"Mannen som talar med hundar" del 435

Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Frågan är, åtgärdas problemet eller symtomen? Blir ägarna bättre "hundmänniskor" för att dom får lära sig att använda skarpa redskap?

Blir hundägarna bättre hundmänniskor för att de får lära sig se hunden som en hund istället för ett barn, använda kroppspråket och ta tillbaka kommandot? Kopplet är bara en del av det hela. Om en hund som beter sig illa för att den kan och får (har tagit över) blir satt på plats och slutar med sitt oönskade beteende, har man då åtgärdat enbart symptom tycker du?

Kringgår problemet?

Om det är ett problem att jag har en stark hund som inte riktig klarar av att motstå vissa impulser (sorkar som plötsligt susar förbi tassarna) då hon ännu inte är fullt mogen så är det väl ett problem. Jag gillar bara inte att åka på arslet bakom min hund...
99% av tiden går hunden på slakt koppel och lyder röstkommandon mycket bra. Jag förväntar mig inte att hon ska vara fullärd och lydig till varje pris utan att ge henne tid att lära sig det först.
 
Senast ändrad:
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Tyvärr ÄR ju inte detta hundar som ÄR normalt behandlade...dessa hundar har redan tagit övertaget och kan vara farliga...du måste förstå att det handlar inte om soffnisse och gullfia...utan om Rambo, Devil och Satan

Jag har också en hund som lyder minsta vink, han är hanhundsaggressiv , han blir en djävul om så minsta lilla "håller in honom" ...är han lös kommer han direkt på inkallning, annars går jag bara med löst koppel men kallar på uppmärksamheten och allt går bra...Men som i programmet så får en del hundar extra "styrka" av att kopplet hålls hårt. Sån är min men han går nåstan alltid lös och jag litar till 100 på honom. HAN behöver inte vara med i sånt här program, det är ju inte dessa hundar vi ser.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Sen är jag ledsen för din skull som måste använda kopplet för korrigering.
Själv har jag en hund som lyssnar till vad jag säger (kanske för att jag aldrig använt kopplet som kommunikationsmedel)...
Det gällde även min 40kg Rottis som också kunnat dra ikull mej om hon velat.


Var din rottis fullärd från dag ett eller gav du den tid att lära sig först? Min hund är inte klar än.
Jag använder i första hand rösten som korrigering (min hund lyssnar också). Är hon dock låst på något krävs en fysisk markering för att hon ska släppa och kunna lyssna på mig igen, når jag petar jag till henne med handen eller foten, når jag inte använder jag kopplet.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

En annan fundering jag har är ju om det inte är lika obehagligt för hunden på utställningar där folk halvt stryper ihjäl hundarna med högt uppsatta smala kedjor?
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Var din rottis fullärd från dag ett eller gav du den tid att lära sig först? Min hund är inte klar än.
Jag använder i första hand rösten som korrigering (min hund lyssnar också). Är hon dock låst på något krävs en fysisk markering för att hon ska släppa och kunna lyssna på mig igen, når jag petar jag till henne med handen eller foten, når jag inte använder jag kopplet.


Givetvis var hon inte fullärd från dag 1. Men för det använde jag aldrig kopplet för att kommunicera...
Oftast tror jag att jag ignorerar att hunden "låser" på något.
Dom får titta hur mkt dom vill för mej, så länge dom inte sticker eller börjar leva j*vlar.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Givetvis var hon inte fullärd från dag 1. Men för det använde jag aldrig kopplet för att kommunicera...
Oftast tror jag att jag ignorerar att hunden "låser" på något.
Dom får titta hur mkt dom vill för mej, så länge dom inte sticker eller börjar leva j*vlar.

Ok. Det som funkar för dig funkar inte för mig. Jag kan inte ignorera min hund när hon blir blockerad så, jag måste bryta det. Annars eskalerar det snabbt och blir kaos.


God natt.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

*KL*
Det ska vara en ständig diskussion om CM. Ni som inte tycker om honom, lyssnar ni på vad han säger??
Tycker att han hela tiden repeterar att det ska vara en snabb korrigering med kopplet för att få hunden att tänka på annat, och sedan en "quick release" som han säger.
Hela hans serie går ut på att utbilda ägana i hur de ska ta tag i problemen de har med sin hund. CM kommer inte dit och fixar problemen, han visar ägaren hur den ska fixa problemen. Att han själv visar först är ju för att visa ägaren att det går att få hunden som man vill, genom att vara en bra flockledare.
CM gör mycket gott för hundvärlden. Han har visat att bra ledarskap leder till harmoniska hundar och att hundarna behöver motioneras och aktiveras. Hur många gånger har vi inte ett gårdhundar med problem som blivit mycket bättre när ägarna lärt sej att hantera hunden i koppel och gå promenader??
CM är bra, han är vettig och han är otroligt pedagigisk. Han har dessutom en känsla för hundar som jag tror få människor har.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

håller helt och full med dig! mycket bra skrivet!

om man nu är så imot hans metoder varför ser man programet?

tycker han är jätte noga med att säga, det är husse/matte det är fel på inte hunden!!
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

*KL*

JAG tycker inte att han gör fel!
det är snabba reaktioner från hans sida och efter några få korrigeringar fattar hunden, han håller inte i kopplet i onödan och han "misshandlar" inte dem.
Gång på gång påpekas det att det är människan som orsakat problemet/symptomen, som den hunden som var arg mot andra, så sa han ju till på skarpen åt husse att det var han som hade aggresionsproblem (innombords) som han måste jobba med!

och hunden som gnällde på sängen, ägarna sa ju att han gnällde så så fort han inte fick som han ville!

plus att det står i kanten att endast professionella får göra som CM.. plus att det sägs i slutet av programmet (en berättarröst)
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Just det :bow:

Beter man sig rätt så fattar hunden, han är ju ett levande bevis på det..Även om hunden levt i ett "fel" förhållande så fixar han ju till det snabbt o enkelt...Varför älta när hundar och djur lever i nuet?

Mä'nniskans största problem är ju att älta i det förgågna
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Hur ställer ni andra er till att han även smyger in el? Hittills har ju mest olika koppel och halsband diskuterats.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Hur ställer ni andra er till att han även smyger in el? Hittills har ju mest olika koppel och halsband diskuterats.

Generellt är jag mot elanvändande. Men han om någon borde veta när det behövs känns det som. Han sa själv att hunden var i "den röda zonen" och var mycket aggressiv. Riskerna kanske var för stora att ta för honom att han helt enkelt behövde "matta ut" hunden med elen. Jag är väldigt kluven ännu. Jag tycker dock att det är jättebra att han är tyst om att det är el han använder. Annars hade förmodligen en del puckon ått ut och köpt ett såant halsband det första dom gör. Det är ju inte förbjudet i USA.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Själv är jag mot el eftersom jag anser att det är för få som har rätt känsla för timing o för hur hunden upplever situationen i varje ögonblick. I händerna på det fåtal som klarar detta kan el vara väldigt effektivt. I händerna på resten blir det lätt rena katastrofen.
PL
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jo, mot den amerikanska marknaden kanske det är ett smart drag att inte bejubla el, men jag som svensk tittare kände mig grundlurad när jag såg dosan i hans hand. "Vad fan var det DÄR?"
Det fick hela programmmet att kännas som en bluff eftersom han inte sa att han använde det. Övertonen var att man skulle tro att det var CM's "energi" som fick hunden att försöka gömma sig under fotöljen, när det egentligen var några rejäla stötar.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Allmänt!
Nu har det gått så långt som att jag inte förstår meningen med programmen!

Vi (TV-tittarna) ska inte ta efter/lära oss av vad som visas.
Det är ju inte speciellt intressanta handlingar/intriger i programmen, så där faller det bort.
Hundar ser vi dagligen, hundägare likaså. Bort motiv!

Det som visas är uppenbart kraftigt redigerat. Så räcker det t ex med en putt för att hunden ska förstå att sluta med ett beteende och försvinna ut ur rummet. Vad och hur mycket/länge har han gjort innan vi får se "första bild" av reaktion/korrigering?
Alltså ingen information till hundägare annat än det vanliga "press-release" och konsekvens.
Jo, förlåt. Det finns ju skyltar som säger att man INTE ska prova detta själv, dvs istället anlita "Jag som talar med hundar"!

Missförstå mig nu inte. Jag är inte emot CM utan finner det intressant att försöka klura ut bakgrund och "bot" för hunden och dess beteende och sedan försöka jämföra med vad som senare visas och hur han väljer att tackla det (dvs, det vi får se), hans resonemang osv. Men det är väl inte meningen med programmen?

LIA
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

... de får lära sig se hunden som en hund istället för ett barn..

Precis som ett barn, är hunden en person med lika stort värde som ditt. Det är inte en "lägre stående" varelse, som ska veta sin plats... *ryyys*...
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Visst är hundar personligheter och individer, MEN med starka instinkter som att klättra i rang..får man "fel" hund kan den lätt bli farlig..en hund har inte ångest över att ha dödat, varken barn eller andra djur , dom har helt enkelt inte den empatin som vi människor har..

Hundarna i detta programmet har ( de flesta) fått för sig att VI är dom svaga och skall beskyddas av DOM...för vi signalerar svaghet och inte ledarskap, förvirring och osäkerhet...Dom har helt enkelt tagit över reviret. Dessa hundar blir farliga.

Nu är ju som tur är de flesta hundar inte såna.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Inget snack om att han själv vet att hantera hundar. Det hänger som vanligt (och som du är inne på) mest på vad man själv som människa har inombords. Att få hunden att fatta, borde inte ta mer än 1 minut, om man därefter som människa vet vad som fordras och följer det. Efter den minuten borde inte mer än vanligt halsband + koppel behövas.
Det är nog här jag tycker att det blir snett. Man utbildar inte en människa till en bra hundmänniska genom verktyg och ett par exempel på hur man ska bete sig. Som jag skriver i ett annat inlägg, så ser man bara en del av vad som tilldragit sig. Det hade varit intressant och lärorikare att få se hela utvecklingen för en "stökig" hund och dess människa fram tills dess man uppnått harmoni i förhållandet.

Med shar peien använde han ju INGENTING mer än sitt ledarskap och nått nyp... Det är frågan det. Vad vet vi om vad som hänt innan?

Rätt använt så behöver man ju inga skarpa verktyg mer än i ev inlärningsfasen, som med "labben" och pitmixen....och mixen var ju faktiskt en väldigt klok hund och man såg ju på den att det kopplade direkt när rätt människa tog sig an honom...man riktigt såg hur han log och kunde slappna av....äntligen Sant. Vad jag frågar mig är hur det sedan gick för hundarnas ägare?

Förresten, en allmän fråga!
Hur ser ni på resonemanget att inte låta hundarna bekanta sig med den nyfödda? Inkl inte lukta på dess kläder, inte komma in i samma rum osv? Är det att dra "flockbeteende" väl långt eller?

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 636
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 961
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 469
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp