Marathonvagn!

L

loch

Håller på att leta efter en maratonvagn... eller två :crazy: letar ffa efter en till min fjording men skulle också behöva en till lilla B-ponnyn... *suck*
Nåväl, vad jag undrar är:
Vad ska man titta på när man köper marathonvagn? Jag har alldeles för lite kunskap om dessa vagnar för att veta vad det är man skall köpa! Kan någon hjälpa mig?!? :bow:

Tänk på att vagnen ska passa BÅDE hästen och dig. Häst och vagn ska se bra ut tillsammans, alltså inte för stor och klumpig vagn, men heller inte för liten. Tänk på att vagnen inte heller ska vara för tung. Fjordingar är starka, men även de kan tycka att det är jobbigt med en för tung vagn. Ska du tävla i kallblodsklass är minimivikten för vagn i maraton dock minst 150 kg tror jag. Tänk också på att spårvidder o.dyl. är godkänt om du har tänkt att tävla.
Provsitt vagnen ordentligt så att du får en god körställning. Provkör allra helst vagnen på riktigt om det går. Har inte du en bra körställning med ordentligt stöd för både rygg och fötter, blir det ohållbart i längden. Mycket bra är om kuskbock och skacklar är justerbara. En bra kuskkil är ett extra + liksom styrfördröjning och broms. En del vagnar har broms både på fram och bakhjul. Allt ska givetvis vara helt och stadigt. Lacken är inte av så stor betydelse, skavanker blir det alltid på en maratonvagn och det går ju att lacka om.

Till fjordingen tror jag inte det är så svårt att hitta en maratonvagn - men däremot till B-ponnyn. Många maratonvagnar är alldeles för tunga, och den enda jag vet som bygger speciellt för b-ponny är Mats Olsson i Tidaholm.
Tidaholmsvagnar

Kan du inte fortsätta att köra tvåhjuligt med b-ponnyn - typ köpa en gigg eller en riktigt bra rockard i stället?

I övrigt instämmer jag i mellis kloka råd! :)

:banana:

Jag har sett flera maratonvagnar för b-ponny. Tidaholmsvagnar har ju många fina vagnar men det kostar ju därefter också! Det jag skulle kolla om jag köpte en maaratonvagn var bredden på vagnen, att den inte är för smal för att få tävla med och även inte för bred att den hindrar dig i maratonmomentet till exempel. 1,30 m är ganska bra bredd. Däcken ska vara i bra skick också och gärna inte för små - till exempel skottkärredäck som jag sett en vagn med. Den ska som sagt tidigare vara bekväm att köra både din körställning, stötdämpning och att den passar bra till hästen. Har själv tittat lite smått efter en till min A-ponny men det är svårt att hitta om man inte vill lägga ner allt för mycket pengar på den! Lycka till! :bump:

Jag har en tidaholmsmaraton vagn för B--ponny. Den är gjord för lilla korta mig :) 36 800 kostade den.
Jag passade på att beställa en parstång på en gång.
Om du har en liten B-ponny så skulle jag rekomendera dig att köpa en gigg istället. Jag kör kraftig B-ponny som är 124 med min vagn. har även mindre B-ponnisar men de ska få dra den i par. Jag är jättenöjd med mina vagnar från Tidaholm, både den nya lilla och den ädlre stora för D-ponnisar men har även gigg.

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar