"Mannen som talar med hundar" del 435

Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

*Lånar*

Gud, vilken respons det blev! Också har jag inte haft tid att titta, skäms på mig :O

Min poäng är att han hela tiden pratar om kroppsspråket, du måste göra si och så för att hunden ska kunna läsa ditt kroppsspråk, det tycker jag är toppen för det är få som kan det. Sen att han inte går grundligt igenom det, det kan man ju diskutera.

Vad som orar mig är att trots allt så går den mesta kommunikationen genom kopplet, det är jämnt korrigering och släp i koppel. Visst, det kan jag köpa, när han gör det...

Trots allt så är det så att 60-70% av alla hundägare jag ser kommunicerar nästan enbart genom kopplet. Vilka signaler sänder då detta ut?

Och ni som tycker att "vad ska han annars göra?" Gå till botten med problemet tycker jag han gör rätt bra, för visst, oftast så handlar det om att hunden är chefen (vilket börjar bli lite tjatigt, det hade varit "kul" att se en kuvad hund ibland också). Men jag kan tycka att han missar en hel del i vad man kan göra genom ex. avledning, det är jämnt bara ett koppel på och rycka vid rätt tillfälle.

Sen varningstexterna.... Om man sänder ett sånt här TV-program på bästa sändningstid så förväntar man sig tittare och bara en idiot tror att folk gör som de blir tillsagda. De försöker göra som honom, fast utan finess och utan kunskap.

Nä, då tycker jag att tjejen i ridstövlarna var mycket bättre för hon hade många olika metoder.

//E
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Det finns tydligen en marknad over there för testikelproteser så att de kastrerade hundarna ska se ut som om de har nötterna kvar. :rofl:
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

*KL*
Lite OT men tyckte det var onödigt att starta ny tråd för min fråga..
Ni vet bilden son visas i slutet av programmet, den där figuren till vänster är det en hund eller är det en shetlandsponny? :confused:
Fundrar varje gång, kanske har någon bättre syn än vad jag har..?

:D det har jag också tyckt men det är en hund, en väldigt pälsad en som har ringlad svans ( underhåren är ljusare) och den står med baken åt kameran
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jag gjorde ett test på min hund om han kunde "teckenspråket"...han klarade sitt, plats, hit,sitta fot och stanna FÖRSTA gången jag gjorde det......så nog fattar dom med bara tecken vad man menar o vill om man vet vad man vill och ska göra.
Dessutom var ju hunden på väg in ett flertal ggr och fick korrigeras..men inte förrän hon hetsade upp sig fick hon ett nyp....
Den hunden var ju heller inte farlig, utan bara manisk.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Frågan är, skulle han gjort det för en vilt främmande människa?
Du har förmodligen en hel del annan kommunikation med din hund som "fyller i" det du vill ha sagt.

Nej, hunden var inte det minsta farlig eller osäker att ha att göra med. Jag menar inte heller att den skulle varit svår att lära bort beteendet på.

Kolla nästa program och ställ dig frågan, om det är första gången CM gör det han gör med de olika hundarna. Eller om det är "förberett" eller kanske tidigare sekvenser bortklippta. Ska bli intressant att se hur vi bedömmer det. :)

LIA
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Frågan är, skulle han gjort det för en vilt främmande människa?
Du har förmodligen en hel del annan kommunikation med din hund som "fyller i" det du vill ha sagt.

Nej, hunden var inte det minsta farlig eller osäker att ha att göra med. Jag menar inte heller att den skulle varit svår att lära bort beteendet på.

Kolla nästa program och ställ dig frågan, om det är första gången CM gör det han gör med de olika hundarna. Eller om det är "förberett" eller kanske tidigare sekvenser bortklippta. Ska bli intressant att se hur vi bedömmer det. :)

LIA


Han påpekar ju själv i varenda program att han alltid är förberedd innan han börjar jobba med en hund. Han har åtminstone en plan A och B . Han understryker ju för alla hundägare att man måste veta precis vad man ska göra "annars uppstår förvirring och resultat blir inget eller inte lika bra".
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jo, det förstår t o m jag. :)

Det vi talar om är huruvida det skett "träning" innan dom första sekvenserna med CM och hund som TV visar. Jag tycker det verkar att så skett i flera av fallen jag sett.

LIA
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jo, det förstår t o m jag. :)

Det vi talar om är huruvida det skett "träning" innan dom första sekvenserna med CM och hund som TV visar. Jag tycker det verkar att så skett i flera av fallen jag sett.

LIA

Jag tror (vet) att träningen är under flera tillfällen och timmar per dag . I tv måste man alltid klippa över 50 procent av produktionen för att hålla "liv" i programmet.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jag tror (vet) att träningen är under flera tillfällen och timmar per dag
Borde man inte ha kommit förbi behovet av andra medel än vanligt halsband och koppel?

Det verkligt intressanta hade ju varit att få se CM arbeta med hundarna de första sekunderna/minuterna.
Det han instruerar hundägarna om är ju mest upprepningar.

Funderar fortfarande...
Förutom att vara PR för CM, vad fyller programmet för funktion? Vilken är målgruppen?

LIA
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Borde man inte ha kommit förbi behovet av andra medel än vanligt halsband och koppel?

Det verkligt intressanta hade ju varit att få se CM arbeta med hundarna de första sekunderna/minuterna.
Det han instruerar hundägarna om är ju mest upprepningar.

Funderar fortfarande...
Förutom att vara PR för CM, vad fyller programmet för funktion? Vilken är målgruppen?

LIA

Komma förbi behovet av halsband och koppel, du menar klippa bort en väsentlig del av träningen och bara visa de sista dagarnas tränande när man redan börjat nå resultat? För att inte naiva tv-tittande hundägare ska gå upp och, ve och fasa, börja rycka i sina hundar?

Kanske visar man inte de första minutrarna just för att undvika sånt du vill ha bort, dvs visa starka klipp som man inte törs visa på tv av risk för att mindre kunniga människor ska ge sig på sådant de inte klarar av.

Hundträning består av upprepningar och det är väl bra att han upprepar grundstenarna i hundträning för de som kanske inte sett alla avsnitt.

Målgruppen är att hundintresserade människor och syftet är att locka dem till tvn.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jag gjorde ett test på min hund om han kunde "teckenspråket"...han klarade sitt, plats, hit,sitta fot och stanna FÖRSTA gången jag gjorde det......så nog fattar dom med bara tecken vad man menar o vill om man vet vad man vill och ska göra.

Vi hade en Border Collie som blev 17,5 år och de sista 5 åren i sitt liv var han helt stendöv, men han lärde sig teckenspråket utan problem. Å andra sidan använde vi många av tecknen redan under tiden han var aktiv som vallhund när han arbetade, så det gick ju liksom av sig självt.

Eftersom han var en smart Border Collie lärde han sig också att om han tittade bort när man tecknade åt honom så behövde han inte göra sånt han inte vill eftersom han inte "sett" vad vi ville... :love:

För övrigt tycker jag att det är en jätteintressant serie där han utgår från att det är hundarna som har problem med människorna och inte tvärtom.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

:D det har jag också tyckt men det är en hund, en väldigt pälsad en som har ringlad svans ( underhåren är ljusare) och den står med baken åt kameran

Aha, :idea: :rofl: jag som trodde att det var manen hahaha
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Vem har sagt att alla problem ska lösas snabbt och enkelt??
Har hunden ett problem får man ta den tid det tar att lösa problemet.. Man kan inte rättfärdiga alla metoder bara för att dom är snabba.

Nä, inte helt och hållet men det kan också vara så att snabba metoder i vissa fall är bättre än långsamma. Detta bl a för att man bryter dåliga beteenden på en gång och visar att fr o m nu så är inte detta OK längre. Varför dra ut på eländet? Varken hund eller ägare blir väl lyckligare över det?
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Vad jag frågar mig är hur det sedan gick för hundarnas ägare?

Förresten, en allmän fråga!
Hur ser ni på resonemanget att inte låta hundarna bekanta sig med den nyfödda? Inkl inte lukta på dess kläder, inte komma in i samma rum osv? Är det att dra "flockbeteende" väl långt eller?

LIA


Jag har inte sett alla program, men i regel så berättar man ju på slutet vad som hände efteråt med de olika hundarna/ägarna.

Ang nyfödda så har vi gjort så att vi hade en mix av det där. Hundarna fick nosa i bland - då vi tillät det. För övrigt så skulle de ge sjutton i bebisen. Fungerade bra för oss och våra barn.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Funderar fortfarande...
Förutom att vara PR för CM, vad fyller programmet för funktion? Vilken är målgruppen?

LIA

Som jag ser det så är funktionen den att man (tyvärr på alldeles för kort programtid) upplyser hundägare om hur man bör vara som flockledare. Jo, det är tjatigt, men verkligheten är ofta sådan. Folk är hundägare och inget mer. Det är först när hundägaren också agerar flockledare och kommunicerar med hunden på hundens språk som det fungerar. Det går att lära sig - kanske inte alla kan, men många kan eller kan åtminstone bli bättre. Han visar också att till synes (ägarnas bedömning) omöjliga fall kan lösas om man vill. Det behöver kanske inte sluta med avlivning eller akut omplacering med "allergi" som ursäkt. Det kanske räcker med att hundägaren inser att "problemet sitter till 90% i övre änden på kopplet"?!

Målgruppen är "Svenssons" som behöver få se att det går att ha ett annorlunda förhållande till sin hund än den allt för vanliga "förmänskligande" relation man har till sin hund.

Så har jag uppfattat det hela. Jag tycker dock programmet skulle varieras lite så att man åtminstone i bland får se en längre serier klipp kring en hund och dess ägare. Visst säger dom i programmet att de hållt på si och så länge, men det är kanske lätt för en vanlig tittare att glömma bort att allt går inte på 15min utan det som visas på 15min kanske tar någon vecka att komma fram till.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Vi hade en Border Collie som blev 17,5 år och de sista 5 åren i sitt liv var han helt stendöv, men han lärde sig teckenspråket utan problem. Å andra sidan använde vi många av tecknen redan under tiden han var aktiv som vallhund när han arbetade, så det gick ju liksom av sig självt.

Eftersom han var en smart Border Collie lärde han sig också att om han tittade bort när man tecknade åt honom så behövde han inte göra sånt han inte vill eftersom han inte "sett" vad vi ville... :love:

För övrigt tycker jag att det är en jätteintressant serie där han utgår från att det är hundarna som har problem med människorna och inte tvärtom.


Känner så väl igen det där även om min hund inte var en vallhund. :) Min gammelhund hade också lärt sig handtecken på det mesta redan sen liten valp. Vi hade otrolig nytta av det då han blev döv. Även han var smart nog att nyttja dövheten till sin fördel. Han sov också mycket bättre på sista åren. Inget som störde honom inte. :D Vi tränade upp en av de andra hundarna att "hämta" honom då vi skulle gå ut eller så. Fungerade jättebra. Vår tik gick och nafsade lite lätt i honom och slickade honom över nosen och buffade på honom. Då visste han att han skulle följa med på något.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

För övrigt tycker jag att det är en jätteintressant serie där han utgår från att det är hundarna som har problem med människorna och inte tvärtom.

Det håller jag med om, ett toppenprogram, men jag börjar faktiskt också undra lite över om det inte är så att han faktiskt jobbat med hundarna innan det visas i teve.
Duktig är han, ingen tvekan om saken, men nog finns det en hel del bortklippta scener. :smirk:
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Det håller jag med om, ett toppenprogram, men jag börjar faktiskt också undra lite över om det inte är så att han faktiskt jobbat med hundarna innan det visas i teve.
Duktig är han, ingen tvekan om saken, men nog finns det en hel del bortklippta scener. :smirk:

Jag kan konstatera för dig att oavsett vilket program på tv du ser förutsatt att det inte är "live" så är ungefär minst 50% av allt filmat material bortklippet. Annars hade man fått glo på ett enda program i flera timmar vilket skulle resultera i ointresse och därav skulle inte budskapen nå fram.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 636
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 960
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 469
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp