"Mannen som talar med hundar" del 435

Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Precis som ett barn, är hunden en person med lika stort värde som ditt. Det är inte en "lägre stående" varelse, som ska veta sin plats... *ryyys*...

En hund är väl inte en person? Människor är personer, och hundar är hundar. Jag tror att du blandar ihop folks prat om ledarskap och rang med att vi inte bryr oss om hundar, och inte respekterar dem. Det är fel. Det gör vi, och det kan man göra trots att man anser att en hund har "en plats" för att samspelet i familjen ska fungera.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Precis som ett barn, är hunden en person med lika stort värde som ditt. Det är inte en "lägre stående" varelse, som ska veta sin plats... *ryyys*...


Hallå?? Vet du ens vad du pratar om? Låt oss låtsas att du hade en häst, ett stort kallblod, ni var ute och red och plötsligt bara vände hästen och stack hem till stallet, aja, tänkte du då, det är ändå kallt ute. När du skulle leda in homon i boxen slet han sig, sprang över dig, och gick in och år upp havren, det gör inget, det är ju min gulleplutt! tänker du. när du sedan skulle ta ut honom i gången för att borsta då hugger han, du kan inte ens ta dig in i boxen.. Du har till slut en farlig häst, som varken du eller någon annan kan hantera.
Farför beter den sig så ? Jo! Du har fö länge sedan visat att du inte är en bra flockledare, att du inte kan leda honom. Han kommer att bli otrygg och ta över ledarskapet som egentligen borde varit ditt om du förtjänat det! Han kommer att behandla dig som dom ranglåga hästarna i flocken. Så varför är "cm" så bra? Jo! Han visar hundägarna hur dom på ett vettigt sätt ska få sina hundar att lita på dom, och genom tillit kommer man långt! han är otroligt begåvad, och vet verkligen vad han gör, (som hundvärldens Klaus hempfling, eller Monty roberts) så varför klanka ner?? Att han använder sig av speciella halband ex. tror ni att ägarna, som ibland tom kanske är lite rädda för sina hundar, skulle kunna, med lika stor framgång som han få hundarna att lyda minsta vink, genom att bara sitt kroppsspråk och blicken? Jag kan hålla med om att det är synd att det är lite "tillfixat" sådär fort går det ju inte att avvänja en hund från en olat i verkligheten :smirk:

P.s Varför jämföra detta program med ett där man kekommenderar att man kastar ölburkar på sina hundar? :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Blir hundägarna bättre hundmänniskor för att de får lära sig se hunden som en hund istället för ett barn, använda kroppspråket och ta tillbaka kommandot? Kopplet är bara en del av det hela. Om en hund som beter sig illa för att den kan och får (har tagit över) blir satt på plats och slutar med sitt oönskade beteende, har man då åtgärdat enbart symptom tycker du?

Svar ja, resp svar nej, inte enbart.
MEN, hur mycket hundmänniskor blir dom i programmet? Hur mycket dito av att CM använder och sedan låter dom använda skarpa redskap?
MEN, sluter den verkligen med sitt oönskade beteende? När TV-kameran och CM är väck och hunden kan börja ifrågasätta? Jag tycker mig ha sett flera tendenser på att beteendet finns där fortfarande. Att bli "satt på plats" av en hundkunnig person är inte detsamma som att hunden blivit av med ett oönskat beteende.

Kringgår problemet?
Jag placerar strypkedjan så högt upp på halsen jag kan på min hund just för att kunna göra mina korrigeringar så små som möjligt.
Som jag ser det, påverkar du symtomen. Obs att jag vet noll om dig och din hund.

Om det är ett problem att jag har en stark hund som inte riktig klarar av att motstå vissa impulser (sorkar som plötsligt susar förbi tassarna) då hon ännu inte är fullt mogen så är det väl ett problem. Jag gillar bara inte att åka på arslet bakom min hund...
99% av tiden går hunden på slakt koppel och lyder röstkommandon mycket bra. Jag förväntar mig inte att hon ska vara fullärd och lydig till varje pris utan att ge henne tid att lära sig det först.
Nej är bland det första mina hundar lär sig. Inte för att vi "nejar" dom nu och då, utan bl a för att slippa situationer du beskriver. Skillnad på basuppfostran och "fullärd och lydig till varje pris" tycker jag.

LIA
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Fast jag tror personligen i just shar peiens fall att det faktiskt inte VAR svårare än så...ett kroppspråk och ljud som är PONDUS i och att man MENAR det....

Ang barnet så var det i normala fall lite överdrifd, men det var ju inte en "normal" hund, detta var en hund som behövde ha gränser för att inte överträda dom...det är säkert olika från hund till hund hur man gör.
I detta fallet kanske det var det som krävdes då dom hade en skarp hund som hade alldelses egna gränser om han fick bestämma.

Sen visar dom ju hundarna o ägarna i slutet på programmen om hur det gått till slut...klart man inte kan göra folk till hundmänniskor som han är, men man kan ju upplysa dom om vissa saker som faktiskt HAR betydelse...för man ser ju att många får upp en lampa när dom insett hur "enkla" fel dom faktiskt gjort..sen finns ju dom som måste ha längre tid på sig innan poletten faller ner.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Fast jag tror personligen i just shar peiens fall att det faktiskt inte VAR svårare än så...ett kroppspråk och ljud som är PONDUS i och att man MENAR det....
Svårt kanske det inte var, men inte sjutton reagerar en hund och lyder på rätt sätt på en "stöt" det första den gör. Om jag minns det rätt?

I detta fallet kanske det var det som krävdes då dom hade en skarp hund som hade alldelses egna gränser om han fick bestämma.
Men ska man inte kunna ha och hävda gränser även om hunden tillåts vara social med barnet?

Sen visar dom ju hundarna o ägarna i slutet på programmen om hur det gått till slut...
Njaä, det brukar väl inte vara så vanligt? Oftast (dom få avsnitt jag sett) slutar det väl i allmänhet med knallande runt i hans steriliserade hundflock?

Skulle vara intressant att se avsnittet igen, efter diskussionerna här. Kanske repris?

LIA
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Precis som ett barn, är hunden en person med lika stort värde som ditt. Det är inte en "lägre stående" varelse, som ska veta sin plats... *ryyys*...

Nu är du ironisk va...? För det där är precis vad en hund är enligt mig.

Just för att hundarna i det här programmet inte vet sin plats så spårar de ur och blir farliga för sin omgivning och då även för sig själv eftersom de riskerar avlivning.

Min hund är ingen person, däremot är det ett djur med personlighet. Däri ligger viss skillnad anser jag.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Nu är du ironisk va...? För det där är precis vad en hund är enligt mig.

Just för att hundarna i det här programmet inte vet sin plats så spårar de ur och blir farliga för sin omgivning och då även för sig själv eftersom de riskerar avlivning.

Min hund är ingen person, däremot är det ett djur med personlighet. Däri ligger viss skillnad anser jag.

:bow: En som fatttar vilken otrolig skillnad det är på att älska ett djur och att behandla det som en människa :bump:
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Svar ja, resp svar nej, inte enbart.
MEN, hur mycket hundmänniskor blir dom i programmet? Hur mycket dito av att CM använder och sedan låter dom använda skarpa redskap?
MEN, sluter den verkligen med sitt oönskade beteende? När TV-kameran och CM är väck och hunden kan börja ifrågasätta? Jag tycker mig ha sett flera tendenser på att beteendet finns där fortfarande. Att bli "satt på plats" av en hundkunnig person är inte detsamma som att hunden blivit av med ett oönskat beteende.

Vad som pågår när kameran är avstängd har jag ingen aning om. Ja det är en förkortad version vi ser på tv och ja den är i första hand där för att locka tv-tittare - inte utbilda hundmänniskor.
Hunden blir inte enbart satt på plats av CM, hundägarna får ju kunskap och råd om hur de även i fortsättningen ska behandla hunden och hela tiden understryks det hur viktigt det är att de fortsätter träna.

När det gäller min hund så tar jag gärna diskussionen i en annan tråd.
Kontentan av det hela är iaf att: Ja jag använder mig att mitt koppel och inte har jag mage att skämmas för det heller. ;)
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

*KL*
Lite OT men tyckte det var onödigt att starta ny tråd för min fråga..
Ni vet bilden son visas i slutet av programmet, den där figuren till vänster är det en hund eller är det en shetlandsponny? :confused:
Fundrar varje gång, kanske har någon bättre syn än vad jag har..?
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Är alla hundarna i hans flock steriliserade? Det visste jag inte.

Dom är väl möjligen kastrerade? Sterilisation av djur är relativt ovanligt.
Mittåt. :) Sak samma i slutänden.

Jo, det togs upp i ett annat sammanhang. Själv har jag inte mer kunskap om det än så.

LIA
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Absolut inte samma sak i slutänden!
Kastrering påverkar beteendet vilket inte sterilisering gör.
PL
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Skulle vara intressant att veta om det är kastrering eller sterilisering man utfört på de hundarna. Om det är något som påverkat deras beteende eller inte...
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

När man kastrerar tar man bort paketet om man säger så, både på honor och hanar (oavsett djurslag.)
Då ändras beteendet.

Att sterilisera betyder att alllt finns kvar, men tex avsnört. Detta gör man i stort sett aldrig på djur, men oftare på människor. En sterilisation kan gå att laga, och personen kan bli förälder igen. En kastration är oreparerbar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 636
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 960
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 469
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp