Mår dåligt av att åka till stallet

LadyDedlock

Trådstartare
Ja vad gör man när det blir så? Visst jag kan byta stall men jag har kollat runt i dom stallen som har platser lediga här runtomkring och det är ungefär samma stämning i dom stallen som där jag är nu.

Hur kan människor som har häst bli som dom blir? Man har väl häst för att man vill och inte för att man ska kunna åka till nått ställe och reta sig på andra människor..

Sv: Mår dåligt av att åka till stallet

Jag håller med dig fullt ut! Hamnade själv i den situationen för ett tag sedan...
Dock handlade det om lite andra grejer, oregelbundna fodertider, besserwisserfasoner och att jag fick vara med och betala för andras foderkostnader... Det rörde sig om ca 300kg hösilage i månaden som jag fick betala för...
Kände en olustkänsla varje dag jag skulle åka till stallet. Så ska det absolut inte vara då vi tillbringar en jädrans massa timmar istallet och detta är ju det bästa vi vet.
Det ska vara kul i stallet!!

Så, jag annonserade efter stallplats och fick tillslut tag på ett jättebra ställe! Vi flyttar om ca en månad, har tyvärr hela 2 månaders uppsägningstid...
Jag längtar sååå...
Gör som jag, sätt ut annons och fortsätt leta! Man ska inte må dåligt av taskiga hästmänninskor!

Aa besserwisserfasonerna känner jag av och jag klarar inte av det riktigt + att jag känner att stallägarna (som inte har häst) bara struntar i stallet. Nej man ska inte må dåligt utav att åka till stallet utan det är ju där man ska må bra.

Just nu har jag lagt ut min häst till salu pga stallförhållandena och andra saker men jag vet att min häst är mitt allt och jag mår bra av honom och vill väl egentligen inte sälja honom.

Grejen är att jag vill helst ha honom nära då jag inte har alla möjligheter att åka längre sträckor till stallet. Ska försök annonsera häromkring och se om jag kan finna nått. Man borde få gå en kurs i uppförande innan man hamnar i ett stall med andra människor.

Hoppas att det går bättre i nya stallet för dig.

bara för att du har en uppsägningstid betyder inte det att du måste stå kvar i det stallet om du redan har en ny stallplats.. flytta direkt om du kan och betala kallhyran.. för ingen kan säga åt dig att betala för 300 kg hösilage i månaden om ingen kan bevisa att din häst äter ett enda strå..

Aa besserwisserfasonerna känner jag av och jag klarar inte av det riktigt + att jag känner att stallägarna (som inte har häst) bara struntar i stallet. Nej man ska inte må dåligt utav att åka till stallet utan det är ju där man ska må bra.

Just nu har jag lagt ut min häst till salu pga stallförhållandena och andra saker men jag vet att min häst är mitt allt och jag mår bra av honom och vill väl egentligen inte sälja honom.

Grejen är att jag vill helst ha honom nära då jag inte har alla möjligheter att åka längre sträckor till stallet. Ska försök annonsera häromkring och se om jag kan finna nått. Man borde få gå en kurs i uppförande innan man hamnar i ett stall med andra människor.

Hoppas att det går bättre i nya stallet för dig.
kolla ute på ridskolan vid köpcentrum.. de har haft några platser tidigare iaf.. :idea:

kolla ute på ridskolan vid köpcentrum.. de har haft några platser tidigare iaf.. :idea:

nja det blir lite väl långt för mig, jag har hästen just nu ute i storvik och bor där ute så då blir det väldigt långt för mig att åka varje dag

bara för att du har en uppsägningstid betyder inte det att du måste stå kvar i det stallet om du redan har en ny stallplats.. flytta direkt om du kan och betala kallhyran.. för ingen kan säga åt dig att betala för 300 kg hösilage i månaden om ingen kan bevisa att din häst äter ett enda strå..

Nej jag vet men, det är ekonomin som styr... Annars hade jag flyttat direkt:banana:
Det där med hösilaget, jag fick alltså betala för mina kilon som min häst åt + 300 kg till...
Jag kontaktade såklart stallägaren och ifrågasatte fakturan, h*n frågar mig vart jag vill komma?! Vadå, det blir ju så mkt spill i hagen när jag lunchfodrar och det får alla vara med och betala.:devil: svarade hon mig...
Jaha, så jag ska betala för att h*n fodrar med för mkt hösilage som hästarna trampar ner? Fixa till ett foderbord så slipper man spillet.
Det jag tycker är konstigt är att ingen utav de andra i stallet reagerar.. Eller....
Är det bara jag som har fått betala spillet???

Tänkte precis fråga vart du bor då jag vet ett antal trevliga stall i och kring Gävle. Men Storvik är jag ganska lost på tyvärr.

Men inte ska du behöva sälja hästen för stallbråk... Usch, nej håll ut ett tag och se dig om efter annat alternativ!

Håll gärna tråden uppdaterad så vi får höra hur det går för dig och pållen!!!
KRAM- å du, håll ut!

Vet precis hur du känner dig! Har flyttat runt en hel del och träffat på folk som är så korkade och elaka så det är helt otroligt.
Första stallet vi stod i var ok förutom att hästarna inte fick vatten i hagen. Flyttade när de bytte ägare. Nästa stall var jättebra (människor och hästar från första stallet följde med) och vi stortrivdes - första året. Sen blev stallägaren "knäpp" (det är en helt "fantastisk" historia alltså), så alla flyttade därifrån. Hamnade på ett ställe som var nära hem och görbra. Men en som följde med från stallet innan blev bara värre och värre, var elak, misskötte sin egen häst, skulle styra och ställa över allt och alla och visste bäst om allt, trots att hon var så okunnig så det var inte sant.
Flyttade hastigt därifrån till ett nytt stall igen. Där fick hästarna alldeles för lite mat - de var vansinnigt hungriga hela tiden. Pga av maten och en del andra saker flyttade vi efter en månad och nu har vi till slut hittat ett stall som vi trivs jättebra i! Har haft hästen i 4 år nu.
Det var just 2007 som det var som värst. Det var dålig stämning i stallen (slutade med storbråk i ena) och vi flyttade ju 2 gånger. Hästen var sjuk och så var det en massa andra småsaker.
Lekte flera gånger med tanken på att sälja hästen, just pga av allt knäppt hästfolk. Trots att jag visste innerst inne att det aldrig skulle bli av dock.
Nu 2008 känns allt ljust igen. Vi står i ett underbart stall, hästen är frisk osv. Jag har en halvtimmes körväg nu och det känns långt, men det är värt det faktiskt.

Så försök hitta ett annat stall! Kanske finns något mindre som du inte känner till. Du kan ju åka runt och kolla lite kanske? Det är bedrövligt att folk kan vara så vidriga så att man vill sälja sin häst:mad:!
Bara du hittar ett bra ställe till hästen där ni trivs, så kommer det att göra jättestor skillnad. Man får starta om på nytt helt enkelt.

tack och lov att det finns fler som har samma problem haft samma problem som jag. Det känns just nu som att det enda jag kan göra är att sälja hästen och lägga av eftersom det känns som att vad jag än gör så gör jag fel enligt andra och jag vill inte känna så man mår inte bra av det, ens självkänsla faller kolosalt.

Jag ska fundera på att prata ihop mig med en i stallet som jag verkligen går ihop med så kanske vi kan byta stall tillsammans, känns nog bättre om man har någon med sig som man känner.

jag har redan fått rätt många svar på annonsen så jag vet inte hur jag ska göra, känner mig kluven..

jo har kollat runt här och har dom inte samma problem i stallet som jag har i nuvarande så har dom fullt.

Har även jag samma problem med folk i stallet, menar kan inte alla bara bry sig om vad de gör med sina hästar istället för att bekymmra sig om andra?:confused:
Jag kan tänka att de borde göra saker på ett annat sått ( som att inte rida ett gammalt halvblod på 24 år två gånger dagligen mest i galopp o knappt ge något kraftfoder) men då jag anser att det inte är min sak att lägga mig i hur de sköter sin häst så går inte jag o ger en massa pikar bakom ryggen, som vissa andra gör mot mig bara för att jag vill ha täcke på min häst på natten (vilket hästens ägare sagt till om då jag bara är fodervärd). Tycker sånt är så onödigt även om jag inte bryr mig så hårt så gör det ju att man undviker att åka upp när de är där.

Känner oxå igen det där med täcke... Varför bryr sig så många i vad andra gör med, för sina hästar???
Jag kan oxå tänka att så där skulle inte jag göra men, jag håller tyst och behåller det för mig själv. Var och en får sköta sin häst på sitt sätt sålänge inte hästen lider...
Jag sköter och rider min häst på mitt sätt och det funkar jättebra, jag lägger mig inte i hur andra gör!

Är det BARA stallsituationen som gör att du tänker sälja?? OM det bara är det så sälj INTE!
Tycker du om hästen, ni trivs ihop så kan du bara inte sälja. Du kommer att ångra dig...:cry:
Härda ut ett tag till, det finns andra stallplatser...

jag har redan fått rätt många svar på annonsen så jag vet inte hur jag ska göra, känner mig kluven..

Jag tror också du kommer ångra dig! Jag förstår att det känns tungt nu och jag vet hur det kan vara på vissa stall. (jag jobbar själv på ett privatstall där man ofta får höra pikar om täcken hit och dit, fodring osv osv).
Folk är jättepetiga och till viss del kan jag förstå det. Men man behöver ju inte vara otrevlig!! Nej usch stämningen i ett stall kan sjunka rejält även om det bara är EN person som är otrevlig.

Håll ut! Leta noga efter nytt stall. Kanske du måste tänka över vilka prioriteringar du har. Tex verkar ett stall supertrevligt men har inte ridhus eller är nära, så kanske det iaf är bättre?

Pepp-talk... :bump:

Vet precis hur det där känns, tackar gudarna att jag hitta mitt stall med en underbar stallägare som verkligen lägger energi på minsta lilla tillstymmelse till dålig stämning. Har upplevt dem där stallen med andra hästägare som verkar komma från Mars, är inget kul att ha häst då. Men tyvärr finns det folk som är som dem är, men säja hästen pg. stallet tycker jag inte du ska göra. Visst känns det motigt ibland men jag tror du kommer ångra dig. Stall finns det, handlar bara om att få tag på dem.

Satsa på din häst och strunta i folket.
Det har fått mig på benen efter alla år bland Mars-människorna ;).

Jamen det är ju ett enda stort maktspel i stallet ibland.
Jag trodde jag hadde hamnat i en vargflock då jag anlände i nuvarande stallet första dagen. Jag fick gå och markera hela tiden helt enkelt.
Lilla nya jag, inte vika undan då nån försöker schasa ut mig ur ridhuset när jag rider, ha snabba kloka svar redo för deras bedömande.
Det kräver mycket energi... Hoppas du hittar nånting snabbt. Somliga människor tror att dom ska behandla andra så som dom behandlar sina hästar; jag bestämmer över dig, typ.

Nej jag vet men, det är ekonomin som styr... Annars hade jag flyttat direkt:banana:
Det där med hösilaget, jag fick alltså betala för mina kilon som min häst åt + 300 kg till...
Jag kontaktade såklart stallägaren och ifrågasatte fakturan, h*n frågar mig vart jag vill komma?! Vadå, det blir ju så mkt spill i hagen när jag lunchfodrar och det får alla vara med och betala.:devil: svarade hon mig...
Jaha, så jag ska betala för att h*n fodrar med för mkt hösilage som hästarna trampar ner? Fixa till ett foderbord så slipper man spillet.
Det jag tycker är konstigt är att ingen utav de andra i stallet reagerar.. Eller....
Är det bara jag som har fått betala spillet???

Lite OT
Frågan är hur h*n fått fram att det är just 300kg som gått ner i myllan. Här räknar vi en storbal per djur i månaden, alltså ca 600kg/häst i månaden. Det stämmer rätt bra i slutändan. Och då ställer vi ut balar i hagen med en del spill. Alltså betalas det inte extra för spillet, det var det jag skulle komma fram till.:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama