjligt att skriva allt. :-)
Vikt: enbet häst minst 150 kg
par häst: minst 350 kg
Språvidd maraton: minst 125 cm

TR ändras då och då så läs på innan du köper vagn för det är inte säkert vagnsförsäljaren har stenkoll.

tack för ditt svar!

Visst är det mkt att tänka på.. iom att jag är ny när det gäller den grenen så är det svårt att veta vad man ska ha för krav på sin vagn när man köper en ny... och som du säger, många tillverkare har inte den exakta kollen!

Vet att det ingår fler delar än bara maraton körningen, men nu var det den vagnen det gällde...
Hur är det om man köper en vagn för enbett? Kan man då på ett smidigt sätt väga upp den för par? Har hittat en som väger mellan 160-170kg... är den alldeles för lätt att köra med i träning?

Tack för tipset omTR ska fixa det så snabbt som möjligt....!

MVH Marichje

tack för ditt svar!

Visst är det mkt att tänka på.. iom att jag är ny när det gäller den grenen så är det svårt att veta vad man ska ha för krav på sin vagn när man köper en ny... och som du säger, många tillverkare har inte den exakta kollen!

Vet att det ingår fler delar än bara maraton körningen, men nu var det den vagnen det gällde...
Hur är det om man köper en vagn för enbett? Kan man då på ett smidigt sätt väga upp den för par? Har hittat en som väger mellan 160-170kg... är den alldeles för lätt att köra med i träning?

Tack för tipset omTR ska fixa det så snabbt som möjligt....!

MVH Marichje

Hejsan!! om man ska tävla med stor häst så tror jag att det inte får vara lufthjul, men gå in på equus driving och kolla, jag har en maratonvagn (till shettispar) därifrån som jag är mycket nöjd med, mia

ok! Men isf kan man ju byta däck om detta blir aktuellt, men just nu så är det ju inte tävling på den nivån som gäller!

Vad har du för vagn där ifrån? Vad heter den och vad var det som gjorde att du valde just den?

ok! Men isf kan man ju byta däck om detta blir aktuellt, men just nu så är det ju inte tävling på den nivån som gäller!

Vad har du för vagn där ifrån? Vad heter den och vad var det som gjorde att du valde just den?

Hej! jag har en maratonvagn, kommer inte ihåg namnet, men vi finns med på hans bildarkiv,:D ena bilden står vi still, andra kör vi i vattenhindret under bron, (zorro o hamilton). jag pratade med christer och han föreslog denna vagn om man ville tävla maraton, jag kan även köra enbet med denna vagn om jag skulle vilja. mia

Fasen vad läcker bild när ni kör genom vattnet! Ligger med all sannolikhet massa träning bakom det! Mkt fint ekipage....:D

Är ju helt otligt vilken djungel det är med vagnar och utrustning! Man kan ju inte kolla sig mätt!

När du spände för dem framför maraton vagnen första gången, hur reagerade de då? Alltså... hur stort är "steget" att gå från rockard till maratonvagn? REagerar de annnorlunda på något vis?

/Marichje

Det är tyngre och kanske låter lite mer, men en körhäst bryr sig inte så mycket ju.:love: Vill man visa hästen kan man dra den bredvid/bakom några steg först.

ja jo det är klart... hon reagerar aldrig på ljud å så annars så tror inte att det blir några större problem! Man kan med andra ord säga att steget mellan vagnarna inte så speciellt stort?! Om man kan har en ordentligt inkörd häst så kan man spänna för nästan vad som?Tyngden ok... men har man bara en riktig sele så att de drar på rätt sätt så ska det ju inte den vara nåt problem...

Tänk på säkerheten i första hand om du kört med rockard och ska spänna för maratonvagn för första gången. Tänk inte i banor som - det går nog! Blir hästen rädd är det inte att leka med även om det handlar om shettis med rockard. Jag talar tyvärr av egen erfarenhet. Jag är precis i färd med att sätta ihop mina två shettisar i par med maratonvagn och förbereder detta på det här sättet.
1) tömkör dem tillsammans, för att de ska lära sig att arbeta bredvid varandra
2) kör enbett med varje häst med maratonvagnen. När jag spänner för maratonvagnen allra första gången tar jag inte några risker utan tar hjälp av min tränare och kör på körplan för att kunna hejda farten på volt om det skulle behövas.
3) kör enbett med varje häst med maratonvagnen hemma i skogen med groom
4) kör par med maratonvagnen med hjälp av tränare på körplan. Detta kanske behöver göras flera gånger tills de känns säkra för hjälperna.
När detta är gjort är vi redo för att köra par hemma i skogen.

Chansa inte när det gäller körning! Det kan sluta i katastrof!

Fasen vad läcker bild när ni kör genom vattnet! Ligger med all sannolikhet massa träning bakom det! Mkt fint ekipage....:D

Är ju helt otligt vilken djungel det är med vagnar och utrustning! Man kan ju inte kolla sig mätt!

När du spände för dem framför maraton vagnen första gången, hur reagerade de då? Alltså... hur stort är "steget" att gå från rockard till maratonvagn? REagerar de annnorlunda på något vis?

/Marichje

Hejsan! ja visst är de en läcker bild, och de är super kul, mycket träning att köra i alla vattenpölar, de är ju inte så svårt nu när det finns så mycket vatten ute ;) mina hästar reagerade inte på tyngden (den rullar lätt) men dom reagerade lite när jag bromsade och bromsarna "tjöt" till. mia

Tänk på säkerheten i första hand om du kört med rockard och ska spänna för maratonvagn för första gången. Tänk inte i banor som - det går nog! Blir hästen rädd är det inte att leka med även om det handlar om shettis med rockard. Jag talar tyvärr av egen erfarenhet. Jag är precis i färd med att sätta ihop mina två shettisar i par med maratonvagn och förbereder detta på det här sättet.
1) tömkör dem tillsammans, för att de ska lära sig att arbeta bredvid varandra
2) kör enbett med varje häst med maratonvagnen. När jag spänner för maratonvagnen allra första gången tar jag inte några risker utan tar hjälp av min tränare och kör på körplan för att kunna hejda farten på volt om det skulle behövas.
3) kör enbett med varje häst med maratonvagnen hemma i skogen med groom
4) kör par med maratonvagnen med hjälp av tränare på körplan. Detta kanske behöver göras flera gånger tills de känns säkra för hjälperna.
När detta är gjort är vi redo för att köra par hemma i skogen.

Chansa inte när det gäller körning! Det kan sluta i katastrof!

Jag har tyvärr oxkså varit ute för det där med en skenande häst framför vagn... å det var inte någon rolig upplevelse... Då satt jag brevid iof, vilket gör att man känner sig ännu mer utelämnad åt sitt öde!

Hoppas att det går fint att sätta ihop dina hästar... det är väl en liten dröm man har, att kunna köra par så småning om!

MVH Marichje

Ja man kan ju träna genom pölar osv, men sen vet jag inte riktigt vart man ska ta vägen å träna vidare. Vet inget ställe i närheten av där jag bor som har någon bana tyvärr... får väl börja leta efter det oxå;) hahahaha, massa projekt på gång nu inför våren!:D

nej tyvärr :) Men ni har ju mycket träd o skog där så det är ju bara att hitta 10 träd o välja ut en bana, Kör så det ryker :)

hmmm... lite problem med det där! Skogen står ju lixom inte så himla bra nu för tiden! Så ge sig ut där med häst skulle jag inte rekomendera i nu läget! Speciellt inte nu när det säger att det ska blåsa ännu mera! Träden lutar åt alla möjliga håll å kanter...! Är riktigt tråkigt! Alla goa, härliga stigar som man hade försvann när orkanen Gudrun drog över landet, å nu när det äntligen börjar redas upp i skogarna, så kommer den där jäkla Per (stormen heter ju tydligen så) å ställer till ännu mer oreda!:mad: Är såååå himla trött på allt det där! Kommer inte ihåg senast jag kunde rida/köra ordentligt i skogen!!! Trist...:cry:

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 827
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 703
Senast: Brandgul
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka